چاپ مطلب چاپ مطلب

محیط زیست زیر لگد های کاندیداهای مجلس  /  از شعار تا عمل ؟/تجاوز به حریم محیط زیست ؟/خسارات هنگفت تبلیغات کاغذی کاندیداهای انتخابات مجلس به گیلان/مهدی میزانی

همای گیلان، تبلیغات کاندیداهای مجلس در اجرای ماده ‌۵۶ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و همچنین ماده ‌۴۰ آئین نامه اجرایی قانون، فعالیت تبلیغات انتخاباتی داوطلبان نمایندگی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار می شود.

با آغاز تبلیغات انتخاباتی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی،ستادها و تشکل های سیاسی، با پرده نوشته ها، پلاکاردها و تصاویری که شعارهای تبلیغاتی آنها را به مردم عرضه می کند وارد میدان شده اند.

با وجود هشدارهای قانونی و منع تبلیغات ناهنجار از جمله راه اندازی کارناوال های تبلیغاتی تعدادی از کاندیداها، متاسفانه برخی از ستادهای تبلیغاتی بدون توجه به سیما و منظر شهری، پوسترهای تبلیغاتی نامزد مورد علاقه خود را در هر کجا که امکان داشته اند نصب کرده اند. طرفداران این نامزدها با ایجاد کارناوال خیابانی در ساعت اولیه تبلیغات و بوق های ممتد نظم شهر را بر هم زده و در یک رقابت فشرده پوسترها و عکسهای نامزدهای خود را به ‌در و دیوار خیابانهای شهر می چسبانند.

انتخابات مجلس یازدهم در پیش است و مسئله نگران کننده هر انتخاباتی تبلیغات از نوع کاغذی آن است که به هر نحو باید از خسارات آن کاسته شود

یکی از نگرانی های همیشگی دوستداران محیط زیست در ایام انتخابات تبلیغات کاغذی کاندیداها می باشد، اسفندماه امسال نیز انتخابات مجلس را در پیش داریم و با توجه به وضعیت نابسامان محیط زیست بخصوص در استان گیلان لازم است کاندیداهای مجلس استفاده از کاغذ را در تبلیغات خود به حداقل رسانده و در صورت امکان حذف نمایند.

در ایام انتخابات مختلف اعم از انتخابات گذشته و حال، از مجلس شورای اسلامی گرفته تا شورای شهر و ریاست‌جمهوری؛ فضای شهرها و روستاها پر است از تراکت، بنر و اعلامیه‌های بی‌شمار تبلیغاتی. آنان‌که در برگ‌برگ‌های این تبلیغات، قامت انبوه درختانی را می‌بینند که به سودای نشستن عده‌ای بر کرسی‌های مدیریت و نمایندگی، چگونه تیشه بر ریشه‌های آنها زده شده است، در اندوه عمیقی فرومی‌روند.

این اندوه نه‌تنها برای آن تناور درختان، بلکه برای این ثروت ملی است که در عطش‌ پراکندن تصاویری از نامزدهای انتخابات، تمام منافذ شهرها از مواد شیمیایی چاپ که عامل آلودن بیشتر آب و خاک است، پر می‌شود.

کاغذهایی که اگر با آن تصویرها پر نمی‌شد، چه بسا می‌توانست ابزار آموزش و تحصیل ‌هزاران کودک از خانواده‌هایی شود که برای تأمین آنها ناگزیرند از قوت و معیشت خود بکاهندامیدوار بودیم که توسعه سیستم ارتباط الکترونیک، گسترش شبکه‌های اجتماعی و وجود ده‌ها رسانه، سایت و روزنامه‌ و… می‌توانست و بتواتد از رقابت برای تولید این آشفتگی و آلودگی بکاهد.

با توجه به ثبت نام گسترده کاندیداها برای انتخابات مجلس یازدهم در صورت ادامه روال گذشته انتظار می رود حدود صدو چهل تن کاغذ تنها در گیلان صرف تبلیغات روزهای پایانی کاندیداها شود، لازم است بدانیم که برای تولید هر تن کاغذ نیاز به قطع ۱۸ درخت تنومند و بالغ داریم، بنابراین حدود ۱۸۰۰ درخت باارزش باید قطع شده و تبدیل به زباله شوند و یا ارز قابل توجهی از کشور برای واردات خارج شود تا کاندیداها خود را تبلیغ کنند!


