چاپ مطلب چاپ مطلب

مدیرکل محیط زیست گیلان: «پائولونیا» مهاجم است/ کاشت این گونه غیر بومی پیگرد قانونی دارد

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان بر ممنوعیت کاشت و توسعه گونه غیر بومی درخت پائولونیا تاکید کرد.

همای خبر به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست گیلان، حمزه عشوری با بیان اینکه کاشت درخت «پائولونیا» در استان گیلان ممنوع است، اظهار کرد: درخت پائولونیا با نام علمی Paulownia از تیره پالونیاییان می باشد که گونه های مختلف آن بومی شمال آمریکا، چین، لائوس و مناطق دیگر شرق آسیا مانند ژاپن و کره است.

وی افزود: این گونه حدود ۴٠ تا ۵٠ سال پیش به صورت محدود وارد کشور شد و به منظور مطالعات تحقیقاتی و آموزش دانشجویان در باغ بوتانیک(گیاه‌شناسی) نگهداری می شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلات با بیان اینکه گونه پائولونیا برگ‌های بسیار پهنی دارد و زمانی که رشد می‌کند به درختان و گیاهان دیگر فرصت رشد نمی‌دهد و آنها را از بین می‌برد، گفت: این گیاه با مصرف بیش از حد آب باعث از بین رفتن منابع آبی می شود و بیشتر از طریق ریشه تکثیر می یابد و رشد سریع از خصوصیات ثابت گونه های پائولونیا است.

عشوری عنوان کرد: براساس اطلاعات به دست آمده بسیاری از منابع معتبر علمی، گیاه پائولونیا گونه مهاجم است و کاشت این درخت بدون مطالعه و آسیب شناسی دقیق به صلاح تعادل بوم شناسی منطقه نمی باشد.

وی درباره کشت این نوع درخت در استان، اضافه کرد: به استناد مواد ۱، ۶ و ۷ قانون بهسازی محیط زیست که حفاظت، بهبود و بهسازی محیط زیست و پیشگیری و ممانعت از هرگونه آلودگی و اقدام مخرب منتج به بر هم خوردن تعادل و تناسب محیط زیست را ضروری می داند و همچنین بند(ب) ماده ۸ قانون حفاظت و بهره برداری از منابع ژنتیکی که صراحتا گونه های بیگانه را بدون کسب مجوز جرم محسوب می نماید؛ کاشت گونه مذکور در فضای سبز شهری و در مجاورت مناطق تحت مدیریت که منجر به تخریب و آلوده نمودن زیستگاه های طبیعی گردد از طرف سازمان حفاظت محیط زیست جرم محسوب شده و مورد پیگرد قانونی قرار می گیرد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: با توجه به قابلیت رشد گسترده و انشعابات ریشه های این گیاه در اعماق خاک و خطر آسیب رسانی جدی به تاسیسات زیرزمینی و زیربنایی از مردم خواست تا از ورود، کشت و توسعه آن در سطح استان جلوگیری و در صورت مواجهه، نسبت به حذف و جایگزینی آن با گونه های بومی استان اقدام نمایند.

با کانال همای خبر همراه باشیدhttp://@homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

قطع آبگذاری کانال‌های آبیاری شبکه سفیدرود در پی بارش‌های اخیر

قطع آبگذاری کانال‌های آبیاری شبکه سفیدرود در پی بارش‌های اخیر   معاون حفاظت و بهره …