چاپ مطلب چاپ مطلب

فرماندار شهرستان سیاهکل در همایش شوراها: شوراها مشاورین امینی برای مردم هستند

 

اختصاصی همای گیلان:همایش شوراهای شهرستان سیاهکل با حضور حاجتی فرماندار، شیدایی امام جمعه، سهرابی بخشدار مرکزی، یکتا بخشدار دیلمان و شوراهای اسلامی شهر و روستا در سالن ارشاد اسلامی این شهرستان برگزار شد. فرماندار شهرستان ساهکل در این همایش گفت: این روز یک روز تاریخی برای نظام جمهوری اسلامی می باشد، روزی که در اندیشه امام راحل قرار داشت. حسنعلی حاجتی افزود: دوره شورای چهارم باید دوره کامل باشد چرا که طی ۳ دوره گذشته ضعف های موجود باید برطرف شده باشد.

SAM_0319

وی با بیان این مطلب که یکی از کارهای اساسی شوراها، مشورت است اظهار داشت: مشورت امری است که در دین ما توجه ویژهای به آن شده است و هرجا که خرد جمعی باشد نتایجی بهتر گرفته می شود.

فرماندار شهرستان سیاهکل خاطر نشان کرد: انتخاب شوراهاموجب استحکام نظام ماست. نظام کشور ما نسبت به دیگر کشورهای جهان مردمی تر تلقی می گردد. در کشور ما هیچ مسئولی نیست که با انتخاب مردم همراه نباشد حتی انتخاب مقام معظم رهبری. حاجتی با اشاره به اینکه شوراها و مردم پشتیبان نظام هستند گفت: در انتخابات سال گذشته مشاهده نمودید که چگونه به طور با شکوهی انتخابات برگزار شد. در کشور آمریکا در انتخابات گذشته ۵۱ درصد مردم پای صندوق های رأی رفتند اما در کشور ما ۷۰ درصد.

وی تصریح کرد: علی رغم اینکه شوراها با همه مشکلات مردم مواجه هستند اما از کمترین امکانات هم بی بهره اند و با عزم راسخ همچنان جوابگوی مشکلات مردم هستند. فرماندار شهرستان سیاهکل اذعان داشت: نباید مسئولین از پیگیری های مشکلات از سوی شوراها ناراحت شوند، زیرا شوراها منتخب مردم هستند و مردم قبل از اینکه مشکلات را با ما مطرح کنند با شوراها در میان می گذارند.حاجتی بیان داشت: با تشکیل شوراها افزایش اعتماد بین مردم ایجاد می شود. شوراها مشاورین امینی برای مسئولین هستند. مسئولین باید شوراها را مشاورین خود قلمداد نمایند.

وی میزان اعتبارات اختصاص داده شده به شهرستان سیاهکل را طی دو سال گذشته ۳۰ درصد عنوان کرد و افزود: همه ما پیگیر مشکلات مردم هستیم از نماینده محترم تا استاندارمعزز فرماندار شهرستان سیاهکل اضافه نمود: یکی از مشکلات اساسی ما در این شهرستان بیش از هر شهرستانی بی کاری است. یکی از دلایل آن عدم سرمایه گذاری سرمایه گذاران است. اگرما بجای آن از سرمایه گذار حمایت می کنیم به معنی حمایت از سرمایه دار نیست بلکه حمایت از اشتغال و تولید است.

حاجتی تأکید کرد: اختلاف از جمله عوامل اساسی ایجاد مشکل بین شوراها است. لذا باید از ایجاد تفرقه خودداری نمایند.

حاجتی در پاسخ یکی از شوراها که عنوان شد شوراها قدرتشان از استانداران و فرمانداران بیشتر است زیرا ایشان می توانند داخل شهرستان مصوباتی اجرا نمایند که یک فرماندار باید پس از سلسله مراتب آن را اجرا نماید گفت: هر مصوبه ای که توسط شوراها انجام شود باید از فیلتر بخشدار و فرماندار بگذرد و به تأیید برسد. همچنین افزود: شوراها زیر نظر قوه مجریه هستند نه قوه مقننه، این قوه فقط جنبه نظارتی دارد.

و ی آنگاه به بحث هدفمندی یارانه ها اشاره نمود و اظهار داشت: از همه کسانی که در جهت اجرای فاز اول و دوم هدفمندی کمک نموده اند تقدیر و تشکر می شود. اجرای یارانه از سال ۸۹ اجرا شد مزایایی داشت و مشکلاتی هم ایجاد نمود(هرچنددولت گذشته خدمات خوبی در برخی مواردادائه نمود) که الحمدالله با تدبیر دولت تدبیر و امید وظیفه ای که بر عهده دولت و مجلس گذاشته است در حال انجام می باشد. این وظیفه ای است که این دولت در بحث بهداشت و درمان و اشتغال و تولید آن را دنبال می نماید.

امام جمعه شهرستان سیاهکل: اختلافات آفت شوراها است

آنگاه امام جمعه شهرستان سیاهکل گفت: در دین ما سفارش فراوانی به امر مشورت شده است و آیات قرآنی گواه همین مسئله است.

حجت الاسلام شیدایی افزود: در نظام ما هم بزرگان تأکید و سفارش فراوانی به مشورت نموده اند. انتخاب افراد در شوراها می تواند همکاری با دولت را افزایش دهد.

وی افزود: به شوراها توصیه می شود از اختلافات دوری نمایندزیرا اختلافات آفت شوراها است.

امام جمعه شهرستان سیاهکل خاطر نشان کرد: شوراها باید به فکر عمران و آبادانی ، زیبا سازی و جذب سرمایه گذاری باشند. در شرایطی که دولت نمی تواند تزریق پول نماید این سرمایه گذاران هستند که می توانند باعث ایجاد اشتغال و تولید شوند.

حجت الاسلام شیدایی اذعان داشت: استان گیلان و شهرستان سیاهکل به دلیل وجود آب و هوای ممتازی که دارند نباید هیچ فقیری داشته باشد. اگر فقر وجود دارد به دلیل عدم مدیریت است.

بخشدارمرکزی سیاهکل:اهمیت به شوارهااحترام به خردجمعی است

در ادامه این همایش بخشدار مرکزی سیاهکل طی سخنانی گفت: این نهاد مردم سالار که به فرمان امام خمینی تشکیل گردید شرایط دخالت مردم در تعیین سرنوشت اجتماعی ، اقتصادی و .. را فراهم آورد. اهمیت به شوارهااحترام به خردجمعی است

هادی سهرابی سپس با تأسی به آیات قرآن و احادیث در خصوص شورا و مشورت گفت: یکی از امامان معصوم مشورت را برکت می داند.

وی در ادامه ضمن تبریک روز ملی کار و کارگر، میلاد امام محمد باقر و نیز بزرگداشت مقام معظم اظهار امیدواری کرد: بتوانیم ضمن آشنایی با تفکرات استاد مطهری در ارتقاء علم و فرهنگ قدمهای مؤثری برداریم.

سیاوش نجفی عضو شورای بخش مرکزی سیاهکل نیز ضمن بیان آیات و احادیثی در مورد اهمیت شورا اظهار داشت: مشورت موجب آگاهی از نظرات صاحبنظران و شکوفایی در همه امور زندگی می شود و اخذ تصمیمات عاقلانه منوط به استفاده از افطاردیگران است.

وی در بخشی از سخنانش شوراها را به رعایت عدالت و میانجی گری بین مردم دعوت نمود و از آنها خواست تا ضمن هماهنگی با مسئولین بطور شبانه روزی در خدمت مردم باشند.

روشن عضو شورای بخش دیلمان نیز در این همایش به بیان مشکلات دیلمان و پیرکوه پرداخت و اذعان داشت :مشکل راه سیاهکل به دیلمان بدلیل وجود کارخانه سیمان، نداشتن گاز، عدم وجود شبکه دیجیتال تلویزیونی ، عدم آنتن دهی و نداشتن اینترنت پر سرعت، فقدان مرکز مجهز پزشکی ، مشکلات آبرسانی به باغات کشاورزی و غیره را از جمله این معضلات برشمرد.

