چاپ مطلب چاپ مطلب

مدیرکل اوقاف استان گیلان: از جمله شفاف ترین اداره ای که حوزه مالی کاملا مشخصی دارد اداره اوقاف است


اختصاصی همای گیلان، در راستای بخشنامه سفر مدیران کل به شهرستان ها در جهت بررسی مشکلات شهروندان جلسه ای در فرمانداری لاهیجان با حضور مدیرکل اوقاف استان گیلان برگزار شد.
فرماندار شهرستان لاهیجان طی این جلسه با بیان اینکه شهرستان لاهیجان به واسطه سابقه دیرینه ی معنوی که دارد و ریشه ی مهمی در زمینه وقف است و اشخاصی به واسطه ی زنده نگه داشتن دین اسلام زحماتی کشیده و وقف انجام داده اند به پاس این اعتقاد برای احیای همین سنت ها مسئولین در این زمینه هم باید برای این مردم قدم محسوسی بردارند .
مهندس میر غضنفری گفت :شهرستان لاهیجان بیش از ۱۰۰ تا ۱۱۰ بقعه ی متبرکه ۲۰۰تا ۱۸۵ مسجد و حدود ۵۷۸ موقوفه داریم که نشان دهنده دین داری مردم شهرستان است و همه و همه باعث شده است که این مجموعه و شرایط زمینه ی خوبی برای پذیرش توریست برای اسلام و احیای باورهای دینی داشته باشیم.

در ادامه فرماندار مشکلاتی از قبیل اینکه یک سوم زمین های شهر رودبنه از طرف دو نفر وقف است و شهرداری و شورای شهر را دچار مشکل کرده است و دیگری نگرانی هیئت امنایی هستند ک اخیرا جابجا شده اند را مطرح کرد و گفت در سالی که انتخابات داریم باید این دغدغه ها را کم کنیم.

مدیرکل اوقاف گفت :همه ما مدیران تاکید بر قانون محوری داریم و نمی‌توانیم اجتهاد در مقابل قانون قرار داد جهت گیری باید قانونی باشد لذا بر اساس معذوریت و مقررات باید عمل کرد و تا جایی که امکان دارد به نفع مردم قانون را تفسیر کنیم. نذورات مساجد و صندوق‌های دیگر هم بر اساس قانون تحصیل می شوند بعد از انقلاب که قانون مصوب شد چند بخش عمرانی، بخش فرهنگی متعلق به قانون مجلس شورای اسلامی، بخش مدیریتی وبخش حق تصدی است و درجه‌بندی سازمانی دارد و در حال حاضر ۴۰ درصد عمرانی ۲۰ درصد فرهنگی ۳۰ درصد مدیریتی و ۱۰ درصد حق تصدی که قانون مشخص کرد در اختیار مدیریت سازمان است به کمک هایی که به بقای متبرک می شود از این ۱۰درصد است . دستگاه‌های نظارتی و بازرسی ،حراست واداره تحقیق وجود دارد که همان‌طور که دیوان محاسبات نظارت دقیق دارد و بخش قضایی زیر نظر اداره تحقیق است که سختگیرانه و بسیار جدی در حوزه هزینه ها وجود دارد چون بحث مادی است نظارت دقیق تر است.
وی با بیان اینکه از جمله شفاف‌ترین اداره ی که در حوزه مالی وجود دارد اداره اوقاف است ،اداره اوقاف اداره ی است که به راحتی و شفاف می تواند در حوزه مالی گزارش دهد و غیر از این اتفاق نمی‌افتد .
وی در ادامه در خصوص حوزه موقوفات شبه دا ر خاطرنشان کرد: واقف باید مالک باشد مالکیت هم به عنوان حقوقی وهم فقهی قابل بحث است کسی که ادله مستدل سوابق وقفی ثبتی وقف نامه و غیره دارد
وی گفت :علت جابجایی هیئت امناها عدم نظارت قبلی ،عدم شفاف سازی یا سهم خواهی بوده است.
مدیر کل اوقاف استان در پایان درخصوص موقوفات حوزه شهر رودبنه خواستار تشکیل گروه گروهی از شورا و شهر داری شد تا بتوانند راهی پیدا کنند که اگر زمین متعلق به غیر بوده مشخص شود تا مردم در مضیقه نباشند.

خبرنگار:آتنا کیهان

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

واکاوی نمایش ضعیف ملی پوشان والیبال در لیگ ملتها

مجید صبوحی کارشناسی فرهنگی ورزشی و مربی والیبال طی یادداشتی نوشت: در آستانه المپیک ریو …