مدیرعامل شرکت گاز گیلان با بیان اینکه در ابتدای دولت یازدهم شاخص بهره مندی از گاز در روستاهای گیلان ۶۳ درصد بود، از ارتقاء این شاخص به ۹۴ درصد خبر داد.
همای گیلان، در گفت و گویی اختصاصی با حسین اکبر مدیرعامل شرکت گاز استان، توسط استانداری گیلان به بررسی عملکرد این مجموعه در دولت های یازدهم و دوازدهم پرداخته شده است.
حسین اکبر فارغ التحصیل دانشگاه نفت آبادان است و سوابقی همچون فعالیت در شرکت ملی نفت ایران، ریاست اداره گاز شهرستان رشت و معاونت بهرهبرداری شرکت گاز گیلان را در کارنامه دارد.
در زمانیکه به عنوان مدیرعامل شرکت گاز گیلان منصوب شدید چه دغدغه هایی در این حوزه داشتید؟
در استان گیلان تقریبا توسعه کمّی در بخش گاز رو به اتمام است و اکنون کیفیت خدمات مورد تمرکز قرار دارد.
سومین دهه از فعالیت شرکت گاز گیلان در حال سپری شدن است و عمر شبکه ها و ایستگاه های گاز در شهرهای قدیمی استان به حدود ۳۰ سال می رسد و از این رو ضرورت دارد که برای مقاوم سازی، بازسازی و توسعه آن ها اقدام کنیم.
با توجه به اینکه هنگام تاسیس ایستگاه های گاز نیازهای منطقه در ۲۵ سال آینده ملاک عمل قرار می گیرد، ایستگاه هایی که بیش از این عمر دارند باید تقویت شوند.
سال گذشته تعداد مشتریان شرکت گاز گیلان به بیش از یک میلیون نفر رسید که در سطح کشور تعداد محدودی از استانها این ظرفیت را دارند. پیش از ما استان های تهران، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، مازندران و خوزستان از مرز یک میلیون مشترک عبور کردند.
داشتن این تعداد مشترک مسئولیت شرکت گاز گیلان را سنگینتر کرده و به همین دلیل راه های ارتباطی متعددی از جمله سامانه ۳۴۱۴ در اختیار مشترکان قرار داده شده است و در نهایت با برگزاری نشست هایی بصورت ماهانه، گزارشات، انتقادات و پیشنهاداتی که مطرح می شود را با دقت بررسی کرده و اقدامات لازم را انجام می دهیم.
ماه گذشته، شرکت گاز گیلان موفق به دریافت نشان زرین از «دومین جشنواره مسئولیت اجتماعی بنگاه های اقتصادی» در سطح کشور شد و ما تلاش می کنیم از ظرفیت های موجود استفاده کرده و کیفیت عملکرد مجموعه را ارتقاء دهیم.
کدامیک از ادارات شهرستانی شرکت گاز گیلان را فعالتر می دانید؟ به چه علت؟
سال گذشته هشتمین دوره جایزه تعالی صنعت پتروشیمی در کشور برگزار گردید و شرکت گاز گیلان با قرار گرفتن در بین ۱۶ شرکت برتر موفق به دریافت جایزه شد. از آنجاییکه عملکرد ما به طور مرتب در کشور مورد ارزیابی قرار می گیرد، طبیعی است که همواره سعی بر ارتقاء کیفیت خدمات ادارات شهرستانی داشته باشیم. شرکت گاز گیلان با استفاده از شاخص های ۱۸ گانه ای عملکرد ادارات شهرستانی را می سنجد و بر فعالیت آن ها نظارت می کند.
در حال حاضر تمامی ادارات گاز در شهرستان های گیلان عملکرد خوب و رضایت بخشی دارند اما اگر بخواهم به برترین ها اشاره کنم باید از ادارات تالش، انزلی و لاهیجان نام ببرم.
استاندار گیلان بخشنامه ای مبنی بر استفاده ازظرفیت بانوان و جوانان در مناصب مدیریتی صادر کردند. چه اقداماتی در راستای اجرای این بخشنامه انجام دادید؟
جانشین پروری و استفاده از ظرفیت جوانان جزو دستورالعمل هایی بود که علاوه بر استاندار گیلان، از سوی سازمان مرکزی نیز به ما ابلاغ شده بود و به همین جهت مورد توجه ویژه قرار گرفت.
در حال حاضر می توان شرکت گاز گیلان را از نظر میانگین سنی کارکنان، میانسال دانست و ما در تلاش برای بهره گیری بیشتر از نیروهای جوان هستیم.
