چاپ مطلب چاپ مطلب

قلم نزد ما امانت است/ رضا بژکول، کارشناس علوم سیاسی

همای گیلان:  چند سالی است که در روزنامه های طیف مخالف دولت تیترها غوغا می کند، و مشخص نیست نویسندگان به دنبال چه هستند ؟افشا گری یا تضعیف دولتی که دو سال واندی از عمرش می‌گذرد ،تیترها هرچه باشد دروغ و یا راست به نویسندگان و انصاف‌شان بر می گردد  ،اما سوالی که باید از مسئولان این روزنامه ها پرسید این است که فرض بر اینکه مطالبی که تیترمی زنید وبه آن لباس واقعیت می پوشانید درست باشد، و شما همه خلاف های دولت فعلی را در عرصه های مختلف به صلابه کشیدید، پس چرادر  ۸ سال دولت مهرورز سکوت کردید ؟آیا در آن۸ سال اختلاسی صورت نگرفت ؟آیا کشور ما به قول آقای رضایی در لبه پرتگاه نبود؟آیا فساد اداری به مراتب بیشترنبود ؟

فارغ ازاینکه نویسندگان ازچه زاویه ای به موضوع نگاه کنند، نقد منصفانه لازمه هر روزنامه نگار ونویسنده ای است، اگرنقد نباشد همه چیز سفید نشان داده خواهد شد ، اما در دولت گذشته نیز چنین نقدی ازسوی مخالفان دولت فعلی انجام گرفته است ؟آیا کشور به دلیل لفاظی و قهر ودرگیری با مجلس همسوی خود مارا به عقب نبرد ؟آیا جوانان ما به دلیل بیکاری گسترده، رفتن به دیار غربت را به ماندن در کشور ترجیح ندادند؟آیا با درآمد ۷۰۰ میلیاردی اقتصاد ما شکوفا شد ؟ و ده ها سؤال دیگر، حال چرا سکوت‌تان را تبدیل به فریاد کردید و همه چیز را سیاه وسفید جلوه می دهید؟ آیا هدف به چالش کشیدن دولت فعلی نیست؟ 
به‌راستی رسالت  قلم چیست ؟تعهد به رسالتی که انتخاب کردید کجاست؟ تعهد به  اولین بند میثاقنامه روزنامه نگاران کجاست ؟تعهد دادید به واقعیت های عینی توجه کنید واخبار صحیح و دقیق و تفسیرهای منطقی و منصفانه را در اختیار خوانندگان بگذارید ،نه اینکه با تیترهای درشت در جهت تضعیف ، اختلاف افکنی و تفرقه گام بردارید، مگرنه این است که رسالت روزنامه نگاران رساندن پیام های درست و شفاف در عرصه های اجتماعی است، پس تخریب ، تفسیرهای وارونه وایجاد بدبینی درشرایط حساس منطقه وجهان برای چیست؟ اساس  روزنامه نگاری این است که نباید در بیان واقعیات های جامعه ونقد دولتمردان طفره رفت، اما نه در برهه ای سکوت و دربرهه دیگر فریاد ،آیا دولت گام‌های مثبتی نداشته است؟
آنچنان که پیداست سکوت ۸ساله روزنامه های مخالف دولت قرار است در چهارسال دولت روحانی جبران شود، غافل از این که امروزدر شبکه های اجتماعی هیچ تیتری دروغ یا  راست در محاق نمی ماند، بلکه در سریع‌ترین زمان  در شبکه ها  مطرح وخوانندگان از اصل موضوع و خبرآگاه می شوند، در عصرشکوفایی تکنولوژی وفن‌آوری اطلاعات، دوران سانسور وپنهان کردن خبرها گذشته و هیچ دولتی نمی تواندمانع نشر خبر در دنیای مجازی شود ، بهتراست در گفتار و نوشتارمان صادق باشیم تا فرایند اعتماد سازی دولت و ملت را با نقادی درست به پیش ببریم . بپذیریم که قلم امانتی در دست ماست، آن را ابزاری برای  تفرقه و اختلاف قرار ندهیم ، به گفته معلم کبیر دکتر شریعتی ، قلم زبان خداست،قلم امانت آدم است ،قلم ودیعه عشق است،هر کسی را توتمی است ،و قلم توتم من است وقلم توتم ماست .

About سردبیر

Check Also

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل است

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل …