چاپ مطلب چاپ مطلب

مدرس دانشگاه‌های گیلان: نوآوری وظیفه‌ای ویژه برای کارآفرینی/ نیازهای شغلی جامعه از طریق راهنمای تحصیلی_شغلی عملی می‌شود

عذرجو با بیان اینکه نوآوری وظیفه‌ای ویژه برای کارآفرینی است گفت: شناسایی کامل خصوصیات فردی و بررسی نیازهای شغلی جامعه که اساس و بنیاد انتخاب صحیح هستند از طریق استعدادیابی و راهنمای تحصیلی_شغلی عملی می‌شوند.

همای خبر/فاطمه عذرجو در گفت‌وگو با خبرنگار علم‌وفناوری گیلان بابیان اینکه نوآوری می‌تواند ناشی از نبوغ افراد و تراوش‌های قریحه آن‌ها باشد اظهار کرد: بنابراین اکثر نوآوری‌ها، به‌ویژه نوآوری‌های موفق ناشی از جستجوی هوشمندانه در فرصت‌های نوآوری است، که تنها در موقعیت‌های خاصی به دست می‌آید.

وی افزود: خلاقیت را از دو جهت می‌توان موردبررسی قرارداد تا اهمیت و ضرورت نقش آن در زندگی و کار انسان مشخص شود.

این مدرس دانشگاه‌های گیلان گفت: امروز دنیای کسب‌وکار و رقابت به حدی پیچیده، پویا و نامطمئن شده است که بزرگ‌ترین و معتبرترین شرکت‌های دنیا بدون خلاقیت مستمر، سریع و به هنگام محکوم‌به فنا هستند.

عذرجو تصریح کرد: از سویی دیگر تغییر روزافزون نیازها و سلیقه‌های مشتریان، کسب‌وکارها را وادار به  نوآوری در محصولات و فعالیت‌های خود برای بقا در دنیای رقابتی امروز کرده است.

وی بابیان اینکه شرکت‌ها با به‌کارگیری خلاقیت و نوآوری از رقبای خود پیشی خواهند گرفت بیان کرد: اگر افراد بالاترین تخصص را همراه با سرمایه کافی داشته باشند اما حرف تازه‌ای در بازار نداشته باشند نه‌تنها موفق نخواهند شد بلکه نابود نیز می‌شوند.

این مدرس دانشگاه‌های پیام نور و فنی‌وحرفه‌ای صومعه‌سرا عنوان کرد: همچنین این روزها مباحث فراوانی پیرامون ویژگی‌های شخصیتی کارآفرین مطرح است، لیکن تنها تعداد کمی از کارآفرینانی که در طی چند سال اخیر با آن‌ها مواجه بوده‌ایم، از چنین ویژگی‌هایی برخوردار بوده‌اند. عذرجو اظهار کرد: بنابراین بسیاری از افراد (فروشندگان، جراحان، روزنامه‌نگاران، پژوهشگران و حتی موسیقی‌دانان)، حداقل در مواردی کارآفرین هستند.

وی افزود:درمجموع استنباط از کارآفرینان موفق این است که؛ کارآفرینی نوع خاصی از شخصیت نبوده، بلکه ناشی از منظم بودن نوآوری است. این مدرس دانشگاه گفت: نوآوری وظیفه‌ای ویژه برای کارآفرینی است، چه در یک صنعت باشد، یا در یک‌نهاد خدمات عمومی و یا در کاری که به‌عنوان‌مثال فرد به‌تنهایی در یک آشپزخانه خانوادگی انجام می‌دهد.

این مدرس دانشگاه در ادامه تصریح کرد: درواقع از طریق کارآفرینی می‌توان ثروت جدید ایجاد کرد، منبع آفرین بود و به منابع موجود، استعداد ثروت آفرینی بخشید.

