چاپ مطلب چاپ مطلب

قابل توجه مسئولان و فعالان سیاسی چپ و راست و میانه ؛ امید را به مردم به شکل واقعی باز گردانید/علی کریمی پاشاکی_ روزنامه‌نگار

اختصاصی همای گیلان:ناامیدی و بی اعتمادی واژه هایی هستند که این روزها گریبان جامعه مان را گرفته اند. واژه هایی که هر چند صاحب نظران ، روزنامه نگاران و خیرخواهان طی سالهای دور و نزدیک مدام درباره آنها هشدار داده اند اما در حال حاضر خود را پررنگ تر از گذشته نشان می دهند . این واژه ها (ناامیدی و بی اعتمادی) بیش از پیش به سطح جامعه آمده اند. در حال حاضر ناامیدی، کم امیدی، بی اعتمادی و کم اعتمادی و … بزرگترین عوامل تهدید کننده ی سرمایه اجتماعی ما (مردم)شده اند که ضرورت دارد تا به طور جدی و واقعی و نه شعاری و تبلیغاتی برای ترمیم چالش های تهدید کننده پویایی سرمایه ی اجتماعی تلاش، تدبیر و برنامه ریزی شود. باید یاد آور شد که ادامه ی این روند یعنی ظهور و بروز بی اعتمادی و ناامیدی به نفع کشور نیست.
تاکید می شود، حاکمیت در جریان ماجرای شهادت سردار سلیمانی، موفق به جلب اعتماد توده های عظیمی از مردم شد و در واقع توانست با وجود بسیاری از چالش ها در ابعاد مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، با شهادت یکی از فرزندان شایسته ملت ( سردار سلیمانی) وفاق خوبی در جامعه ی ایرانی ایجاد شد و سرمایه اجتماعی عظیمی (مردم)را در مقابل زیادی خواهی تندروها و تمامیت خواهان امریکایی به نمایش گذاشت. اما با کمال تاسف با عملکرد و رفتار برخی در دولت آقای روحانی و همچنین برخی در خارج از دولت با تمامیت خواهی و برخورداری از مصونیت های آنچنانی، بخش قابل توجهی از این اقبال مردمی و سرمایه اجتماعی را یا از دست داد و یا بشدت به مخاطره انداخته است و این موضوع می تواند یکی از چالشهای مهم توسعه همه جانبه باشد.
ایجاد ترک و شکستگی در دیوار اعتماد میان مردم و مسئوولان و حتی اهالی رسانه، امری جدی است که باید به خوبی به آن پرداخته شود. هم اکنون مهمترین مطالبه ی مردم از مسئوولان و حتی رسانه ها این است که هر چه زودتر در صدد شفاف سازی باشند، چون این مردم اثبات کرده اند از بهترین و نجیب ترین مردمانند و در صورتی که مسئوولان صداقت بخرج دهند از آنان مانند گذشته حمایت خواهند کرد. در این ارتباط ضرورت دارد تاکید شود که متاسفانه بی اعتمادی گریبان رسانه ها را هم گرفته، امیدوارم ما اهالی رسانه هم در راستای خواست و مطالبه به حق و قانونی مردم، با تحیلیل ها و اخبار و گزارشهای صادقانه، در فرآیند شفاف سازی امور و سایر چالشها احساس مسئوولیت بیشتر کنیم.
این قلم اصرار دارد که یکی از کلید واژه های مهم جامعه شناسی، سرمایه اجتماعی( مردم) است. این سرمایه اجتماعی بدون برخورداری از حس اعتماد، شفافیت و مشارکت جویی و پویایی فراهم نمی شود. سرمایه اجتماعی در پی حوادث سالهای اخیر، تحت تاثیر سایه سنگین بی اعتمادی، آسیب پذیر و خدشه دار شده است.
علی ایحال، ضرورت جدی دارد تا برای احیای سرمایه اجتماعی، تلاشی خیلی مضاعف از سوی مسئوولان به شکل واقعی صورت گیرد و با اعمال سیاست های همه جانبه در جهت رفع ابهامات و ایجاد شفافیت در کارکردها و صد البته جبران خسارت های مختلف بوجود آمده که مرهمی باشد برای التیام آلام و ترمیمی باشد بر احیای سرمایه اجتماعی, چون سرمایه اجتماعی ایران (مردم) در حضور واقعی و منطقی کنشگران سیاسی و اجتماعی دو جناح قدرتمند سیاسی در بین افکار عمومی یعنی اصلاح طلبان و اصولگرایان،می تواند اقتدار ملی را در چارچوب همراهی اکثریت مردم جامعه رقم بزند. حذف و نگاه حداقلی به حضور جناح های سیاسی موجود و تاثیرگذار کشور باعث حضور حداقلی مردم در انتخابات و فرآیند مشارکت سیاسی و احیانا صحنه های دیگر خواهد شد.
عدم اقبال کثیری از افکار عمومی به اصولگرایان و حتی اصلاح طلبان در انتخابات اخیر،منهای برخی برخورد های حذفی و نگاه‌های تمامیت خواهانه،بخشی به عملکرد اصولگرایان و و حتی برخی اصلاح طلبان و دولت مورد حمایت شان در سالهای اخیر بر می گردد.
اصولگرایان در دو دوره ی دولت های آقای احمدی‌نژاد با حذف بسیاری از نیروهای توانمند و متخصص اعم از اصلاح طلب و میانه رو،صحنه را به یکه تازی خود و خودی های وابسته به اردوگاه تفکر خود تبدیل کردند که سرانجام آنان شد برای کشور تصویب قطعنامه های جور وا جور و متعاقب آ. تحریم های ظالمانه علیه منافع ملی ایرانیان و تورم لجام گسیخته و بی انضباطی های مالی و بیکاری و…در اوج در آمد های چند صد میلیاردی نفتی. در ضمن نمی توان در ارتباط با آندسته معدود از اصلاح طلبانی که خود را برای تامین منافع شخصی خود را به دولت های آقای روحانی بطور مستقیم و یا غیرمستقیم منگنه کردند و از برخی امتیازات و رانت های ریز و درشت دولت های آقای روحانی برخوردار شدند،و از این رهگذر آنان نیز به سرمایه اجتماعی ضربه زده اند.صد البته ضربه ای که سرمایه اجتماعی (مردم) از تندروها و اصولگرایان مدعی در ارتباط با از دست دادن اعتم

اد و امید خورده‌اند با میزان خسارت های وارده از سوی معدودی به اصطلاح اصلاح طلب قابل مقایسه نیست.
البته قصد دفاع از سیاست های دولت آقای روحانی را ندارم ولی اعتقاد دارم ضعیف عمل کرد و نتوانست پاسخ مطالبات مردم باشد ،ولی اعمال تحریم ها از طرف دولت دونالد ترامپ و خروج از برجام ،بسیاری از برنامه های دولت روحانی در دوره دوم را از عملیاتی شدن خارج کرد و ضربه سختی به دولت آقای روحانی و کشور وارد نمود که نمی توان آن به حساب دولت آقای روحانی گذاشت.

بقلم علی کریمی پاشاکی_ روزنامه‌نگار

با کانال همای خبر همراه باشید.http://@homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

جشنواره عصر قلم/ شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “

جشنواره عصر قلم / شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “ ویژه …