اما این تنها خسارت تبلیغات کاغذی کاندیداها نیست، بعد از انتخابات ابعاد دیگری از آن نمایان خواهند شد، ازجمله خسارتی که به نمای شهر، سیمان بناهای شهری و رنگ آمیزی مجدد دیوارها و… وارد می شود، به همه اینها قامت خمیده زحمت کشان شهرداری برای جمع آوری زباله های تولیدی در انتخابات را نیز اضافه نمایید. شاید براورد دقیقی از این هزینه هایی که کاندیداها به شهرها تحمیل می کنند وجود نداشته باشد اما قطع خسارت زیادی به بیت المال وارد خواهد شد.

وظیفه ماست تا به هر نحوی که می شود کاندیداها را مجاب کنیم از روش های دیگر و کم هزینه تری تبلیغات خود را انجام دهند، راه اندازی کمپین هایی به این منظور در فضای رسانه ای و مجازی می تواند بسیار حائز اهمیت باشد.

استفاده از ظرفیت پایگاه های خبری بومی و خبر گزاری ها و وب سایت ها و کانال های تلگرامی می توان تاحدودی مانع از هزینه های اضافی شد.

آیا واقعا جامعه ما و کشورمان برای گسترش نهادهای دموکراسی باید این‌گونه از منابع تجدیدناپذیر خود خرج کند؟ ‌ای کاش از این پس نامزدهایی که با دغدغه مصالح ملی گام در این عرصه رقابت می‌گزارند، تا می‌توانند به شیوه‌ای دیگر بر قلب و اراده انتخاب مردم بنشینند.

آنها باید باور کنند مردمی که از گذشته تصویر نمایندگان واقعی خود را نه بر دیوارهای شهر، بلکه بر دیوار قلبشان کوبیده‌اند هیچ وقت فریب یک مشت تراکت و عکس های متفکر نمایانه!! درنمی‌آیند.

آنها در درون خویش، پس از این ترفندهای تبلیغاتی، از هم خواهند پرسید در پی این همه اسراف آیا این نامزدها به جای درختانی که برای بالارفتن از پله های انتخابات در پای صندوق‌های رأی سرنگون می‌کنند،

در چهار سال احتمالی نشستن بر کرسی‌ها حداقل نهالانی نورس بر این سرزمین محروم خواهند نشاند؟

امیدواریم وزارت کشور با تدوین دستورالعمل و آیین‌نامه‌های انضباطی قاطع و استانداری و فرمانداری محترم برای برنامه‌های تبلیغات انتخابات های آینده و پیش رو شرایطی را فراهم آورند که ثروت‌های ملی و بستر حیات آسیب‌دیده کشورمان بیش از این هزینه رقابت‌های لجام‌گسیخته نشود.

گرچه برای ساماندهی شیوه‌های تبلیغاتی و به‌منظور جلوگیری از رفتار گذشته، درهفته های آتی دیگر خیلی دیر شده و تابلوها و دیوارها چه در داخل شهر و چه در روستاها همه از نقش دانشمند مأبانه¬ی کاندیداها پوشانده شده، اما باید برای سالها و نسل های آینده همت کرد. از آن سو مردم نیز با هر نوع گرایش سیاسی می‌توانند با روی‌گردانی از تبلیغات کاغذی و کارناوالی، طرف‌داران بعضی نامزد‌ها را متوجه مضرات افراط در تبلیغات کاغذی و محیط زیست نمایند.

مردمی که شیوه‌های غیربومی‌شده تبلیغاتی را نه‌تنها تحقیر شعور خود، بلکه در تضاد با توسعه مدنی می‌پندارند. موضوع قانون و قانون مداری نباید فقط شعاری برای سخنرانی ها باشد، کاندیدایی که با آلودگی صوتی باعث آزار و اذیت مردم می شود و قانون را زیر پا می گذارد نمی تواند در مجلس هم از حقوق با ارزش مردم دفاع کنند و در آینده هم این قانون گریزی را در دستور کار خود قرار خواهند داد.

چطور از کاندیدایی که در این شرایط سخت محیط زیستی در گیلان بدون کوچکترین توجهی به منافع مردم تنها به منافع شخصی و انتخاباتی خود می اندیشد می توان انتظار داشت بعد از انتخاب شدن مصالح مردم را به منافع خود ترجیح دهد؟!

چطور از کاندیدایی که بدون توجه به ایجاد آلودگی های بصری و مشکلاتی که برای شهر و مردم به وجود می آورد به شیوه تبلیغاتی منسوخ خود می پردازد می توان انتظار داشت که بعدها برای آبادانی شهر قدم بردارد؟!

لازم است همه با هم کاندیداهایی را که از هم اکنون منافع فردی را به منافع مردم ترجیح می دهند شناخته و از لیست کاندیداهای دارای صلاحیت خارج نماییم.

«نه» به کاندیدایی که به محیط زیست «نه» بگوید

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

جشنواره عصر قلم/ شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “

جشنواره عصر قلم / شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “ ویژه …