عذرجو با اشاره به اینکه امروزه تعریف مناسب کارآفرینی با بیشترین ابهام روبرو است بیان کرد: برخی از صاحب‌نظران، این واژه را برای اشاره به همه صنعت‌های کوچک بکار می‌برند و برخی دیگر برای صنعت‌های جدید از آن استفاده می‌کنند، به‌هرحال، مؤسسات کارآمد فراوانی وجود دارند که از کارآفرینی به‌طور موفقیت‌آمیزی بهره‌برداری می‌کنند.

فاطمه عذرجو در گفت‌وگو با خبرنگار علم‌وفناوری گیلان بابیان اینکه نوآوری می‌تواند ناشی از نبوغ افراد و تراوش‌های قریحه آن‌ها باشد اظهار کرد: بنابراین اکثر نوآوری‌ها، به‌ویژه نوآوری‌های موفق ناشی از جستجوی هوشمندانه در فرصت‌های نوآوری است، که تنها در موقعیت‌های خاصی به دست می‌آید.

وی افزود: خلاقیت را از دو جهت می‌توان موردبررسی قرارداد تا اهمیت و ضرورت نقش آن در زندگی و کار انسان مشخص شود.

این مدرس دانشگاه‌های گیلان گفت: امروز دنیای کسب‌وکار و رقابت به حدی پیچیده، پویا و نامطمئن شده است که بزرگ‌ترین و معتبرترین شرکت‌های دنیا بدون خلاقیت مستمر، سریع و به هنگام محکوم‌به فنا هستند.

عذرجو تصریح کرد: از سویی دیگر تغییر روزافزون نیازها و سلیقه‌های مشتریان، کسب‌وکارها را وادار به  نوآوری در محصولات و فعالیت‌های خود برای بقا در دنیای رقابتی امروز کرده است.

وی بابیان اینکه شرکت‌ها با به‌کارگیری خلاقیت و نوآوری از رقبای خود پیشی خواهند گرفت بیان کرد: اگر افراد بالاترین تخصص را همراه با سرمایه کافی داشته باشند اما حرف تازه‌ای در بازار نداشته باشند نه‌تنها موفق نخواهند شد بلکه نابود نیز می‌شوند.

این مدرس دانشگاه‌های پیام نور و فنی‌وحرفه‌ای صومعه‌سرا عنوان کرد: همچنین این روزها مباحث فراوانی پیرامون ویژگی‌های شخصیتی کارآفرین مطرح است، لیکن تنها تعداد کمی از کارآفرینانی که در طی چند سال اخیر با آن‌ها مواجه بوده‌ایم، از چنین ویژگی‌هایی برخوردار بوده‌اند. عذرجو اظهار کرد: بنابراین بسیاری از افراد (فروشندگان، جراحان، روزنامه‌نگاران، پژوهشگران و حتی موسیقی‌دانان)، حداقل در مواردی کارآفرین هستند.

وی افزود:درمجموع استنباط از کارآفرینان موفق این است که؛ کارآفرینی نوع خاصی از شخصیت نبوده، بلکه ناشی از منظم بودن نوآوری است. این مدرس دانشگاه گفت: نوآوری وظیفه‌ای ویژه برای کارآفرینی است، چه در یک صنعت باشد، یا در یک‌نهاد خدمات عمومی و یا در کاری که به‌عنوان‌مثال فرد به‌تنهایی در یک

آشپزخانه خانوادگی انجام می‌دهد.

این مدرس دانشگاه در ادامه تصریح کرد: درواقع از طریق کارآفرینی می‌توان ثروت جدید ایجاد کرد، منبع آفرین بود و به منابع موجود، استعداد ثروت آفرینی بخشید.

عذرجو با اشاره به اینکه امروزه تعریف مناسب کارآفرینی با بیشترین ابهام روبرو است بیان کرد: برخی از صاحب‌نظران، این واژه را برای اشاره به همه صنعت‌های کوچک بکار می‌برند و برخی دیگر برای صنعت‌های جدید از آن استفاده می‌کنند، به‌هرحال، مؤسسات کارآمد فراوانی وجود دارند که از کارآفرینی به‌طور موفقیت‌آمیزی بهره‌برداری می‌کنند.

