چاپ مطلب چاپ مطلب

مدیر جهاد کشاورزی لاهیجان : امسال برنج استحصالی راتون ۲۷۴ تن می باشد

اختصاصی همای گیلان:مدیر جهاد کشاورزی لاهیجان طی گزارشی به خبرنگار ما گفت: شهرستان لاهیجان دارای ۲۳۸۱۶ هکتار شالیکاری می باشد که هر ساله به زیر کشت ارقام مختلف برنج می رود و میزان تولید سالانه آن به بیش از یکصد هزار تن می رسد. مهمترین ارقام کشت شده شامل هاشمی-علی کاظمی- حسن سرا و سایر ارقام بومی و پر محصول می باشد. پورمحمدی افزود: با توجه به توصیه های فنی این مدیریت کشاورزان پس از برداشت برنج، اقدام به پرورش راتون می نمایند. وی خاطر نشان کرد: در سال جاری در این شهرستان در سطح ۶۴۳ هکتار با مشارکت بیش از ۱۵۰۰ نفر بهره بردار اقدام به پرورش راتون نموده اند. مدیر جهاد کشاورزی لاهیجان میزان تولید شلتوک از راتون را در سال جاری در این شهرستان ۵۵/۵۴۶ تن و برنج استحصالی آن را معادل ۲۷۴ تن عنوان کرد. پورمحمدی برنج حاصل از پرورش راتون را دارای ویژگی های خاصی دانست و گفت: پرورش راتون دارای دوره رشد کوتاهی بوده و رسیدن آن حداکثر ۶۵% زمان لازم برای محصول اصلی به طول می انجامد، بطوری که محصول راتون ۷۰ روز زودتر از محصول اصلی رسیده و برداشت می گردد. وی افزود: معمولاً ارتفاع گیاه راتون کمتر و تعداد پنجه های مؤثر (تولید کننده خوشه) کمتری تولید می کند. هرچند ممکن است تعداد پنجه های تولیدی راتون بیشتر باشد.

5kjlg0y98pt7
مدیر جهاد کشاورزی یادآور شد: یکی دیگر از ویژگی های راتون کیفیت پخت و خوراک برنج راتون است. با توجه به اینکه دمای محیط در تظاهر ژن اصلی کنترل کننده آمیلوز برنج و ژن کنترل کننده عطر و طعم تأثیر محسوس دارد، کاهش طول روز و دمای پایین روز و شب در پرورش راتون باعث می شود که کیفیت پخت و خوراک ارقام به سمت استاندارد میل کند.
پورمحمدی ادامه داد: تاکنون راتون به آفات و بیماری های خاص مبتلا نگردیده و بنابراین سموم مصرفی در پرورش راتون وجود ندارد یا بسیار اندک است یعنی محصول سالم است و با توجه به دوره کوتاه رشدی پرورش راتون و عدم انجام تعدادی از عملیات زراعی در آن، هزینه تولید در آن بسیار پایین بوده و علاوه بر کیفیت بالای محصول، صرفه جویی اقتصادی بالایی را به همراه دارد.

About

Check Also

مدیرعامل شرکت گاز گیلان: آموزش و فرهنگسازی در مدارس، آینده‌ای روشن را برای ما رقم خواهد زد

مدیرعامل شرکت گاز گیلان: آموزش و فرهنگسازی در مدارس، آینده‌ای روشن را برای ما رقم …