چاپ مطلب چاپ مطلب

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های استان گیلان: ۵ هزار کامیون فرسوده در استان داریم

همای گیلان:مهندس ناصر آل‌محمدی،‌ امروز ۲۹ آذر در مراسم تجلیل از فعالان حمل و نقل استان با اشاره به اینکه حمل و نقل موتور محرکه بخش اقتصاد استان است، اظهار کرد: در ۲۶ آذر ماه رانندگان در پی فرمان امام(ره) به سوی جبهه‌ها راهی شدند،‌ امسال هم با جابجایی زائران در اربعین حماسه‌ای دیگر رقم خورد.

IMG_1524-640x480

وی با بیان اینکه در ایام اربعین یک و نیم میلیون زائر کربلا از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده کردند، افزود: از ۲۱ آذر ستاد تشکیل شد و تا این لحظه بیش از ۲۹۰ دستگاه اتوبوس با کمترین تاخیر اعزام شدند‌ و این نشاندهنده ظرفیت خوب ناوگان حمل و نقل است.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های گیلان با بیان اینکه در حال حاضر داشتن ناوگان مناسب بزرگترین دغدغه صنف است،‌ گفت: استان گیلان ۱۶۵ موسسه حمل و نقل،‌ ۱۱۲ شرکت حمل مسافر و ‌۳ شرکت حمل و نقل بین‌المللی دارد، همچنین حدود ۱۰ هزار ناوگان حمل و نقل عمومی در استان فعالیت می‌کنند که شامل هزار و ۷۰۰ سواری، هزار و ۱۸۰ مینی‌بوس و ۲۲۰ اتوبوس در بخش مسافر و ۶ هزار و ۸۸۲ دستگاه مربوط به بخش کالا است.

آل‌محمدی با اشاره به اینکه میانگین سن کشوری اتوبوس‌ها ۱۲٫۵ سال است ولی میانگین سن اتوبوس‌ها در گیلان ۱۰٫۵ سال است، بیان کرد:‌ فرسودگی در بخش مینی‌بوس و کامیون بسیار نگران کننده است،‌ کامیون‌هایی کار می‌کنند که متعلق به سال ۱۹۷۵ میلادی هستند؛‌ ۴۶ درصد حمل و نقل ما ناایمن یا فاقد ایمنی هستند که باید نوسازی شوند.

وی ادامه داد: ۱۲ هزار و ۵۰۰ راننده داریم که ۸ هزار نفر در بخش کالا و ۴ هزار و ۴۶۰ نفر در بخش مسافر فعالیت دارند و دارای کارت هوشمند هستند. استان ما از لحاظ مسافر دارای امواج سینوسی است و این امر در ایام تعطیلات مشهودتر است.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های استان گیلان بیان کرد: طی هشت ماه نخست سالجاری در بخش حمل و نقل بین المللی از مرز آستارا ۵۵۲ هزار تن کالا صادر شده که رتبه سوم صادرات کشور را به خود اختصاص داده است.

آل‌محمدی ادامه داد: حدود ۸ مجتمع رفاهی فعال و ۱۲ مجتمع رفاهی در حال ساخت و ۱۰ مجتمع نیز در حال گرفتن استعلام داریم؛‌ در حال حاضر ۲۵ دستگاه تردد شمار در ۵۰ محور نصب کرده‌ایم؛ در حوزه تصادفات نیز حدود ۲۱ دوربین در گلوگاه‌های حادثه ساز نصب شده‌اند. در بخش دوربین‌های ثبت تخلف نیز که به ثبت تخطی سرعت مطمئنه می‌پردازد حدود ۷۰۰ دستگاه باید نصب شود که تاکنون حدود ۱۳ دستگاه نصب شده است.

وی با ابراز نگرانی بابت جهش ناگهانی قیمت‌ها، اضافه کرد: کامیون‌هایی داریم که عمرشان بالای ۳۰ سال است و مصرف سوختشان نیز در هر ۱۰ کیلومتر ۴۵ تا ۵۵ لیتر است در حالی که کامیون‌های یورو ۴ در هر ۱۰۰ کیلومتر ۲۵ تا ۳۰ لیتر سوخت مصرف می‌کنند.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های استان گیلان با بیان اینکه ۵ هزار کامیون فرسوده در استان داریم، گفت: باید صرفه جویی لازم را انجام دهیم و در این راستا به همکاری استاندار و نمایندگان مجلس نیاز داریم. / ایسنا

About سردبیر ارشد

Check Also

قطع آبگذاری کانال‌های آبیاری شبکه سفیدرود در پی بارش‌های اخیر

قطع آبگذاری کانال‌های آبیاری شبکه سفیدرود در پی بارش‌های اخیر   معاون حفاظت و بهره …