وی اظهار کرد: این اصطلاح به‌اندازه یا عمر خاصی از سازمان اشاره نمی‌کند، بلکه منظور از آن، نوع خاصی از عملکرد است که در بطن آن نوآوری نهفته است. نوآوری کوششی برای ایجاد تغییرات هدف‌دار در توانایی‌های اقتصادی یا اجتماعی سازمان است.

این مدرس دانشگاه افزود:بااین‌وجود، اشتغال به‌عنوان یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر در زندگی فردی و اجتماعی مطرح می‌شود. بدین معنی که هر انسانی برای گذراندن زندگی‌اش باید به اشتغال بپردازد. همچنین بقا و تداوم پویا و سازنده جامعه به اشتغال صحیح انسان‌ها بستگی دارد.

عذرجو گفت: ازاین‌رو هر انسانی سرانجام باید با توجه به استعداد و رغبت خویش و با در نظر گرفتن نیازها و امکانات جامعه، شغل مناسبی برگزیند.

وی تصریح کرد: مسلماً انتخاب درست، زمانی امکان‌پذیر است که فرد تحت استعدادیابی و راهنمای تحصیلی_شغلی در حد لازم و مناسب بهره‌مند شوند و ارائه اطلاعات شغلی به گروه خاص و محدودی از انسان‌ها مربوط نمی‌گردد.

این مدرس دانشگاه بیان کرد:از طریق استعدادیابی و راهنمای تحصیلی_شغلی بازار مشاغل شناخته و کمبود یا فراوانی نیروی انسانی در بخش معینی از مشاغل مشخص می‌شود، تعدیل نیروی انسانی در بازار مشاغل به عمل می‌آید، بین مدرسه و جامعه ارتباط متقابل و صمیمی برقرار و بر رضایت شغلی و درنهایت بر رضایت‌مندی از زندگی افزوده می‌شود، خودکفایی صنعتی و اقتصادی مملکت تأمین می‌گردد. عذرجو اظهار کرد: انسان‌ها به مشاغلی که برای آنان مناسب است گمارده می‌شوند، از نیروهای انسانی حداکثر استفاده صحیح صورت می‌گیرد، اطلاعات عینی و موثقی درباره مشاغل به دست می‌آید و افراد به اشتغال در ایام فراغت تشویق می‌شوند.

وی افزود: وجود تفاوت بین انسان‌ها در زمینه‌های هوش، استعداد، رغبت و شخصیت، استعدادیابی و راهنمای تحصیلی_شغلی را در جامعه ضرورت می‌بخشد و تحقق گفته‌های (باید کار را به کاردان سپرد) و (هرکسی را برای شغلی ساختند) ممکن می‌گردد.

این مدرس دانشگاه گفت: به نظر افلاطون هرگز دو فرد همانند متولد نشده‌اند و خصایص طبیعی هرکدام با دیگری متفاوت است و هرکسی برای شغل خاص و معینی مناسب است.

عذرجو تصریح کرد: اگر هر فردی به اشتغال در شغلی بپردازد که با طبیعت آن سازگار است، کارها در حد اعلای کیفیت و کمیت با سرعت و سهولت بسیاری به انجام می‌رسد.

وی بیان کرد: در جوامع صنعتی و رشد یافته رغبت‌ها، توانایی‌ها، استعدادهای افراد و نیازهای شغلی جامعه تعیین‌کننده شغل آینده انسان است.

این مدرس دانشگاه اظهار کرد: شناسایی کامل خصوصیات فردی و بررسی نیازهای شغلی جامعه که اساس و بنیاد انتخاب صحیح هستند از طریق استعدادیابی و راهنمای تحصیلی-شغلی عملی می‌شوند.