این شرکت در حال حاضر حدود ۵۰ سمت بلاتصدی دارد که در راستای اجرای سیاست کوچک شدن دولت اتفاق افتاده است و همانطور که می دانید استخدام نیز نداریم و نهایتا شاید بتوانیم از نیروهای انتقالی استفاده کنیم.
با این حال، از ۳۶۱ پرسنل رسمی شرکت گاز گیلان ۴۱ نفر خانم هستند.
هیئت مدیره شرکت گاز گیلان شامل ۵ عضو اصلی و ۲ عضو علی البدل است که در راستای اجرای سیاست های ابلاغ شده، ۳ نیروی جوان و یک بانو به عضویت آن درآمدند.
البته انتقاداتی نیز از انتصاب جوانان صورت می گیرد اما اعتقاد داریم که با واگذاری مسئولیت به جوانان، باید به آن ها فرصت کسب تجربه داد.
ارائه آموزش های ضمن خدمت متعدد از جمله اقداماتی است که از سوی شرکت گاز گیلان برای توانمندسازی نیروهای جوان صورت می گیرد.
کمیته های ۴۸ گانه ای به منظور بررسی جزئی تر مسائل مختلف در استان تشکیل شده است. در کدام کمیته ها عضویت دارید؟ کدامیک از جلسات استان را کاربردی تر می دانید؟
عضو کارگروه های متعددی هستیم که مسلما پرکاربردترین آن ها برای ما کارگروه گاز است.
البته این کارگروه به شکل کلی تر در سال ۹۴ آغاز به کار کرد و از خروجی های متعدد آن می توان به جذب اعتبارات بسیار عظیمی از محل بند ق برای اجرای پروژه های گازرسانی اشاره کرد.
به کمک این اعتبارات سال ۹۴ پروژه های گازرسانی به ۲۰۰ روستای گیلان را با حضور معاون وزیر نفت به بهره برداری رساندیم که اقدامی منحصر به فرد در سطح کشور بود و به دنبال آن ۲۷ هزار خانوار از گاز بهره مند شدند.
در مجموع شمار خانوارهای گیلانی که با اعتبارات مذکور از گاز برخوردار شدند بسیار بیشتر از پیش بینی ها بود و به بیش از ۱۰۷ هزار خانوار رسید.
همچنین در ده ماهه گذشته و پس از تخصصی تر شدن کمیته ها، چندین بار در قالب کمیته گاز تشکیل جلسه دادیم و تعامل بسیار خوبی بین دستگاه های اجرایی استان برقرار است.
اشاره ای به بند ق تبصره دو قانون بودجه ۹۳ داشتید که روستاهای بالای ۲۰ خانوار را هدف قرار داده است؟ چه تعداد روستا در گیلان از محل این اعتبارات گازدار شدند؟
علاوه بر بالای ۲۰ خانوار بودن، شرط دیگری مبنی بر داشتن سرانه زیر ۶ میلیون تومان برای بهره مندی روستاها از این اعتبارات مطرح شد. عملا اجرای پروژه های گازرسانی در گیلان با استفاده از این اعتبارات از بهمن سال ۹۳ کلید خورد و تا کنون ۸۳۹ روستا به این طریق از گاز برخوردار شده اند. در حال حاضر گازرسانی به ۵۷ روستا را در دست اجرا داریم.
۱۸۵ روستا با ۹ هزار و ۶۰۰ خانوار باقی می ماند که اگرچه هریک بالای ۲۰ خانوار دارند اما فاقد شرط دوم یعنی سرانه زیر ۶ میلیون تومان هستند. اعتباری در حدود ۱۰۲ میلیارد تومان برای اجرای گازرسانی در این روستاها مورد نیاز است که ۶۰ میلیارد تومان از آن را شرکت گاز متقبل می شود و چنانچه بتوانیم مابقی را از اعتبارات استانی تامین کنیم، این روستاها نیز از گاز برخوردار می شوند.
شاخص گازرسانی در گیلان نسبت به آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید چه تغییری کرده است؟ نسبت به میانگین کشوری چه وضعیتی داریم؟
در ابتدای دولت یازدهم شاخص بهره مندی از گاز در روستاهای گیلان ۶۳ درصد بود که پایان ۹۶ به ۹۳ و نیم درصد رسید. با افتتاح پروژه های گازرسانی در هفته دولت شاخص بهره مندی به حدود ۹۴ درصد افزایش یافت.
