چاپ مطلب چاپ مطلب

مدیر کل آرد و غله استان گیلان در جلسه کارگروه نانوایان شهرستان سیاهکل :دراستان گیلان ۱۷/۵میلیارد یارانه نان پرداخت می شود

اختصاصی همای گیلان:نشست کار گروه نانوایان شهرستان سیاهکل با حضور کامران فر مدیر کل آرد و غله استان گیلان، محمدیان معاون فرماندار سیاهکل،نانوایان شهرستان سیاهکل، روسای ادارات، صنعت، معدن و تجارت،اتاق اصناف ، جهاد کشاورزی ،تعاون، کاررورفاه اجتماعی و تعزیرات حکومت برگزار شد.

DSCN0201

در این جلسه معاون فرماندار شهرستان سیاهکل گفت: یکی از موضوعات اساسی همه دولتها موضوع آرد بود و سیاستهای متفاوتی را هر دولت دنبال  می کرد و طی این مدت قیمت آرد به نرخ دولتی ، آزاد و دو نرخ شدن عرضه گردید. اما در سال گذشته سهمیه بندی آزاد برای نانوایان مطرح شد و در این سیاست جدید برای هر نفر ۷ کیلو آرد در نظر گرفته شد لذا برای این شهرستان ۴۷ هزار نفری ۸ هزار و پانصد کیلو سهمیه در نظر گرفته شد این در حالی بود که قبلاً این سهمیه ۱۲ هزار و پانصد کیلو بود.

حسین محمدیان افزود: بر حسب این مقدار آرد نانواها سهمیه بندی شد و این احتمال که این سهمیه بندی درست تقسیم بندی نشده باشد وجود دارد.

و ی اظهار داشت: افزودنهای موجود در نان همچون جوش شیرین یکی از مشکلات بود که در نان وجود داشت که خوشبختانه در این شهرستان به حداقل رسیده است.

DSCN0214

معاون فرماندار سیاهکل خاطر نشان کرد : کاهش سهمیه آرد موجب شد تا نانوایان بدون هماهنگی مبادرت به تعطیلی نانوایی خود کنند که این امر خلاف قانون است ولذا بایدبر اساس میزان آرد روزانه پخت کنند محمدیان اذعان داشت: شهرستان سیاهکل به دلیل بافت روستای که دارد مصرف نان بالای دارد. ضمن آنکه بسیاری  از روستاهای این شهرستان فاقد نانوایی هستند و ما مجبوریم قسمتی از هشت هزار و پانصد کیلو آرد را در اختیار روستاهای فاقد نانوایی قرار دهیم. ضمن آنکه این شهرستان جز شهرستانهای مسافر پذیر می باشد.

آنگاه تعدادی از نانوایان در خصوص مشکلات موجود اظهار نظر کردند: مأفر نانوایی روستای کلامسر،از کم کردن سرانه آرد اظهار گلایه کرد. عبدالعلی پور متصدی نانوایی رستاخیز گفت: آیا آرد نان لواش با بربری فرق می کند؟ این در حال است که تمام آردهایی که به ما تحویل داده می شود آرم نان بربری دارند. حصاری نانوایی لواشی اظهار داشت: در گذشته ۱۲ هزار سهمیه داشتیم که فقط ۱۹ نانوایی پخت می کردند اما الان ۸ هزار سهمیه داریم با ۳۲ نانوایی ضمن آنکه علاوه بر گردشگرپذیر بودن این شهرستان ۱۱ روستای لاهیجان راهم پوشش می دهیم. چرا باید شهرستانهای مجاور همچون لاهیجان باید نانواییها تا ۵/۱۱ شب باز باشد اما این شهرستان با کمبود آرد مواجه شود.همه ما آرد را از تهران به قیمت آزاد خریداری می کنم.حقوق کارگران هر ساله اضافه می شود اما قیمت نان ثابت مانده است.

DSCN0216

نور حسینی دیگر نانوا و یکی ا عاملین توزیع آرد شهرستان سیاهکل عنوان کرد: بسیار خوشحالم که در این جلسه به مشکلات نانوایان رسیدگی می شود. این شهرستان قبلاً ۱۹ نانوایی داشت اما الان ۲۹ نانوایی دارد همه نانوایان با کمبود آرد مواجه هستند حدود ۴ هزار سهمیه ما کم شده است. حقوق کارگر ،برق، آب و بیمه اضافه شد اما قیمت نان ثابت است.

