اختصاصی همای گیلان: بعد از آشنایی بشریت با مظاهر تمدن و تبیین مناسبات اجتمایی آن مانند مناسبات سیاسی و فرهنگی و هنری و اقتصادی و وتدوین نوعی هنجار در ساماندهی همه این مناسبات و بقا بخشیدن این هنجار ها, بخشی از فرصت های تاریخی را هزینه و با خود همراه داشته است . امروزه با پیچیده تر شدن مناسبات اجتمایی و همگرایی منبعث از این روابط ,همه پارامتر های شکل داده شده در قوام و بقای آن رو به فروپاشی و تخریب می رود و علت العلل آنرا در بخشی از سر خورد ه گیهای روانی و نیازهای عاطفی و جنسی (سکشوالیته)می دانند .زیگموند فروید همه این هنجار شکنی ها و سر خورده گی ها را در عقده های جنسی وشکست های مرتبط با آن دانست .روز بروز و گذشت قرون و فراگیر شدن و نفوذ این نظریه فروید در همه لایه های اجتمایی و بروز علایم در صحت و سقم آن ,جامعه شناسان و آسیب شناسان اجتمایی را حساس کرده که علاجی برای این معضل بزرگ بشریت را که همراه با پیچیدگی مناسبات اجتمایی ,اینک بصورت سونامی مخرب در حال پیشروی می باشد را بیابند.جنبش های عدالت خواهی و برابری طلبی ,بخش بزرگی از جمعیت زنان در قالب (فمنیسم) و ظهور و حضور فیزیکی و سیستماتیک و تو امان متعاقب این نوع حرکت های اجتمایی در تحریک و بروز عقده های بیمار گونه جنسی کاملا تاثیر گذار است .ورود دلسوزانه و راه حل مشترک همه ادیان و مذاهب برای حل این معضل همان نسخه تاریخی یعنی ازدواج می باشد که اینک قربانی مناسبات اجتمایی و علی الخصوص اقتصادی قرار گرفته است.تجارب بشریت در اقلیم های فرهنگی و جغرافیایی با راه حل های متفاوت همراه است و در کشور های صاحب دموکراسی قوی ,این نظریه فرویدیسم در قالب مطالبات حقوقی و سیاسی و امتیازات اجتمایی حل شده و رنگ باخته و فقط مراقبت های پزشکی عوارض آن بیشتر و حساس تر شده است .نسخه تاریخی علم و دین در قالب ازدواج دایمی بدلیل تخریب مناسبات اقتصادی در کشورهای فقیر و عقب ماده و برابری حقوق زنان در کشور های پیشرفته و گسیل شدن آنان در همه عرصه هایی که تا دیروز در اختیار مردان بوده و نوعی امتزاج اجتمایی و فارغ از نوع انسانی و سیاسی آن که (موضوع این مقاله نمی باشد),بسوی فروپاشی رفته است که در جوامع مذهبی سرانجام به سوی نسخه ازدواج موقت ودر نهایت بدون نتیجه ای, به ازدواج سفید روی آورده اند .باید اعتراف کرد که اولین و مظلوم ترین قربانی شرایط وخیم اقتصادی در جوامع دینی ,عقد و قرار داد و پیوند ازدواج بوده که امری مقدس قلمداد می شد و اینک قداست آن رنگ باخته است و پارامتر مهم آن که کنترل امیال شدید جنسی که به بقا نسل ها منجر می شد در چرخشی واژگونه به تنازع با بقای مناسبات سالم اجتمایی کشیده شده است .قربانیان این سر خورده گیهای جنسی (بقول فروید) در تاریخ بسیارند از شیخ صنعان تا سیاستمدارانی مانند بیل کلینتون و …..
Tags جلال میرزا آقایی حقوق زنان در کشور های پیشرفته علت العلل هنجار شکنی در مناسبات اجتمایی/جلال میرزااقایی مقاله
Check Also
حیات وحش.. حیات وحش؛ نامی است که ما بر روی موجوداتی گذاشته ایم که اجازه بهره کشی و سوددهی به ما ندادند و در برابر سوءاستفاده های نابجای ما ایستادند یا فرار کردند.. به همین دلیل بیجا، انسان هایی که متمرد و سرکش و نافرمان بودند هم صفت “وحشی” گرفتند!
حیات وحش.. حیات وحش؛ نامی است که ما بر روی موجوداتی گذاشته ایم که …