چاپ مطلب چاپ مطلب

لنگرود؛ سرزمین کهن گیلان+ تصاویر

  لنگرود دارای قدمت تاریخی زیادی است و نام آن ۹۰۰ سال قبل (۵۱۲ ه . ق) در کتب تاریخی آمده است و بافت قومی مردم، گیلک و به زبان گیلکی با لهجه بیه پس تکلم می‌کنند.

همای گیلان:این شهرستان با مساحت ۴۳۸ کیلومترمربع و حدود ۱۳۴هزار نفر جمعیت در استان گیلان و مابین دو شهرستان لاهیجان و رودسر قرار دارد این شهرستان در فاصله ۵۵ کیلومتری رشت (مرکز استان) واقع شده است.

لنگرود از طرف غرب به شهرستان لاهیجان، از طرف شمال و شرق به دریای مازندران، از طرفی به شهرستان رودسر، و از طرف جنوب به شهرستان املش منتهی می‌شود.

این شهرستان دارای قدمت تاریخی زیادی است و نام آن ۹۰۰ سال قبل (۵۱۲ ه . ق) در کتب تاریخی آمده است و بافت قومی مردم، گیلک و به زبان گیلکی با لهجه بیه پس تکلم می‌کنند.

شهر لنگرود در گذشته مانند دیگر شهرهای گیلان از خانه‌های پراکنده بین مزارع و توتستان و بیشه ها تشکیل می‌شده که به تدریج فاصله خانه‌ها کمتر شد و کوی‌ها به وجود آمدند.

کشاورزی در لنگرود همچون دیگر مناطق استان گیلان ، از رونق برخوردار است و از محصولات عمده آن می توان انواع برنج ، چای و صیفی جات را نام برد .

صید ماهی و بامبو بافی نیز از دیگر فعالیت های رایج در این شهرستان است.

جاذبه‌های گردشگری لنگرود

تالاب بین‌المللی کیاکلایه، پارک فجر، ساحل چمخاله، منطقه لیلا کوه، پارک جنگلی بلوردکان، پارک جنگلی خرما، منطقه ییلاقی هلودشت، پارک جنگلی مریدان، غار لیارود، پل خشتی لنگرود، خانه‌های منجم باشی و دریا بیگی از جاذبه‌های گردشگری لنگرود است.

قلعه درزبن، پل آجری بلوردکان، بافت تاریخی لنگرود، مجموعه دریابیگی، بقعه سیدمحمدتقی (کوشالشاد) مسجد جامع لنگرود، بقعه ملاط، بقعه آقاسیدحسین لنگرود از دیگر جاذبه‌های گردشگری این شهر است.

امروزه، از پل خشتی لنگرود که از آجر و ساروج ساخته شده است، بعنوان معروف‌ترین بنای تاریخی و نماد شهر لنگرود یاد می‌شود.این پل تاریخی بر روی رودخانه لنگرود ساخته شده است. این رودخانه از یکی از آبراه‌های سفیدرود سرازیر می شود و از مرکز شهر لنگرود عبور می‌کند.

پل خشتی لنگرود از آنجا که در مرکز شهر و در جای منـاسبی قرار دارد کماکان از اهـمیت رفت و آمـد خاصی برخوردار است.این پل به خـاطر جنس مواد به کاررفته و شکل خاص آن، همیشه مورد توجه و اهمیت بوده است.

طول این پل بیشتر از ۳۷ متر و عرض آن ۴.۵ متر و ارتفاع بلندترین نقطه پل از سطـح رودخانه ۹.۷۵ سانتی مترمی باشد و دارای ۲ دهانه فراخ است.پل خشتی لنگرود، «فشکالی محله» را به «راه پشته»؛ دو تا از محله‌های بزرگ شهر لنگرود، وصل می‌کند. پل خشتی لنگرود را شخصی به نام حاجی آقا پرد و به دستور حاجی آقا بزرگ منجم باشی، در زمان سلطنت فتحعلی شاه، ساخته است/تسنیم

About

Check Also

مرد مغازه دار کارگر خود را با چاقو کشت/ متهم به قتل می گوید مقتول مدتی پیش به خواهر او تجاوز کرده

مرد مغازه دار کارگر خود را با چاقو کشت/ متهم به قتل می گوید مقتول …