چاپ مطلب چاپ مطلب

رئیس اوقاف وامورخیریه شهرستان های لاهیجان و سیاهکل اعلام کرد: درآمد حاصل از عوائد موقوفات در راستای اجرای امینانه نیات واقفین صرفا بر اساس نیات مندرج در وقف نامه و نظر واقف انجام می‌شود

رئیس اوقاف وامورخیریه شهرستان های لاهیجان و سیاهکل اعلام کرد:

 درآمد حاصل از عوائد موقوفات در راستای اجرای امینانه نیات واقفین صرفا بر اساس نیات مندرج در وقف نامه و نظر واقف انجام می‌شود/

اولویت اداره اوقاف در مشاوره وقف های جدید در راستای رفع معضلات اجتماعی شهر می‌باشد

محمدصفایی رئیس اوقاف و امورخیریـه شهرستان های لاهیجان و سیاهکل در نشست خبری که به مناسبت آغاز دهه وقف برگزار شد اعلام کرد: عوائد موقوفات در راستای اجرای امینانه نیات واقفین صرفا بر اساس نیات مندرج در وقف نامه و نظر واقف انجام میشود.

اختصاصی همای خببر–  رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان لاهیجان و سیاهکل گفت: بحث موقوفات و نیات مندرج در وقف نامه در صورت احیاء این اراضی و پرداخت بموقع اجاره و پذیره موقوفات قطعا میتواند معضلی از معضلات اجتماعی شهرستان را بر اساس نیات مشخص مرتفع کند.
مثلا با توجه به اینکه بخشی موقوفات شهرستان جهت امورات درمانی وقف شده است در صورت احیا این اراضی، بخش عمده ای از مشکلات درمانی افراد کم برخوردار شهر مرتفع میگردد و به همین منوال نیات مربوط به کمک به نیازمندان و مستمندان در همان محل هزینه میگردد.

محمد صفایی در این جلسه تصریح کرد: سامانه جامع شفافیت مالی و عملکردی اداره اوقاف لاهیجان از سال ۹۰ شروع به کار کرده است. وی توضیح داد: سامانه جامع موقوفات و بقاع متبرکه و همچنین سامانه مالی موقوفات در راستای شفافیت مالی از نکات حائز اهمیت سازمان اوقاف بوده و تمامی عملکرد اوقاف در سامانه قابل رصد و بررسی است.

صفایی با ذکر اینکه در سال جاری ۱۸۱ درصد افزایش درآمد داشته ایم گفت: رویکردها بر این اصل بنا نهاده شده که کاربری اوقاف نه تنها دست وپا گیر هیچ قشری نشود، بلکه به شکلی مؤثر برای رفع معضلات شهری و باز کردن گره های جاری در جامعه هزینه شود.

این مسئول امور اوقاف اعلام کرد: خرید دو دستگاه مخصوص آزمایشات خون برای بیمارستان سیدالشهداء ، تهیه تجهیزات سرمایشی ویڗه داروخانه ها، رفع مشکل حقوقی و تعارض‌ها با حمایت شهرداری و احداث حسینیه و سالن اجتماعات در شهرستان لاهیجان که بخشهای تابعه را پوشش میدهد، احداث پارک بانوان و پارم گلها، توزیع ۳۰۰ بسته کامل نوشت افزار تحصیلی برای مناطق کم‌برخوردار شهر رودبنه با هماهنگی اداره آموزش و پرورش این شهر، ایجاد غرفه عام المنفعه ‘ ریحانه’ در مجاورت استخر لاهیجان، اهدای عیدی به بیماران خاص و حل مشکل متصرفین از عملکردهای مهم اخیـر این اداره بوده است.

 شهرستان لاهیجان قبرستـان عمومی ندارد !

محمد صفایی با خاطرنشان ساختن این مطلب که ‘شهرستان لاهیجان قبرستـان عمومی ندارد’ و طبق قوانین مندرج در ماده های ۸۰ و ۵۵ قوانین شهرداریها، احداث قبرستان در شرح وظایف شهرداریهاست، اشاره کرد: هم اکنون این امور تحت پوشش اداره اوقاف لاهیجان توسط آقایان سید مرتضی و سیدمحمد انجام میشود.

