چاپ مطلب چاپ مطلب

مدرنیته ،نقشه راه یا برگی از صفحات تاریخ(آخرین قسمت)/ جلال میرزااقایی قاضی محله


اختصاصی همای گیلان، مدرنیته باعث تغییر و تحول نگرش های سیاسی و اجتمایی و باور های دینی را بسوی شک گرایی سوق داد و قدرت حاکم را با حقوق عمومی پیوند داد و آگاهی از حقوق اجتمایی و فردی، قدرت مطلقه استبداد را متزلزل ساخته و خشونت و قانون گریزی را از بین و دموکراسی را حاکم کرد .
با مدرنیته ،نظام تصمیم گیری ،نظام سیاسی،نظام حقوقی همگی متحول شدند .با مدرنیته ،تاریک اندیشی مذهبی و خرافه گرایی کلیسا از بین رفته و جامعه از تقدیر گرایی و تقدس گرایی دور شده و تردید گرایی رشد و توسعه یافت و روابط و اندیشه های سیاسی برای کنش ،بسوی یک قرار داد اجتمایی تحول یافته و برد باری و آزادی و نفی استبداد ،به خواست عمومی مبدل شد.

اندیشه ها در راستای تکامل و شکوه و ترقی روح انسانی و توجه به اعتلای دانش و علم و تکنیک ،پیش رفت .نو آوری های فلسفی و علمی قرن هیجده ،اثرات اقتصادی و تکنیکی و علمی و تحولات اجتمایی بزرگی در قرن نوزدهم بوجود آورد و انقلاب صنعتی و ماشینیسم و اقتصاد سرمایه داری ،چهره جامعه را دگر گون و روابط اجتمایی کاملا تغییر و زمینه ورود به قرن بیستم مهیا گردید .
در قرن بیستم میلادی ،جهان غرب تجلی یک مدر نیزاسیون بزرگ شد و بافت طبقاتی و عملکرد روانی و مراتب ارزش ها ،بمیزان بیسابقه ای متحول شد و باور های دینی و مذهبی و رفتار های تقدس گرایانه نسبت به کلیسا ،بسرعت ریزش کرد.
رشد بیسابقه علوم و تکنیک ،توسعه عقلانی مستمر وابزار صنعتی و مدیریت و سازماندهی آنها و شدت و دقت کار انسانی و تسلط بر طبیعت ووو فصل مشترک همه ره آوردهای مدرنیته می باشد .
مدرنیته پیامی بود که با سنت مخالف و در گوناگونی جغرافیایی و نماد ها ،سنبلها ،خواهان نوعی هماهنگی بود و این پیام در برگیرنده دولت مدرن ،تکنیک مدرن،موسیقی و نقاشی مدرن ،اخلاقیات و افکار مدرن می باشد و در یک کلام ،فرهنگ عمومی تازه ای متولد شد.
مدرنیته در غرب متولد شد ولی به مفهوم پایان همه جوانب دینی و مذهبی و رفتار فرهنگی پیشین نبود و نشد و به اعتبار
پشتیبانی اقتصاد راسیو نالیسم و صنعت و علم ساختاری ،شخصیت انسانی جدیدی بوجود آورد و جالب اینکه در همان غرب محدود نشد بلکه به کشور های دیگری و در شکلهای متفاوتی جلوه نمود و حتی در کشور هایی که فاقد ریشه تاریخی بودند ولی بشکل مادی و تکنیکی خود را نمایان ساخت .
در ایران که دارای ساختار اجتمایی سنتی و مذهبی بود ،مدرنیته بشکل نوعی مدرنیزاسیون صنعتی و بازارمصرفی خودش را نشان داد و در چنین حالتی ،تناقضات و تنش ها بصورت حاد خود را نشان داد و مدرنیته در اعماق بافت اجتمایی و فرهنگی نفوذ نکرده بلکه تاثیرات آن فقط در عرصه های سیاسی و تا حدی فرهنگی ،تند و پر رنگ و کمی هم بحرانی شد و جنبش مشروطه موجود ناقص الخلقه این بحران بود .

جلال میرزااقایی قاضی محله

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

حیات وحش.. حیات وحش؛ نامی است که ما بر روی موجوداتی گذاشته ایم که اجازه بهره کشی و سوددهی به ما ندادند و در برابر سوءاستفاده های نابجای ما ایستادند یا فرار کردند.. به همین دلیل بیجا، انسان هایی که متمرد و سرکش و نافرمان بودند هم صفت “وحشی” گرفتند!

حیات وحش..   حیات وحش؛ نامی است که ما بر روی موجوداتی گذاشته ایم که …