چاپ مطلب چاپ مطلب

مجتبی فلاح حق شناس،دهیار مرز دشت خمام: یکی از راههای ایجاد اشتغال در روستا حمایت همه جانبه مسؤولین از طرحهای گردشگری و بوم گردی است

اختصاصی همای گیلان، روستای مرز دشت یکی از روستاهای بخش خمام است با قابلیت های مثال زدنی در توصیفش همان بس که اولین خانه بوم گردی استان گیلان (تلار خانه بردبار )درآن تاسیس شده است.
اولین کشت دوم برنج بدون نشا دوباره در آن انجام گرفته است.
مجتبی فلاح حق شناس یکی از جوانان بانشاط ،ورزشکار و بسیار فعال و دلسوز این روستاست که از سال ۹۲ سکان هدایت دهیاری روستا را بر عهده دارد و بعنوان یکی از دهیاران پرتلاش بخش خمام از بازوان اجرایی دولت جهت پیش اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که همان توسعه و پیشرفت متوازن عادلانه در روستاست

اعضای دوره پنجم شورای اسلامی این روستا نیز آقایان؛ حاج سید احمد سعادتی پور،ناصر پورصفری و مرتضی امینی هستند که با تعامل بسیار خوبی که با دهیار جوانشان دارند سبب توسعه وپیشرفت روز افزون مرز دشت شده اند.
جهت آشنایی بیشتر با روستای سرسبز وزیبای مرز دشت به پای صبحت های شیوا و نظرات کارشناسانه مجتبی فلاح حق شناس نشستیم.

وی در آغاز به معرفی اجمالی از روستای مرزدشت پرداخت و گفت:روستای مرز دشت با جمعیتی بالغ بر ۳۸۰خانوار و۱۳۵۰نفر یکی از بزرگترین روستاهای بخش خمام است .

وی افزود:شغل غالب مردمان این روستا کشاورزی و دامداری است و حدود ۳۵۰هکتار از اراضی منطقه زیر کشت برنج قرار دارد بطوریکه سه کارخانه برنجکوبی در این روستا به فعالیت مشغولند.

در ادامه این گفتگو از دهیار مرزدشت درخصوص طرح بوم گردی این روستا پرسیدیم که وی در پاسخ به ما گفت:اولین خانه بوم گردی استان گیلان تحت عنوان تلار خانه بردبار در بخش خمام و در روستای مرز دشت تاسیس شده است بطوریکه از سراسر استان و حتی کشور جهت الگو برداری بارها از این طرح بازدید کرده اند.

حق شناس سپس در پاسخ به این سوال ما که در روستای مرز دشت تاچه به بحث مدیریت پسماند توجه میشود اظهارداشت:دهیاری مرز دشت با همکاری مرکز بهداشت روستا اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا و مدیریت پسماند را برای مدتی شروع کرد اما چون اجرای کامل طرح با هزینه زیادی همراه بود بنابراین از توان دهیاری خارج بود.

وی با بیان اینکه با نصب سطل زباله در سطح روستا ها باعث تولید زباله شدیم ابراز تاسف کرد وگفت:در سالهای دورتر در روستاها از زباله خبری نبود و هر خانه ای اگر زباله ای داشت در حیاط خانه خود امحا میکرد اما با نصب سطلهای زباله به تولید بیشتر زباله در روستاها دامن زدیم.

دهیار مرزدشت درادامه سخنان خود به ارائه گزارشی از عملکرد دهیاری این روستا پرداخت و بیان کرد:سیاست ما در دهیاری و شورای اسلامی مرز دشت همواره برمبنای توسعه زیر ساختها و پروژه های عمرانی زیربنایی روستا است وتکمیل پروژه های عمرانی زیر بنایی باقی مانده از دوره های قبل از اولویت ما بشمار می رود.