انگاه رئیس اتاق اصناف شهرستان سیاهکل گفت : ضمن قدر دانی از برگزاری مستمر کارگره به مدیریت معاون فرمانداراز پیگیری ایرج ندیمی در خصوص مسئل ومشکلات آرد ونان،افزایش سهمیه آرد ونان،ارتقاء کیفیت نان  واعطای تسهیلات به نانوایان تشکر نمود

DSCN0213

سرخطی اضافه نمود: افزایش سهمیه آرد و قیمت نان از جمله خواسته ها نانوایان است.

وی افزود: برای حل مشکلات نانوایان قیمت آرد باید یکسان سازی شود .

در ادامه رئیس صنعت، معدن و تجارت شهرستان سیاهکل گفت: وقتی نانوایان نان آزاد می خرند تا پخت کنند نشان تعهد آنان است لذا از مدیرکل محترم می خواهم تا علاو بر افزایش سهمیه بر میزان افزایش قیمت نان مبادرت ورزند. قلی پور مبرهن اظهار داشت: این شهرستان با داشتن ۱۹ نانوایی دوگانه سوز در رده های اول استان قرار دارد.

در ادامه رئیس تعاون، کار و رفاه اجتماعی  طی سخنانی گفت:خوشبختانه ۸۰ هزار تومان که در قالب بیمه کارگری پرداخت می شد حذف شده است.

کهن روز افزود: نانوایان علیرغم زحمت زیاد، درآمدشان بسیار کم است ما برای چند منظوره کردن نیاز به تسهیلات داریم ضمن آنکه باید به نانوایان آموزش داده شود.

وی ادامه داد: یکی از بحث ها در تعزیرات حکومتی ان است که چرا قیمت روی کیسه های درج نشده است تا از تخلفات جلوگیری شود؟

سپس طاهر قاسمی طی گزارش در خصوص استفاده از جوش شیرین گفت:

در سال ۹۲ تعداد ۳۰۰ نمونه گرفته شده که ۷۰ مورد از جوش شیرین استفاده شده بود درچهار ماه اول  سال ۹۳، ۸۸ مورد نمونه گرفته شده که تاکنون ۸ مورد استفاده از جوش شیرین مشاهده شده است و این موفقیت  بدست نمی آید مگر با همکاری خود نانوایان عزیز و با توجه به اینکه در این بحث رتبه اول را در استان داریم لذا برای تشویق نانوایان باید سهمیه آنها اضافه شود. چون مشاهده می شود خیلی از ساکنین تهران یا رشت در روستا دارای منزل مسکونی هستندو همچنین روستاهای مجاور سهمیه آرد خود را از سیاهکل دریافت می کنند.

مدیر جهاد کشاورزی سیاهکل نیز در سخنانش افزایش سهمیه ی منطقه را پیشنهاد نمود کوهستانی افزود: برخی از روستاهای لاهیجان  به سیاهکل مراجعه و از سهمیه آرد آن استفاده می کنند.

بخشدار دیلمان نیز در این جلسه اظهار داشت: شهرستانهای دیگر تا پاسی از شب کار می کنند اما در شهرستان ما این امکان وجود ندارد. با توجه به توریستی بودن دیلمان، نانوائیها اصلاً پاسخگو نیستند.

یکتا خاطر نشان کرد: نانوائیهای ما ۱۰ روز در ماه اصلاً آرد ندارند و ۷۰ درصد خانواده ها ما خانه پز هستند و اکثراً آرد ندارند اما چرا باید ۳ ماه ۳ ماه آرد بگیرند.

مدیر کل آرد و غله استان گیلان که دیگر سخنران این کارگاه بود طی سخنانی اذعان داشت: نان قوت غالب مردم است و هر روز ۲ نوبت مصرف می شود کامران فر اشاره به فرمایش امام جعفر صادق (ع)که ساختمان بدن بر  پایه نان استوار است و ما انرژی خودرا از نان می گیریم و نیز با تأسی به فرمایش پیامبر (ص) که فرمودند: خداوندا نان را برای مامبارک گردان و بین ما و نان جدایی نیفکن زیرا اگر نان نبود روزه نمی گرفتیم و واجبات انجام نمی دادیم گفت: نان کالایی است که جایگزین ندارد و ما نمی توانیم سه وعده در شبانه روز برنج بخوریم.

