چاپ مطلب چاپ مطلب

عوامگرایی و پوپولیسم ، بزرگترین مانع ی توسعه/جلال میرزاآقایی

اختصاصی همای گیلان:پوپولیسم نه یک واژه در ادبیات سیاسی ، بلکه موتور حرکت قهقرای چند دهه اخیر در تحولات کشور و از طرفی در شهر بسیار کوچک شهر ما بوده و آثار ضد توسعه ، علارغم تلاش چهره های ملی،از هر کوی و برزن ، مشاهده میشود . اما عامل مخرب و ویرانگر این ماجرا ، استیلا و تسلط ، پوپولیستها بر اهرم های تبلیغی و رسانه ای و فضای مجازی می باشد .آنان ذاتا اهل گفتگو و مفاهمه نیستند بلکه از ابزار “جدل ” و “جدال “در پیشبرد اهداف استفاده می برند و توسعه شهر ، اولین قربانی این جدال می باشد .


چگونه می توان زبان گفتگو با آنها را باز کرد در صورتیکه برای از میدان بردن رقیب فکری و سیاسی ، حاضرند همه ی قیصریه را بخاطر دستمالی ، پستی ، مقامی ، دیناری و دلاری و پیروزی در انتخاباتی ، به آتش بکشند و چگونه می توان فهماند که زبان گفتگو ، زبان تمدن است و بدون انسانی متمدن ، هیچ توسعه ای و هیچ تکاملی ، مترتب نخواهد بود .
برای زدودن فقر و فساد، بزرگترین نسخه ی شفابخش پوپولیستها ، همان اهرم کمیته امدادی و تکیه بر سهام عدالت می باشد . آنان روند علمی تحولات طبقاتی که سرمایه های ملی را با اهرم سیاسی ، در اختیار نهاد های مذهبی و فقهی و هیئت های موتلفه و انجمن هایی نظیر حجتیه و جبهه های پایداری قرار داده ، نمی بینند و حتی در فهم آن عاجزند .راه علمی زدودن فقر ، تکیه بر منابع ی نیروی انسانی ماهر از یک طرف و استفاده از سرمایه های ملی در تبیین راهکاری برای دستیابی به منابع تکنولوژی جهانی جهت تولید ملی و ارتباط روز مره و سیستماتیک با جهان آزاد و دستیابی به بازار های جهانی می باشد و برچیدن دیوار های اعتقادی و ایدئولوژیکی و خرافی از دست و پای اقتصاد و سرمایه های ملی و اقتصادی کشور و همت ملی برای میدان داری همه ی افراد و قومیت ها ، در چارچوب ایران و ایرانی بودن و این گام هاییست که هر چه دیر تر برداریم ، خسارت بیشتری خواهیم دید که دیدیم .
راهبر اقتصاد ی که متکی بر شیخی وشیوخی و مریدی و مرادی و تکیه ی بر افراد هم قبیله ای و هم حزبی و هم مسلکی و کپی نسخه های منسوخ شده ی اقتصاد قبیلگی ، شیوه ای بود که پوپولیست ها به آن متوسل جستند و اقتصاد کشور را ویران و به سقوط کشاندند و نتیجه اش ، تحمیل فقر ویرانگر بر ملت بی پناه ما است .
در همین راستا به همه ی راه یافتگان به این دوره از مجلس ، پیشنهاد میشود که ضمن دوری جستن از رفتار های شعاری و پوپولیستی و سلفی انداختن ها در اماکن عمومی و مذهبی و ورزشی ووو…
با تشکیل انجمنی متشکل از اصحاب علم و اندیشه و اقتصاد و هنر و سیاست و کار آفرینان و بازاریان و تاجران واز هر صنفی و طبقه ای و دوری جستن از اختلافات حزبی و انتخاباتی و شهری و روستایی و فقط تکیه بر علم روز ، حداقل کار نامه ی قابل قبولی برای خویش به ارمغان بگذارند .
آنچه شرط بلاغت بود …..

جلال میرزاآقایی

با کانال همای خبر همراه باشید.http://@homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

جشنواره عصر قلم/ شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “

جشنواره عصر قلم / شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “ ویژه …