چاپ مطلب چاپ مطلب

غوطه وری شهرستان ها در ورطه فراموشی، محصول تمرکز درآمدهای اماکن در استان/ از آموزش رایگان تا ورزش بایگانی✍️فاطمه پور اسماعیل

اختصاصی همای گیلان، به راستی اگر از ما پرسیده شود توسعه کشور چگونه محقق می شود
،خواهیم گفت اجرای قانون مهمترین مولفه در پیشرفت یک جامعه محسوب می شود. آیا اصلی ترین قانون کشور که همان آموزش رایگان تا پایان دوره متوسطه در کشور می باشد بدرستی عملی شده است؟!!
اگر صادقانه به این موضوع نگاه شود؛ خواهیم دیدکه آموزش و پرورش که مهمترین دستگاه پرورش نیروی انسانی کشور است فقیرترین وزارتخانه در کشور می باشد.
در حالیکه اگر پول و کمک مالی اولیا را از مدارس حذف نماییم مدارس به واقع و بدون اغراق توان سرپا ماندن را ندارند!؟
تا جایی که شاهد هستیم در برخی موارد مدیران مدارس از سر بی‌پولی و عدم تحقق سرانه به مدارس در امور ضروری خواسته های خودرا تا رنگ آمیزی کلاسها و حتی تخلیه چاه فاضلاب مدارس ،تنزل می دهندو دست به دامن خیرین می شوند درحالیکه این معضل در روستاها دوچندان است.
فاصله طبقاتی به حدی در روستاها برای معلمان آزاردهنده است که مدیران نمی توانند حداقل هزینه های خود را چگونه و با چه رویی از اولیاء دانش آموزان دریافت نمایند.

نمی دانیم دراینجا باید برای خیرین کف و هورا زد یا برای مستاصل شدن آموزش و پرورش گریست و آه و فغان سر داد و یا بی برنامگی‌های آن ناله و شکوه کرد.
البته اینها تنها نمونه کوچکی از مشکلات آموزش و پرورش درکشوراست.
در بخش ورزش نیز مشکلات و کمبودهای مثل همین وزارتخانه بسیار در دامن این وزارتخانه انباشته شده است.
سپردن اماکن ورزشی به بخش خصوصی و عدم نظارت از سوی اداره کل ورزش و جوانان آنقدر دردناک و ناراحت کننده است که پرداختن به موضوعات اساسی در ورزش و سلامت نوجوانان دور و دست نیافتنی می‌ شود و بالجباربه موضوعات کوچک پرداخته می شود.

به طور مثال اینجانب مدتی پیش به ورزشگاه تختی لاهیجان رفتم و از دور چمن مصنوعی را دیدم. موضوع برایم کمی خوشحال کننده بود ؛ خدا راشکر لاهیجان چمن مصنوعی دارد و جوانان از این امکان حداقلی بهره‌مندند.
اما مشاهده تخمه‌های انباشته و گندیده چندساله کنار صندلی‌ها و علف های بلند و هرز دور زمین ، بنده نویسنده را که قرار بود به عنوان یک انسان نقاد به موضوعات مهمتر بپردازم منحرف نمود و الویت عنوان بر این قرار گرفت که اصل نظارت زیر سوال برود. روی سخن با شماست، مسئولان زیربط؛ ببینید سپردن اماکن ورزشی به بخش خصوصی چه عواید و سوغاتی برای شهرستان ها داشته است!! لذا به دو موضوع آموزش و پرورش و ورزش جوانان که بارها مسئولین آموزش و پرورش و ورزش در زمینه تمرکز درآمد اماکن ورزشی و فرهنگی خود در استان گله مند هستند اشاره نمایم.

در اینجا اولا باید گفت هر بخش دولتی که به بخش خصوصی واگذار شد نتیجه اش شکست بود و لاغیر. کما اینکه در دهه شصت نیز در واگذاری بخش دولتی به بخش خصوصی شکست را تجربه نموده بودیم. ضمن انکه متاسفانه در بخش‌های دولتی هم توفیق چندانی به دست نیاورده‌ایم.
اولین نتیجه ای که از سپردن به بخش خصوصی به دلیل عدم نظارت،عایدماگردد،تنها سوداندوزی برای برخی به همراه داشت و انتفای عمومی به فردی رسید.
اما این موضوع حسن هم داشت و آن هم این بود که شهرستان ها با اجاره اماکن خود بتوانند بر بسیاری از مشکلات مالی خود فایق آیند.
متاسفانه هم در آموزش و پرورش و هم در ورزش اجاره اماکن به حساب استان واریز گردید و استان هم تنها یک سوم از درامد حاصله را به شهرستان ها برگشت می دهد. این موضوع ما را به یادداستان رضاشاه یعنی آب شدن یخ پس ازدست به دست شدن می اندازد لذا ضرورت ایجاد می کند تا یقه نمایندگان گرفته شودو بازخواست گردد که چرا به موضوعی به این مهمی پرداخته نمی شود ؟باید از آنها خواست به جای حضور صرفا فیزیکی « ازمیسره تا میمنه » و زبل خان نشان دادن خود حق و حقوق مردم را مطالبه نمایند .مدیری در استان می گفت یکی از نمایندگان به جای پرداختن مشکلات در استان شروع به تعریف و تمجید وزیر نمود؟!!
تفکرچنین، نمایندگان ، نشانگر این است که ما در انتخاب خود دچار مشکل هستیم و باید تجدید نظر نماییم.

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل است

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل …