چاپ مطلب چاپ مطلب

مدیرکل منابع طبیعی گیلان خبرداد؛ ۱۹۳۹فقره کشفیات قاچاق طی ۱۱ ماهه سال جاری/ نهادینه کردن فرهنگ درختکاری و حفظ منابع طبیعی با مشارکت مردم/ آزادی ۵۸۱ هکتار از اراضی ملی تصرف شده در استان

مدیرکل منابع طبیعی گیلان خبرداد؛ ۱۹۳۹فقره کشفیات قاچاق طی ۱۱ ماهه سال جاری/ نهادینه کردن فرهنگ درختکاری و حفظ منابع طبیعی با مشارکت مردم/ آزادی ۵۸۱ هکتار از اراضی ملی تصرف شده در استان

همای خبر_سید مازیار رضوی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان در نشست خبری  با رسانه های استان که  به مناسبت گرامیداشت هفته درختکاری و حفظ منابع طبیعی  در سالن شهید زمانی جهاد کشاورزی برگزار شد، استان  گیلان را از منظر  دارا بودن طبیعت خدادادی به  قطعه ای از بهشت تعبیر  کرد و گفت:تنوع گیاهی و اقلیمی در کشور ما زیاد است و استان گیلان جزء ناحیه رویشی جنگل های شمال و هیرکانی است.

سید مازیار رضوی با بیان اینکه گیلان از تنوع بالای فرهنگی برخوردار است ، افزود: گیلان علی رغم مساحت کوچک و تراکم جمعیت و اینکه ۷۰ درصد خاکش اراضی ملی و جنگلی است از استا ن هایی است که حفظ زیست بوم و فرهنگ حفظ منابع طبیعی باید در آن ترویج و نهادینه شود.

مدیرکل منابع طبیعی  گیلان با اشاره به کم شدن آب سد سفید رود  گفت: طراوت و لطافت جنگل های موجود در استان امسال  باعث بارش بارندگی های زیاد شد.
وی  با اشاره به اینکه حافظان انفال و منابع طبیعی در حفظ ، احیاء ، توسعه و بهره برداری منابع تلاش می کنند   این تلاش ها را  با همکاری ثمن ها و همه مردم استان مثمرثمر تر عنوان کرد.
رضوی  با اشاره به اینکه توسعه مالی و ارتقای معیشت مردم با کمک مردم در حفاظت از منابع طبیعی و اکوسیستم ، پایدار خواهد بود، خواستار اطلاع رسانی و فرهنگ‌سازی رسانه ها در حوزه خدمات زیست بوم گردید و بر همکاری و مشارکت تنگاتنگ  مردم در حفظ انفال عمومی  و منابع طبیعی ، احیاء و توسعه طبیعت  تاکید نمود.
وی  در ادامه بر نهادینه شدن فرهنگ درختکاری ، درختداری و حفظ منابع طبیعی  تاکید کرد و گفت: کاشت درخت ازتاکیدات و منویات مقام معظم رهبری مدظله العالی  است و در  باورهای مذهبی مردم ریشه دارد .
او افزود : باید  طی ۴ سال در کل کشور یک میلیارد درخت با توجه به شرایط رویشی کاشته شود.

رضوی با اشاره به اینکه کاشت نهال علاوه بر حفظ فضای سبز تامین مواد اولیه صنعت چوب را نیز به دنبال خواهد داشت، از اختصاص  مقام اول  کشور استان گیلان و شهرستان صومعه سرا در حجم تولید چوب مقام اول خبر داد
وی وقوع طوفان ها ، سیل ها و آتش سوزی ها را به دلیل برهم خوردن اقلیم عنوان کرد و گفت: رسانه ها در راستای ترویج فرهنگ حفظ ، توسعه و ترویج منابع طبیعی ، این اداره کل را یاری کنند.
رضوی در خصوص آمار کشفیات این اداره کل طی ۱۱ ماهه سال جاری خاطرنشان کرد:تعداد عملیات کشفیات حدود ۱۹۳۹ فقره طی ۱۱ ماهه سال جاری بوده که در این راستا بیش از ۸ نفر از همکاران در درگیری ها مجروح شده اند.
وی با بیان اینکه افزایش قیمت چوب و وضعیت نامناسب معیشتی موجب دست درازی به جنگل ها شده است ، تصریح کرد: مقابله و پیشگیری ها در حال انجام است ، بیش از ۱۶۹۷ نفر دستگیر شده اند، ۷۷۵ دستگاه وسیله نقلیه توقیف و ۱۲ فقره درگیری نیز به وقع پیوسته است.
مدیرکل منابع طبیعی گیلان گفت:بیش از ۱۸۶۴ فقره عملیات رفع تصرف طی ۱۱ ماهه سال جاری صورت گرفته و بالغ بر ۵۸۱ هکتار اراضی ملی که تصرف شده بود آزاد شده است.

وی در خصوص نگهداری از نهال های کاشته شده اظهار کرد:هرساله متناسب با وضعیت عرصه ها برنامه های درختکاری توسط مجریان طرح صورت می گیرد کشت ، توسعه ، احیاء و حفاطت از منایع طبیعی و انفال از وظایف این اداره کل است و مجریان طرح نیز وظیفه نگهداری از نهال های غرس شده را دارند.
وی گفت:در راستای توسعه فضای سبز در قالب تفاهمنامه با دستگاه های مختلف برنامه هایی اجرا می شود که تامین نهال با اداره کل منابع طبیعی است و حفاظت از آن بر عهده دستگاه ها می باشد.
رضوی یادآور شد:در خصوص توسعه زراعت چوب که ۸ هزار هکتار تعهد جنگل کاری بر عهده منابع طبیعی است و ۶ هزار از مستثنیات مردم می باشد.
وی گفت:در حال حاصر ۸ نهالستان در استان وجود دارد که از این تعداد ۳ نهالستان با مشکلاتی مواجه هستند.
به گفته مدیرکل منابع طبیعی گیلان از سهمیه این اداره کل که یک میلیون نهال بوده تاکنون حدود ۸۰۰ هزار نهال در استان غرس شده است

About مدیر خبر1

Check Also

مدیرعامل شرکت گاز گیلان: آموزش و فرهنگسازی در مدارس، آینده‌ای روشن را برای ما رقم خواهد زد

مدیرعامل شرکت گاز گیلان: آموزش و فرهنگسازی در مدارس، آینده‌ای روشن را برای ما رقم …