چاپ مطلب چاپ مطلب

لزوم تحول بخشی در نظام آموزشی مناطق رویکرد فرهنگی

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان تحول بخشی به نظام آموزشی در ییلاقات و مناطق عشایری گیلان را یک ضرورت خواند و بیان داشت:در سایه بهره مندی از اقدامات فرهنگی باید این مناطق را به همگان معرفی نماییم.

همای گیلان: به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان؛عصر امروز به منظور بررسی برنامه ها و عملکردها در حوزه توسعه گردشگری روستایی و عشایری نشستی ویژه ای با حضور استاندار برگزار شد.

رضا علیزاده در حاشیه این نشست با اشاره به نقش گردشگری در توانمندسازی جوامع به ابعاد مختلف گردشگری اشاره کرد و اظهار داشت:در سالهای اخیر شیوه نوینی از گردشگری با عنوان گردشگری روستایی با هدف توسعه پایدار جوامع محلی در نواحی روستایی و ابزاری برای توسعه اقتصادی-اجتماعی  آن مناطق رونق گرفته است.

وی با بیان اینکه گردشگری روستایی به سرعت در اقتصاد روستایی رشد داشته و مکمل فعالیت های کشاورزی به شمار می آید؛تصریح نمود:از آنجا که بخش اعظم مشکلات عقب ماندگی و توسعه نیافتگی روستایی به فقدان این صنعت برمی گردد،گردشگری روستایی با حل مسائل و مشکلات موجود می تواند به توسعه روستایی کمک نماید.

علیزاده اشاعه توریسم روستایی را موجب تداوم فرهنگ اصیل بومی قلمداد نمود و بر لزوم نمایش داشته های ارزشمند میراثی تاکید کرد.

این مسئول خاطرنشان کرد:در جهت حرکت به سمت پایدار شدن گردشگری روستایی نیازمند طراحی و ارائه استراتژی های متناسب با شرایط هر منطقه هستیم و این امر تنها با مدیریت صحیح در حوزه محیط زیست، آموزش و مشارکت مردم محلی و برنامه ریزی دقیق و دلسوزانه میسر خواهد شد.

وی به موقعیت گردشگری روستایی در گیلان اشاره کرد و افزود: گردشگری روستایی در استان به واسطه شرایط اقلیمی،معماری، فرهنگ و آیین ها یکی از پر طرفدارترین گونه های گردشگری محسوب می شود و استقبال کم نظیر گردشگران از جاذبه های آن گواه این موضوع است.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان با تاکید بر حفظ هویت عناصر اصلی جامعه هدف روستایی؛ارائه خدمات آموزشی به روستاییان در جهت میزبانی از گردشگران را یک الزام فرهنگی خواند و گفت:گردشگری روستایی در سایه تعاملات افراد بومی و مسئولان تحقق می یابد.

وی، استفاده مثبت و هوشمندانه از معماری بومی و روستایی را بعنوان گنجینه ای ارزشمند مهم تلقی نمود و افزود:معماری بومی همراه و همزاد با طبیعت است.

علیزاده با تأکید بر بازشناسی بومی با رویکرد بوم شناسی فرهنگی استان تصریح نمود:معماری بومی گیلان دارای اسناد و منابع غنی از گذشتگان است و تحلیل این آثار دستیابی به اصالت و فرهنگ را برایمان مهیا می سازد.

این مسئول از تلاش های صورت گرفته در اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان در توسعه گرشگری روستایی اشاره کرد و گفت: برگزاری جلسات در مساجد و تکایای روستاهای عشایر پذیر و مناطق روستایی گردشگرپذیر با هدف آموزش جامعه میزبان،اجرای طرح اجتماع محور گردشگری به منظور استفاده از ظرفیت اقامتگاه های بومی محلی و خانه مسافرهای فعال در روستاها و مناطق کمتر توسعه یافته،تعامل و همکاری با ادارات و ارگانهای دولتی ذیربط به منظور اجرای انواع رویدادها و جشنواره های  فرهنگی ورزشی،نصب تابلو و علائم راهنما و هشداردهنده برای گردشگران،برگزاری نمایشگاه ها و جشنواره های متعدد  به منظور معرفی تولیدات صنایع دستی روستایی تاکنون به اجرا رسیده است.

علیزاده برگزاری کارگاه های آموزش صنایع دستی با موضوعات مختلف و جشنواره های مختلف با موضوع سوارکاری،اجرای بازی های بومی  و نمایش افسانه های کهن عشایر را نیز مورد بحث قرار داد و افزود:مناطق ییلاقی گیلان محل برگزاری این رویدادها بوده است.

وی؛ تحول بخشی به نظام آموزشی در ییلاقات و مناطق عشایری گیلان را یک ضرورت خواند و بیان داشت:در سایه بهره مندی از اقدامات فرهنگی باید این مناطق را به همگان معرفی نماییم و در ایجاد رفاه اجتماعی برای ساکنین مناطق مذکور هم افزایی جمعی را دنبال کنیم.

 

About عطیه نصرتی

Check Also

 راهیابی انیمیشن “تبر”از لاهیجان به جشنواره بین المللی فیلم Tracce_cinematografiche_Film_Festایتالیا      

 راهیابی انیمیشن “تبر”از لاهیجان به جشنواره بین المللی فیلم Tracce_cinematografiche_Film_Festایتالیا انیمیشن ” تبر “از تولیدات …