چاپ مطلب چاپ مطلب

فرماندار شهرستان سیاهکل در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت دهه فجرگفت: در این ایام ۴۷ پروژه با اعتبار بالغ بر ۱۴میلیارد تومان افتتاح و به بهره برداری می رسد

اختصاصی همای گیلان، فرماندار سیاهکل ضمن تبریک دهه فجر و خیرمقدم به اصحاب رسانه گفت: شهرستان سیاهکل از سال ۱۳۷۶ از لاهیجان جدا گردید و به طور مستقل به فعالیت خود ادامه داد و این شهرستان از خیلی از موضوعات عرف توسعه ،بازماند.

شهرستان سیاهکل دارای سه اقلیم جلگه، جنگل و کوهستان با بیشترین بیشینه و کمینه دمایی ۶۰-۶۲ درجه در استان می باشد
وی در ادامه افزود: شهرستان سیاهکل دارای سه اقلیم جلگه، جنگل و کوهستان با بیشترین بیشینه و کمینه دمایی ۶۰-۶۲ درجه در استان می باشد و از باب بارش باران نیز قابل ملاحظه است که بخش مرکزی سیاهکل ۱۴۱۶ میلی متر و بخش دیلمان ۳۹۶ میلی متر که اختلاف بارندگی این دو منطقه ۱۰۲۵ میلی متر می باشد.

شاخص راه، گاز و آب آشامیدنی شهرستان به ترتیب ۵۳،۸۶و۷۷درصد است که نسبت به نرم استانی جلوتریم
مهندس رضا اسلامی در خصوص شاخص راه عنوان کرد: راه یکی از شاخص های مهم در توسعه کشور می باشد که مقامات استانی و سازمان برنامه و بودجه باید به آن توجه نمایند.شهرستان سیاهکل در سال ۹۲ دارای شاخص راه ۳۲ نسبت به مجموع استانی و در سال ۹۴ شاخص ۳۷ و اکنون ۵۳ می باشد.
وی افزود: درصد شاخص بهره مندی روستاهای گاز داراین شهرستان بالای ۲۰ خانوار ۸۶ درصد و در استان ۸۴ است.
فرماندار سیاهکل ادامه داد: درصد بهره مندی روستاها از آب آشامیدنی ۷۷درصد و در استان ۷۵ درصد می باشد و این به معنای آن نیست که آب به طور مستمر در این شهرستان وجود دارد و به دلیل کوهپایه ای بودن شهرستان و تراز فیزیکی و ایستایی موجود باعث می گردد که در برخی فصول شاهد افت فشار باشیم.
وی به بخش ر دیلمان اشاره نمود: دیلمان با قدمت بیش از ۸۰۰۰ سال معروفیتی فراتر از ایران دارد و جا دارد ما این منطقه را به تمام ایران معرفی کرده و تا مردم از تمدن و و تاریخ آن بهره ببرند.
اسلامی در خصوص طرح های هادی روستایی عنوان کرد: اجرای طرح هادی روستاهای بالای ۲۰ خانوار ۳۲ و در استان ۳۹ می باشد و معدل بازنگری طرح هادی روستایی در استانی ۲۱ روستا می باشد که سیاهکل در بازنگری ۲۷ است.
وی در ادامه تصریح کرد: شاخص برخورداری از آسفالت دراستان ۵۳ و شهرستان سیاهکل ۵۱ می باشد که اگر شرایط دمایی به ما اجازه میداد تا عید به شاخص استان نیز می رسیدیم و در منطقه شاه شهیدان نیز ۲۶ کیلومتر یک پک کاملی از روستاها را آسفالت نمودیم.
اسلامی با اشاره به بارش برف اذعان داشت: با توجه به تجربه ای که در سال های گذشته در مورد بارش برف داشتیم از یک ماه قبل جلسه ستاد بحران تشکیل دادیم و برنامه ریزی های لازم انجام گرفت و طبق آمار ارائه شده در سال گذشته سیاهکل بهترین عملکرد را داشت و این به دلیل برنامه ریزی و خوشه بندی کردن روستاها بود که با قرارداد بستن بادارندگان تراکتور توانستیم ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین را معطل روستاها نکنیم.

برف بحران نیست بلکه این ناتوانی ما در مدیریت است که آن را بحران تلقی می کنیم
وی افزود: برف بحران نیست بلکه این ناتوانی ما در مدیریت است که آن را بحران تلقی می کنیم، شهرستان سیاهکل به استقبال برف رفت و آن را بحران ندید
فرماندار شهرستان سیاهکل خاطرنشان کرد:شهرستان سیاهکل دارای سه دروازه ورودی می باشد سنگر به سیاهکل، سیاهکل به بازکیا گوراب و سیاهکل به ازبرم لاهیجان که هرسه دروازه ورودی را توزیع کار نمودیم.
فرماندار در خصوص مشکل برق عنوان کرد: با توجه به اینکه سیم های ضعیف قدرت تحمل مشخصی دارند و روی هر سیم حدود ۹ سانتی متر برف باریده بود دچار یکسری مشکل شدیم که با ورود ۳۲ اکیپ از استان مشکل قطع برق حل شد.
وی بیان کرد: محور توسعه سیاهکل با توجه به اقلیم آن کشاورزی و گردشگری می باشد و سیاهکل درزمینه اختیار داشتن اراضی مقام برتر را دارد و دارای ۱۶۰۰ هکتار باغ چای است که ۱۶الی ۲۰ درصد آن بایر مانده است که در دست احیا می باشد.
وی اضافه کرد:تسهیلات پرداخت شده ه برای چایکاران ۷۰۰ میلیون تومان وتولید برگ سبز چای ۳۳۴۶ تن و برگ خشک ۳۰ تن است ضمن انکه از کل مبلغ ۶ میلیارد مطالبات چایکاران ۵ میلیارد تومان آن پرداخت شده است اما نسبت به سال گذشته کاهش تولید چای را به دلیل شرایط جوی و بارش کم باران داشته ایم.