در گیلان چند شهرستان سبز در زمینه برخورداری از گاز داریم؟
به طور کلی به شهرستان هایی که بالغ بر ۹۰ درصد از جمعیت روستایی آن ها از گاز بهره مند باشند، اصطلاحا سبز گفته می شود.
در حال حاضر بندر انزلی، رشت، آستانه اشرفیه، آستارا، تالش، املش، صومعه سرا، فومن، لاهیجان، لنگرود و ماسال در زمینه برخورداری از گاز، شهرستان سبز محسوب می شوند و تعدادی از دیگر شهرستان های گیلان نیز به زودی با افتتاح پروژه هایی که در دست اجرا دارند به این نقطه می رسند.
شرکت های خدمات رسان همچون آب، برق، گاز و مخابرات به واسطه نوع فعالیتشان ارتباط مستقیمی با مردم دارند. یکی از مواردی که موجب نارضایتی مردم از عملکرد این دستگاه ها می شود، حفاری هایی است که اجرا و ترمیم آن ها گاهی بسیار طولانی می شود. در راستای رفع این مشکل چه اقداماتی انجام دادید؟
یکی از سیاست هایی که در اجرای پروژه های بند ق در پیش گرفتیم، تعیین بازه زمانی ۸ ماهه بود که با توجه به شرایط نامساعد مالی کشور در سال های ۹۰ تا ۹۲ دشواری بسیاری داشت چراکه پیمانکاران اعتماد نمی کردند و ما به ناچار از غیربومی ها استفاده کردیم. بعد از آغاز کار به تدریج با روند مناسبی که در پرداخت ها صورت گرفت، پیمانکاران بومی نیز به میدان آمدند و تلاش کردیم در حداقل زمان ممکن پروژه ها را به ثمر برسانیم. با وجود اینکه پس از عملیات حفاری در شهرها، شهرداری نسبت به ترمیم آسفالت اقدام می کند، ما در روستاها این کار را نیز خودمان به عهده گرفتیم و در نهایت به تایید اداره راهداری رساندیم.
در واقع با سرعت بخشیدن به عملیات اجرایی گازرسانی و ترمیم حفاری ها در راستای جلب رضایت مردم تلاش کردیم.
در راستای رفع موانع تولید و رسیدن به توسعه پایدار چه اقداماتی انجام دادید و چقدر با واحدهای تولیدی تعامل دارید؟
یکی از سیاست های کشور به حداقل رسیدن مصرف سوخت مایع در مناطقی است که توسعه گاز اتفاق افتاده است. هر متقاضی دریافت سوخت مایع ابتدا باید از شرکت گاز تاییدیه بگیرد و ما مشخص می کنیم چند مرحله سوخت دریافت کند.
اینها اقداماتی است برای اینکه متقاضی به سمت ما بیاید و قرارداد منعقد شود. پس از انعقاد قرارداد ما تعهد می کنیم ظرف مدت ۳ ماه گازرسانی انجام دهیم مگر اینکه به لحاظ شرایط جغرافیایی زمان بیشتری مورد نیاز باشد.
در کارگروه رفع موانع تولید اغلب مشکل پرداخت بهاء گاز از سوی واحدهای تولیدی مطرح می شود. به هر حال شرکت گاز نیز دارای محدودیت هایی است و باید تمام وجوه دریافت شده از این محل را مستقیما به خزانه واریز کند که بخش قابل توجهی از یارانه های نقدی نیز از همین گازبهاء پرداخت می شود.
تا حد امکان با واحدهای تولیدی تعامل برقرار کرده و بدهی های آن ها را تقسیط می کنیم.
اگر انتقادی به شما و یا مجموعه تحت مدیریت شما وارد شود، چه واکنشی نشان می دهید؟
وجود انتقاد در هر حوزه ای ضروری و طبیعی است. همیشه با هر اقدامی موافقت و مخالفت هایی همراه است و همینطور که نباید از موافقت ها مغرور شد، از مخالفت ها نیز نباید دلگیر شویم.
به کارکنان نیز تاکید دارم که انتقاداتشان را مستقیما مطرح کنند چراکه در یک کار تیمی باید از مجموع نظرات و پیشنهادات بهره مند شد.
سه شنبه هر هفته ملاقات های مردمی داریم که اغلب به مشکل پرداخت قبوض مربوط می شود. همچنین از سایر درگاه هایی که برای ارتباط مردم با شرکت گاز گیلان تعبیه شده است، درخواست هایی دریافت می کنیم که در اسرع وقت پاسخ می دهیم.