وی تاکید داشت: لازم است شهرداری و شورای شهر محترم لاهیجان به موضوع ورود کرده و تأمین قبرستان عمومی برای شهرستان لاهیجان را در لیست امور جاری خود قرار دهند.

محمدصفایی گفت: در شهرستان لاهیجان اوقاف عموما قید مکانی و زمانی دارند.

وی در پاسخ به پرسش رسانه همای خبـر در موضوع درآمدها و نحوه خرج‌کردها در سازمان اوقاف گفت: در بحث اوقاف دستور یا وصیت واقف اجرایی میشود و توضیح در باب حق‌التصدی آنکه، طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی به تدبیر نماینده ولی فقیه در امورات عمرانی یا رفع معضلات اجتماعی صرف میگردد و حق تولیت به اداره اوقاف تخصیص می‌یابد.
وی گفت : در واقع حق التصدی به خزانه سازمان اوقاف می‌رود و عموما در قالب کمک های بلاعوض به نیازمندان اختصاص داده میشود.

این مقام مسئول، شهرستان لاهیجان را دارای ویژگیهای منحصر به فرد در وقف املاک معرفی نمود و گفت: مالکان نسلهای پیشین در این حوالی عموما ثلث اموالشان را به باقیات و صالحات خود اختصاص میداده اند و البته املاک اوقافی بدون کاربری و متصرفات نیز در این بخش از گیلان به وفور موجود است.

وی با ذکر اینکه متصرفات در مناطق کم برخوردار عموما از سوی اداره اوقاف به ساکنان منطقه بخشیده میشوند گفت: موقوفات تصرف شده‌ی جبری و با زر و زور ، با پیگیری و شکایات به اموال اوقاف بازگردانده میشوند و هم اکنون ۸۵ درصد پرونده های حقوقی ، له موقوفات صادر شده اند و نزدیک به یک هکتار زمین را نیز در سالهای اخیر با پیگیری های قضایی به خزانه اوقاف بازگردانده ایم.

صفایی با تاکید مجدد بر اینکه در راستای وقف، منطبق با نیات واقفان عمل میشود گفت: در شش ماهه اول سال جاری ۶ وقف جدید به ارزشی بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان داشته ایم .

محمد صفایی توضیح داد: سازمان اوقاف یک ارگان دولتی نیست اما در امور اداری مشمول قوانین دولت و تحت نظارت مستقیم دفتر رهبری به فعالیت مشغول است.

وی در بحث موقوفات مهم و قابل ذکر شهرستان لاهیجان و سیاهکل به موقوفات محمدتقی کریـم با وصیت نامه و مستندات موجود در سامانه، موقوفه نرجس خاتون، موقوفه میرزا ابوطالب لاهیجی، موقوفه میرزا موسی نایبی اردوبازار، موقوفه صبح زائدی با کاربری حوزه علمیه و بیمارستان، موقوفه احمد قوام با ۷۲ هکتار زمین و صاحب سومین کارخانه بزرگ چای کشور و موقوفه مرحوم صمدپور که پس از ۲۰ سال متروکه ماندن توسط سازمان مرکزی اداره اوقاف ، دارای مستندات شد اشاره کرد و گفت: زمین مربوطه هم اکنون به باغ مرکبات تبدیل شده است.
وی گفت: مجموع درآمد حاصله در این اداره سال گذشته حدود ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده که نسبت به سنوات پیشین جهش بسیار چشمگیر داشته است.

وی در پایان ضمن تقدیر از رسانه ها، خواستار تعامل بیشتر میان رسانه های فعال و اداره اوقاف شهرستان لاهیجان و سیاهکل شد.

انتهای پیام / همای خبـر/ خبرنگار فاطمه پور اسماعیل

About نسرین عشقی

Check Also

اعلام عملکرد سه ساله شورای اسلامی و شهرداری لاهیجان در جمع رسانه های گیلان

اعلام عملکرد سه ساله شورای اسلامی و شهرداری لاهیجان در جمع رسانه های گیلان – …