 

وی ادامه داد: قبل از بحث یارانه ها در طول سالیان متمادی، به نان یارانه تعلق می گرفت و به همین دلیل شکل و شمایل نان ها تغییر نکرده بود و امکان تغییر نانوایی لواشی به بربری وجود  نداشت و دولت تصمیم  گرفت از طریق هدفمند سازی یارانه ها به قضیه نان سرو سامان بدهد.

مدیر کل آرد و غله استان خاطر نشان کرد: ۴۰۰۰ نانوایی در استان داریم قبل از  یارانه ها مجوز گرفتن بسیار سخت بود اما بعد از آزاد سازی قیمت ها، ۳۰ درصد کاهش آرد و نان داشتیم.

کامران پی یادآور شد: امروز در بازدید از یک واحد نانوایی برخی از نانها سوخته و برخی خمیر بود. فاکتور هم نداشت. این کار قانونی نیست. در خصوصی کارتیکس هم مشکل قابل حل است و قرار شده که از دستگاه بز استفاده شود البته این خواسته دستگاه های نظارتی است. اگر فرمانداری بخواهد آرد جلوی کارخانه تحویل بگیرد ما حرفی نداریم در این صورت خود فرمانداری باید پاسخگو باشد.

اما در شهرستانها نرخ مصوب رعایت نمی شود. هر شهرستان یک ظرفیتی دارد در سیاهکل ساختار روستایی بیشتر از شهر است و ما هم به همین دلیل سهمیه فوق العاده دادیم و در نظر داریم مشکل را جبران کنیم. پیش بینی شده ما ۳۰ درصد کاهش مصرف داریم اما متاسفانه ما نانوائیها را رها کردیم برخی از نانوایی ها انبار آرد و سرویس بهداشتی ندارد. اینها کیفیت آرد را پائین می آورد در برخی از شهرستانها در نانوایی می خوایند.

در حالیکه سرویس بهداشتی ندارند یا رختشان را آویزان می کنند. در سیاهکل افزودنیها کم شد از ۲۲ درصد ۱۰ درصد  شده است. روستاهای ما یک بار نان تولید می کنند و یک هفته استفاده می کنند. اما ما نان را صبح می خریم شب قابل استفاده نیست. دلیلش این است که آن نانوا برای خود نان تولید می کند و این نانوا برای دیگران.

وی افزود :  وزیر کشور اعلام کرد : کاملاٌ  بر اوضاع   نانوایی واقف است  اما معتقد است  که قیمت ثابت باشد و چند سناریو  طراحی  شده است .  اگر قیمت نان بالا نر ود ما ناچاریم آر د را بالا ببریم  اما این برخلاف قانون توسعه است .

مدیر کل  آرد وغله استان خاطر نشان کرد :  بیش از دو برابر یارانه سال ۸۲ الآن  به نان یارانه پرداخت می شود     یارانه نان در استان گیلان ۵/۱۷ میلیارد است و ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان  هم  سهم سیاهکل است .

کامران پی  ادامه داد : قانون هدفمندی یارانه ها اجرا شد  ۳۰ درصد  کاهش سهمیه داشتیم .

وی افزود :  بر اساس گزارش شهرداری رشت  بیش از ده تن خرده نان در زباله ها  یافته می شود .  نانوا اگر وقت  بگذارد می تواند نان خوبی  بپزد .

مدیر کل آرد و غله استان  با بیان ای ن مطلب که ۱۲۰۰۰ نانوا در ۴۰۰۰ نانوایی مشغول بکار هستند  تاکید کرد :  هیچ نانوایی نیازبه آموزش ندارد . همه کار بلد هستند  اما  کمتر  تلاش می کنند .

کامران پی یاد آ ور شد :   ما  سال گذشته مرغوبترین آرد را وارد  گیلان کردیم   این در حالیست که  ۱۱ هزا ر  نانوایی را  بعلت استفاده از جوهر لیمو پلمپ کرد یم .

DSCN0201DSCN0197DSCN0196DSCN0195DSCN0208DSCN0204DSCN0197DSCN0196

About

Check Also

برپایی سیرک در کومله

برپایی سیرک در کومله با حضور دکتر مهدی پور شهردار، آقای عظیمی ریاست شورای شهر …