عذرجو افزود: تحول جامعه سنتی به صنعتی و تبدیل تدریجی کارهای دستی به فعالیت‌های پیچیده ماشینی، ناتوانی کشاورزی سنتی در برآوردن نیازهای روزافزون جامعه، تبدیل کارهای سنتی و ساده به کار در کارخانه‌ها و مؤسسات صنعتی و مطرح‌شدن تخصص و تقسیم‌کار و تنوع رشته‌های شغلی، امکان انتخاب صحیح و ساده را از افراد سلب کرده و وجود متخصصان استعداد سنجی را ضرورت بخشیده است.

وی گفت: مورد دیگری که نیاز به استعدادیابی و راهنمای تحصیلی_شغلی را ضروری می‌سازد ازدیاد مشکلات شغلی دانش‌آموزان مدارس و علاقه‌مند شدن آنان به انتخاب شغل از همان سال‌های آموزشگاهی است.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: مشکلات شغلی تقریباً مبتلابه هر دانش‌آموزی است که قصد دارد مدرسه را رها سازد و وارد بازار کار شود، ازاین‌رو، وجود استعدادیابی و راهنمای تحصیلی_شغلی برای بررسی مسائل شغلی دانش‌آموزان ضروری است.

وی بیان کرد: ضرورت استعدادیابی از دیدگاه دانشمندان مختلف مطرح‌شده است؛ ابن‌سینا می‌گوید: هر فردی پس از آموختن قرآن و پایه‌های آغازین زبان بایستی مطابق استعدادش آموزش یابد. او باید دنبال پیشه و فنی برود که طبعاً درخور آن است و نباید صرفاً از آرزوها پیروی کند. به نظر خواجه‌نصیرالدین طوسی استعدادیابی و آموزش هر کودک باید بر اساس استعداد و توان او انجام گیرد (هوش‌های هشت‌گانه هوارد گاردنر)، تا موجبات موفقیت او در زندگی آینده‌اش فراهم شود.

این دانش‌آموخته دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران اظهار کرد: ما بر این باور هستیم که اگر بتوانیم با نگاهی علمی و البته زمان‌بر، به‌درستی زمینه‌های رشد استعداد تک‌تک دانش‌آموزانمان را شناسایی و آن را به اطلاع خودش، والدین و مربیانش برسانیم می‌توانیم در آینده نه‌چندان دور دانش‌آموزان را به نحو احسن به جاده‌ای که استعداد و علاقه‌شان در آن نهاده شده راهنمایی و زمینه‌های رشد تعالی و بالندگی آن‌ها را هر چه سریع‌تر فراهم کنیم و موجبات استقرار در مسیر شغلی درست چه برای دانش‌آموزان و چه برای دانشجویان را ایجاد کرده، با این تفاوت که دانشجویان از سن بلوغ گذر کرده و رشته تحصیلی آن‌ها مشخص است و باید بیشتر به دنبال جنبه‌های مهارتی باشند. بااین‌وجود ابهام برای دانش‌آموزان بیشتر خواهد بود.

عذرجو افزود: نتایج این فرآیند به افراد کمک خواهد کرد ضمن شناخت پتانسیل وجودی، شرایط موجود و با تقویت مستمر مهارت‌های کارآفرینی خود، بعد از اتمام فرآیند تحصیل اقدام به خوداشتغالی، ایجاد و توسعه کسب‌وکار نموده و از دانش تخصصی کسب‌شده در مسیر بهبود وضعیت اجتماعی و اقتصادی خود، خانواده، جامعه و درنهایت کارآفرینی با افزایش نرخ رشد اقتصادی بهره‌برداری عملیاتی کند.

وی گفت: بدیهی است که این فرآیند در طول سال‌های آتی کامل‌تر شده و نکات ریز و جزئی آن در طول روند تحصیل با دانشجو، دانش‌آموز، مربی و خانواده موردتعامل قرار خواهد گرفت.

با کانال همای خبر همراه باشیدhttp://@homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

حضور منطقه آزاد انزلی در ایران اکسپو

حضور منطقه آزاد انزلی در ایران اکسپو   ششمین دوره نمایشگاه توانمندی‌های صادرتی ایران (ایران …