چاپ مطلب چاپ مطلب

فلسفه ی انتخابات ♧( ۱)دکتررحیم پور دکترای اقتصاد

اختصاصی همای گیلان:انسان ها ؛ از دیر باز ؛ کوشیده اند که برای سامان دادن و جمع آوری محصول از جنگل و مرتع بین خود ” تقسیم کار ” انجام دهند .


فایده های تقسیم کار :
۱ ) کارها ؛ ریزتر می شود .
۲) افراد در کار ، متخصص تر می شوند.
۳) بازدهی و راندمان افزایش می یابد .
۴) هزینه تولید کالاها و خدمات بسیار کاهش می یابد .
۵) تخصص گرایی افزایش می یابد .
۶ ) افراد به شغل خاصی علاقه مند و فعال می شوند.
۷ ) زندگی انسان ها ، نظم ویژه ای می گیرد .
بنابراین از دیر باز ؛ شغل هایی مانند میرابی ، نعلبندی ، قصابی ، نقاشی ، آهنگری و…. شکل یافته است .
در ۲۰۰‌سال گذشته با اختراع برق ؛ زندگی انسان ها ، دگرگون شده است و انسان ها توانستند که کارهایشان ریز تر هم شود .
مانند اینکه‌: در‌گذشته یک ” حکیم ” بوده و انسان را درمان می کرد مانند ابوعلی سینا . اما امروزه ؛برای یک انسان بیش از ۵۰ تخصص ؛ وجود دارد . سر ، گردن ، چشم ، مغز، ریه ، قلب ، معده ، روده ، دست و پا ، کلیه ، خون‌ و….
یک انسان با استعداد خیلی کوشش کند در یک یا دو مورد متخصص شود .
در گذشته ی دور؛ افراد به کفاش ، دلاک ، حکیم ، آرایشگر، و…. سرانجام به ۱۰‌شغل مراجعه می کردند اما امروزه اگر به خوراک ، پوشاک و مسکن خود ؛ خوب نگاه کنیم ؛ در می یابیم که برای پیراهن ، شلوار ، آرایش، دارو و درمان ، کفش ، کتاب و مداد ؛ آمد و رفت ، نان ، گوشت، سبزی ، تماشا، و… به صد ها شغل در یک ماه نیاز داریم .
هرچه درآمد مردمان بیشتر باشد ؛ نیاز به شغل های دیگر بیشتر می شود .
از اینرو ؛ امروزه صنف اموزگاران‌، دبیران و استادان ، رانندگان و خوانندگان و نوازندگان ، کارگران ، کشاورزان ، بانکداران و بنکداران ، نطامیان ، آخوند ها ، جوشکاران‌، عطاران و…. تشکیل شده است تا انسان ها آسانتر و مفید تر زندگی کنند .
بنابراین ، هر شغلی؛ ” شناسنامه ” ای دارد تا اولا ؛ مردم آن صنف را بشناسند و ثانیا؛ درصورت اشتباه یا کوتاهی ؛ مردم بدانند که باید به چه افرادی مراجعه و دادخواهی کنند .
کشور داری ( روستا داری و شهرداری ) هم در گذر زمان از خانه ی انصاف ، کدخدا منشی ، کمیته گرایی ، سرانجام به شورا گرایی؛ تکامل یافته است .
که می تواند برکاتی را به همراه داشته باشد و در همین رهگذر؛ سبب خیر و برکت و دیده شدن مشکلات مردم روستا و شهر هم شود . بی اعتنایی و دیده نشدن بزرگترین توهین به انسان امروز است . چنانکه می دانیم و می بینیم هرچه کشوری ؛ پیشرفته تر باشد، مردم آن کشور ؛ شهروند تر و آزادتر هستند و بر سرنوشت کشور خود ؛ از راه انتخابات و رای ؛ موثرتر هستند و می توانند با انتخاب افراد مورد علاقه و با برنامه به آسایش و آرامش مادی و معنوی برسند .
شهروند ؛ فردی است که حق رای و اظهار نظر دارد . روستانشینان هم شهروند هستند . پس شهر نشین با شهروند متفاوت است !
در هنگام بلاهای طبیعی یا غیر طبیعی ؛ آسوده خاطر باشند که نمایندگان شان مانند پزشکان یا نانوایان یا دبیران ؛ یا رانندگان و…. به کار و وظیفه ی صنفی خود مشغول هستند و دیگر افراد می توانند با آسودگی خاطر و آرامش روانی به کار خویش بپردازند .
این تقسیم کار تعریف شده ، سبب می شود که دوباره کاری نشود و مانند لوله کشی آب و گاز و تلفن و یا مانند اندام یک انسان ؛ هر عضوی کار و شغل خویش را به نیکویی انجام دهد و قلب ؛ کار مغز را انجام ندهد و دست به جای پا تصمیم نگیرد و عقل به جای احساس فرمان نراند و خلاصه استبداد و خودرایی ؛ جانشین آزادی و آزادگی نشود و انسان و جامعه را به هلاکت نبرد . شور و مشورت و شورا هم ؛ در سرنوشت انسان ها و جامعه حرف اول و آخر را بزند .
و هر چهار سال یکبار در روستا و شهر و کشور افرادی انتخاب شوند تا کارها تقسیم شود و تقسیم کار جانشین ” تحمیل کار ” شود .
و دوره ی چهار ساله برقرار شود تا اعضای انتخاب شده در اثر لغزش یا لرزش یا بیماری و…. فاسد یا ناتوان شدند از گردونه ی انتخابات با رای ندادن توسط مردم به آن ها ؛کنار روند و مردم ؛ افراد شایسته تر را انتخاب کنند .
همانند نانوایی یا آموزگاری یا رانندگی یا خوانندگی و…. اگر انتظارات را برآورده نساخت ؛ آرای مردم را از دست می دهد و در یک رفتار به دور از خشونت و جنگ کنار می رود .حتی مانند علی ( ع) اگر توسط ناآگاهی مردم یا تبلیغات دروغین و فریبکارانه تشنگان قدرت ؛ خانه نشین شدند؛ غیرتمندانه و عزتمندانه آنرا پذیرا می شوند و سودای جنگ و جهاد هم ندارند ./باکانال همای خبر همراه شوید

About سردبیر ارشد

Check Also

جشنواره عصر قلم/ شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “

جشنواره عصر قلم / شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “ ویژه …