سیاهکل در سال گذشته رکورد دار جذب تسهیلات آبیاری قطره ای پرفشار در کل استان بوده است
مهندس اسلامی در مورد تسهیلات آبیاری قطره ای پرفشار اظهار داشت: سیاهکل در سال گذشته رکورد دار جذب تسهیلات آبیاری قطره ای پرفشار در کل استان بوده است که از این تسهیلات ۸۵ درصد را دولت و ۱۵ درصد را فرد تسهیلات گیرنده پرداخت می کند.

وی در خصوص برنج بیان داشت: در سیاهکل حدود ۴۴۳۰ هکتار شالیزار وجود دارد که ۹۲۰۰ تن تولید برنج سالیانه سهم این شهرستان است و بیشتر تولیدات برنج سیاهکل رودخانه آبخور می باشد که کمترین نیترات را دارد و برنج مرغوبی می باشد ضمن آنکه مساحت شالیزاهای تجهیز شده ۲۱۰۰ هکتار است.
فرماندار شهرستان سیاهکل در ادامه گفت: همه ما باید برای پویایی کشور تلاش کنیم و با انقلابی که صورت گرفت جایگاه ملت ما به سمت جایگاه مطلوبی سوق داده شده است.
اسلامی ادامه داد:کشورهای بزرگ هیچگاه دوست ما نخواهند شد و برای ما مشکل آفرین هستند کشور ایران در روز چندین میلیون دلار از ترانسفر هوایی درآمد دارد و این نشانگر این موضوع می باشد که ایران شاه راه هوایی است.
وی به اعتراضات خیابانی اشاره نمود و گفت: اعتراضات خیابانی در همه جا وجود دارد و یک امر طبیعی می باشد که نباید رسانه ها و خبرنگاران بزرگ نمایی کرده و گزند به دست دشمن بدهند و این اعتراضات باید به جا و نقد صورت گیرد و تخریب در این مملکت جایی ندارد.

در این ایام ۴۷ پروژه با اعتبار بالغ بر ۱۴میلیارد تومان افتتاح و به بهره برداری می رسد
اسلامی آنگاه به پروژه ها دهه فجر پرداخت و گفت: در این ایام ۴۷ پروژه جهت افتتاح وجود دارد که این پروژ ها شامل: صندوق کارآفرینی،بهزیستی، راهداری، تعاون وکار، شرکت گاز، آبفا ،کمیته امداد، منابع طبیعی ، کشاورزی، میراث فرهنگی ، راه و شهرسازی، علوم پزشکی و توزیع برق هستند.
وی عنوان کرد: با توجه به جمعیت شهری که ۴۶۷۹۵ نفر می باشد اعتبارات اختصاص یافته جهت افتتاح پروژه ها ۱۴ میلیاردو ۳۸۳ میلیون تومان می باشد که برای ۲۷۰ نفر اشتغال آفرینی کرده است.البته پروژه های دیگری نیز وجود داشت که علاوه بر پیشرفت ۹۵ درصدی به علت عدم تسویه حساب با پیمانکاران در برنامه افتتاح قرار ندارد .
وی به روستای نشتال اشاره نمود و گفت: روستای نشتال یک روستای بدون بیکار در حوزه بومی گردی است
وی اضاافه کرد: مجتمع دامداری دیسام دارای مساحت ۹۱٫۵ هکتار است که بعد از انقلاب رها شده بود و با تلاش جهت به کارگیری آن بعد از یک سال به نتیجه رسیدیم که اگر حرایم را از آن جدا کنیم ۸۵ هکتار می باشد و برای هر ۱۵ هکتار آن ۳۰ میلیارد تومان برای هرکسی که بخواهد تحویل بگیرد باید آورده داشته باشد که افراد زیادی نیز پشت خط هستند که از طریق جهاد کشاورزی این کار انجام خواهد گرفت و کاربری آن به گلخانه تغییر یافته است
فرماندار سیاهکل اظهار کرد: سیاهکل دارای جنگل های هیرگانی که از دوره ژوراسیک باز مانده اند می باشد و این جنگل ها مبنایی برای تحقیقات کشورهای اروپایی می باشد و قدمت آنان بسیار زیاد می باشد که ممکن است در جای دیگر وجود نداشته باشند.

 

 

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

واکاوی نمایش ضعیف ملی پوشان والیبال در لیگ ملتها

مجید صبوحی کارشناسی فرهنگی ورزشی و مربی والیبال طی یادداشتی نوشت: در آستانه المپیک ریو …