صفری رئیس شورای اسلامی شهر سیاهکل نیز طی سخنانش اظهار داشت: خدا را شاکریم که امروز قوانین و احکام اسلامی در کشور ما ساری و جاری است چون در زمان قبل از انقلاب قدرت مرکزی با حکومت بود و مردم نقشی نداشتند اما با دستور امام خمینی در خصوص آئین نامه شورای اسلامی در سال ۱۳۵۸ نقش مردم کامل گردید که البته بروز جنگ تحمیلی آن را به تعویق انداخت تا اینکه در نهم اردیبهشت ۱۳۷۸ شوراهای اسلامی وارد عرصه شدند و در حال حاضر شوراها در امور شهر و روستا ایفای نقش می کنند وی اظهار امیدواری کرد که شوراها خدمتگزار خوبی برای مردم باشند.

رئیس شورای اسلامی شهر دیلمان نیز اظهار داشت: یکی از اهداف این همایش دیدار چهره به چهره اعضا است که به بیان درد و دل ها و مشکلات خود بپردازند. رجبی ادامه داد: خیلی از روستا های ما هنوز فاقد مکان برای انعقادجلسه نشست و مشورت اعضای شورا می باشد. وی تصریح کرد: اگر ما به بیان مشکلات مردم می پردازیم مسئولین نباید از ما دلخور شوند چرا که ما پل ارتباطی بین مردم و مسئولین هستیم و مردم ابتدا مشکلات را با ما درمیان می گذارند بنابراین خواسته های ما، حرف دل مردم است از اینرو نباید مورد بی مهری مسئولین قرار بگیریم از سوی دیگر ما سپر بلای مسئولین نیز هستیم.

آنگاه رئیس شورای شهرستان سیاهکل نیز طی سخنانی گفت: انسان موجودی اجتماعی است که نیاز هایش جز با همکاری و تبادل نظر برطرف نمی شود. یاسر علیزاده مشورت را یکی از ارکان مهم سلامت تصمیم گیری ها خواند و یادآور شد: جامعه فاقد مشورت، جامعه ای خود محور است که در آن رشد افکار متوقف می شود. وی سپس به توصیه های دین اسلام به امر مشورت و شورا اشاره نمود و گفت: دین اسلام هم در شرایط خفقان مکه و هم در دوران تشکیل حکومت در مدینه به مشورت سفارش اکید داشته است و اصل های هفتم، یکصدم و یکصدو پنجم و… نیز به شورا پرداخته است. رئیس شورای شهرستان سیاهکل در پایان به بیان فرموده مقام معظم رهبری پرداخت که شوراها بر طرف کننده مسائل و مشکلات شهر و روستا هستند و در سالم سازی محیط زیست و حفظ اصالت اسلامی و ملی در ساخت و سازها مؤثرند و می توانند با رعایت تقوا و تدبیر و پشتکار و بهره گیری از دانش متخصصان و آلوده نشدن به اسراف و هدر دادن بیت المال جو اسلامی و فرهنگی سالم ایجاد نمایند و ی افزود: یکی از خواسته های ما مساعدت و کمک به روستاهای زیر ۵۰ خانوار که فاقد دهیاری هستند،می باشد و با توجه به خشکسالی در پیش رو از شوراها خواست که در صورت مشاهده استفاده غیر مجاز و یا هدر رفتن آب ، آب و فاضلاب را در جریان امر قرار دهند.

 SAM_0305 SAM_0308 SAM_0311 SAM_0312

SAM_0323

SAM_0322

SAM_0321 SAM_0320 SAM_0319SAM_0324

SAM_0326SAM_0316

About

Check Also

قطع آبگذاری کانال‌های آبیاری شبکه سفیدرود در پی بارش‌های اخیر

قطع آبگذاری کانال‌های آبیاری شبکه سفیدرود در پی بارش‌های اخیر   معاون حفاظت و بهره …