وی در ادامه افزود : عمده ترین کارهایی که در این دوره در روستای مرزدشت انجام شده عبارتند از:آماده سازی زمین ورزشی و ترمیم دو پل منتهی به آن و تمیز کردن چاه آب آن -ترمیم و لوله گذاری چندین پل در خیابان ویشکایی و مهر -تعویض لامپهای روشنایی معابر سطح روستا -ترمیم آسفالت خیابان امامزاده منتهی به مسجد با همکاری اداره راه-دعوت از آقای رضوی،معاون رئیس جمهور در مناطق محروم و مقدمات مراحل معرفی روستای مرزدشت بعنوان روستای گردشگری-هماهنگی با میراث فرهنگی ، گردشگری برای اختصاص وام های پنجاه میلیون تومانی برای ساخت خانه بوم گردی-هماهنگی با کمیته امداد و دریافت وام پانزده میلیون تومانی برای بیش از ۱۵نفر از اهالی روستا-اختصاص بودجه ای معادل پانزده میلیون تومان برای ساخت تابلوهای روان(ال،ای،دی)در ورودی مرزدشت وخیابان امامزاده وخیابان مهر-تعویض تیر های فرسوده و نصب تیر های جدید بتونی فشار ضعیف در سطح روستا-تعویص تیر های فشار قوی از ابتدای خیابان ولیعصر ورودی شهر تا انتهای محدوده مرز دشت،تیسیه وخیابان مهر -اختصاص ترانس برای بازار و نصب آن در دو ماه اخیر و تقویت ضعف برق این منطقه با همکاری اداره محترم برق-حریم گشایی در ابتدای خیابان ولیعصر در جلوی کارگاه آقای بهرام زیبایی با همکاری ایشان به طول ۴۰متر-ساخت منزل مسکونی و ترمیم چند خانه برای مدد جویان کمیته امداد با همکاری این نهاد مردمی به مبلغ ۶۰میلیون تومان-شروع عملیات آبرسانی به روستای مرز دشت ولوله گذاری در این روستا-اختصاص اعتباری معادل سه میلیون تومان از طریق موسسه بهزیستی یاوران شمال خمام و انتقال آن به افراد واجد شرایط شن ریزی جلوی مدرسه شهید ویشکایی و اختصاص بودجه جهت کمک به این مدرسه ومدرسه خاتم الانبیا هرکدام به مبلغ یک میلیون وپانصد هزار تومان-برگزاری مراسم آیینی ورزامشته با حضور معاون محترم گردشگری استان و تعدادی زیادی از بازدید کنندگان از سراسر کشور با همکاری خانم بردبار-شرکت در کلیه مراسمات و برنامه های فرهنگی ،مذهبی سطح روستا و بخش و یادواره های شهید و نماز جمعه به همراه اعضای محترم شورای اسلامی-خرید دستگاه فشار سنج و سونوکت برای خانه بهداشت -برگزاری یادواره شهید محمد ویشکایی زاده در ایام دهه مبارک فجر ۹۶-انهدام مرغهای آلوده به ویروس آنفلوانزا ی مرغی با همکاری دامپزشکی-لایروبی فاضل کش سل-جمع آوری زباله از سطح روستا بصورت هفتگی و پاکسازی معابر هر سه ماه یک بار وتعویض لامپهای معابر احداث اولین خانه ورزش شهرشان رشت در مرز دشت خمام و جانمایی گروه انجمن معتادین گمنام خمام در مرزدشت.

وی افزود:همچنین با جمع آوری درب نوشابه و آب معدنی وتحویل آن از بهزیستی یک دستگاه ویلچر هدیه گرفتیم که درمواقع خاص در اختیار اهالی روستا قرار میگیرد.
حق شناس سپس به مشکلات مرزدشت اشاره کرد و اظهار داشت:مشکل اصلی امروز روستاها نداشتن درآمد پایدار روستایی است اکثر جوانان جویای کار در روستاها بیکارند که با ایجاد بستر مناسب اشتغال میتوانند با خود اشتغالی در روستاها ماندگار شده و سبب توسعه و رونق تولید و اقتصاد روستایی شوند.

وی افزود: یکی از راههای ایجاد اشتغال در روستاها حمایت همه جانبه از طرحهای گردشگری و بوم گردی از سوی مسوولین است ویکی از روشهای حمایت از این طرحها، بازنگری طرحهای هادی روستایی جهت صدور مجوز بنای گردشگری و بوم گردی است و میراث فرهنگی میتواند به گونه ای عمل کند که به افراد بومی به راحتی مجوز داده شود نه اینکه صدور یک مجوز بوم گردی چند سال طول بکشد.

دهیار مرزدشت یکی دیگر از مشکلات این روستا را آماده نبودن زمین ورزشی عنوان کرد و گفت:زمین ورزشی ما آماده بهره برداری است وفقط نیاز به یک انشعاب برق دارد که از توان مالی دهیاری خارج است که مسؤولین انتظار میرود مارا حمایت کنند.

وی سپس یکی دیگر از افتخارات این روستا را حضور کشاورزان اصیل،باتجربه ومبدعی دانست که برای توسعه صنعت کشاورزی نوآوری میکنند.

حق شناس خاطر نشان کرد:در مرز دشت یک کشاورز نمونه داریم ،آقای نژاد فارس ،پیر مرد ،۸۵ساله ای که برای اولین بار طرح کاشت دوباره برنجی را ابداع کرده اند که در نوع خود کم نظیر است بطوریکه ایشان توانسته اند با کمترین هزینه محصول خوبی تولید کنند.
وی امسال بعد از درو محصول اول خود ساقه های باقی مانده برنج مزرعه خود را با چمن زن کوتاه کرده و مزرعه را آبگیری نموده وکود پاشی کرده و محصول دوم مرغوب و قابل توجهی نیز برداشت نموده است.

دهیار مرز دشت درپایان از تمام مسؤولین شهرستان رشت و بخش خمام تشکر نمود و افزود: اینجا جا دارد از مسؤولین محترم شهرستان رشت اعم از نمایندگان محترم، فرماندار معزز بخصوص از بخشدار توانمند و دلسوز خمام جناب آقای دکتر مهدوی که همواره پیگیر مطالبات بخش هستند تقدیر و تشکر نمایم.

گزارش:زهرا رگان

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

واکاوی نمایش ضعیف ملی پوشان والیبال در لیگ ملتها

مجید صبوحی کارشناسی فرهنگی ورزشی و مربی والیبال طی یادداشتی نوشت: در آستانه المپیک ریو …