به تمامی ادارات شهرستان ها تاکید شده است که برای پاسخگویی به درخواست ها و موارد مطرح شده از سوی مردم، یک روز کاری و یا سه روز غیرکاری فرصت دارند.
پس از بررسی مشکل، با فرد مطرح کننده تماس حاصل و نتیجه اعلام می شود. چنانچه اشتباهی صورت گرفته باشد مورد اصلاح قرار می گیرد.
سال گذشته اعتراضاتی به رقم آبونمان داشتیم که به سیاست های کلی مربوط می شد و نهایتا با تصمیم شرکت ملی گاز طی سه ماه این ارقام به همه ۲۱ میلیون مشترک شرکت برگشت داده شد.
در مقاطعی همچون فصل زمستان دغدغه هایی پیرامون افت گاز وجود دارد. چه تدبیری در این خصوص اندیشیده اید و چه انتظاراتی از مشترکین دارید؟
متاسفانه فرهنگ مصرف در کشور ما دچار ضعف است و این نه تنها در حوزه انرژی بلکه در سایر بخش ها نیز نمود دارد.
طرحی با عنوان «سفیران انرژی» را برای اولین بار در گیلان بصورت پایلوت اجرا کردیم که اکنون در سایر استان ها نیز در دست اجرا است. در ماه مهر همزمان با شروع مدارس، این طرح اجرا می شود و مهمترین جامعه هدف آن نیز دانش آموزان هستند؛ اگرچه که در این طرح از ظرفیت همه اقشار جامعه استفاده می کنیم.
دولت زیرساخت های مورد نیاز را در حوزه گاز فراهم کرده است و اکنون مردم باید همکاری داشته باشند. نمی گوییم مصرف نکنند بلکه درست مصرف کنند. البته سرانه مصرف گاز در گیلان نسبت به استان های همجوار که شرایط آب و هوایی مشابهی دارند کمتر است و این نشان دهنده فرهنگ بالای مردم و موثر واقع شدن اطلاع رسانی و تبلیغات انجام شده است.
رسانه ها بویژه رسانه ملی نیز در دستیابی به این نتیجه نقش تاثیر گذاری ایفا کرده اند و خوشبختانه در سال ۹۶، گیلان تنها استانی بود که مرگ خاموش در آن اتفاق نیفتاد.
و سخن ناگفته…
در پایان می خواهم اشاره ای به چندین پروژه ای که از سوی شرکت گاز گیلان به منظور افزایش کیفیت خدمات به اجرا درآمد داشته باشم.
طی دو سال اخیر مرکز پیامی در استان راه اندازی کردیم که هم اکون تعدادی از شهرها به آن متصل هستند و مابقی نیز تا شهریور وصل می شوند. در بین شرکت های گاز استان ها، این امکان تنها در گیلان فراهم شده است و مردم با شماره گیری ۱۹۴ می توانند از هرکجای استان به ستاد مرکزی اعلام مشکل کنند؛ ستاد تقسیم کار را انجام می دهند و به این ترتیب در زمان نیز صرفه جویی می شود.
به علاوه، خوروهای امدادی شرکت گاز گیلان مجهز به GPS هستند و عملکرد و سرعت عمل آن ها کاملا تحت کنترل است.
از شهریور سال گذشته پروژه بهبود پرداخت آنلاین قبوض را اجرا کردیم. در گذشته صدور قبض در قالب سه مرحله قرائت کنتور، چاپ قبض و تحویل درب منازل صورت می گرفت که اکنون تک مرحله ای شده و به محض قرائت کنتور، صورتحساب صادر و به مشترک تحویل داده می شود.
راه اندازی سیستم های مونیتورینگ در تمامی ایستگاه های گاز نیز تا چند ماه آینده به اتمام می رسد. با اجرای این پروژه، از اداره مرکزی قادر به رویت وضعیت ایستگاه های CGS خواهیم بود.
در حال حاضر کنتور تمامی CNG های استان بصورت آنلاین قرائت می شود.
همچنین با گسترش خدمات الکترونیک سعی داریم میز خدمت را به داخل منازل مشترکین ببریم و با این روش علاوه بر جلوگیری از مراجعات حضوری، خدمات با کیفیت تری ارائه کنیم.
مدیریت بحران منطبق بر مدیریت اطلاعات نیز از دیگر طرح هایی است که به تازگی از سوی شرکت گاز گیلان آغاز شده است.