چاپ مطلب چاپ مطلب

مدیرکل منابع طبیعی گیلان هشدار داد وزش باد گرم و خطر آتش‌سوزی جنگل‌های گیلان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان گفت: با توجه به افزایش دما و احتمال وزش باد گرم در سطح گیلان، همیاران طبیعت برای پیشگیری از حریق احتمالی در جنگل‌های گیلان همت کنند.

 

به گزارش همای گیلان به نقل ازخبرگزاری فارس از رشت، رحمت‌الله رحمانی ظهر امروز در نشست منابع طبیعی گیلان با بیان اینکه ۵۶۵ هزار هکتار جنگل در گیلان وجود دارد، اظهار کرد: جنگل‌های گیلان یکی از قدیمی‌ترین جنگل‌های جهان است.

وی افزود: به دلیل داشتن آب و هوای مناسب و برخورداری از بالاترین میزان بارندگی سالانه در کشور و نزدیکی به دریای خزر یکی از جنگل‌های نمونه و برتر است.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان با بیان اینکه در سال‌های اخیر شاهد تخریب جنگل و مرتع توسط عوامل انسانی هستیم، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین عوامل این تخریب، آتش‌سوزی است.

وی آتش‌سوزی‌ها را موجب خسارت‌ زیادی برای جنگل‌های گیلان دانست و خاطرنشان کرد: آتش‌سوزی‌ها درختان، نهال‌ها و بذرهای جنگلی و مرتعی را از بین برد و به خاک جنگل آسیب رساند.

رحمانی خسارت به گردشگاه‌های جنگلی و گسترش آفات و امراض گیاهی در مناطق سوخته شده را ناشی از آتش‌سوزی‌ها دانست.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان درباره وزش بادهای گرم و موسمی در این استان یادآور شد: با توجه به پیش‌بینی شرایط بد آب و هوایی هواشناسی گیلان در چند روز آینده، در ایامی قرار داریم که از روزهای پرباران سال محسوب می‌شود بنابراین در برخی از روزها شاهد وزش بادهای گرم در سطح استان هستیم که موجب کاهش شدید رطوبت نسبی محیط و خشک شدن لا‌ش‌برگ و خاک برگ‌های کف جنگل می‌شود و این امر خطر بروز حریق در مناطق جنگلی را تشدید می‌کند.

وی متذکر شد: به منظور آشنایی هر چه بیشتر ساکنان حاشیه جنگل، گردشگران و کوهنوردانی که طبیعت چشم‌نواز و بکر جنگل را برای گذران و تفرج انتخاب می‌کنند می‌خواهیم رعایت مورد نظر برای صیانت و حفاظت از انفال الهی را داشته باشند.

رحمانی، از گردشگران جنگل‌های گیلان خواست از روشن کردن هر گونه آتش خودداری کنند و در صورت نیاز مبرم در محل مناسب و بدون خار و خاشاک و برگ‌های کف جنگل و به دور از تنه درختان و با رعایت ایمنی اقدام کنند.

وی قرار ندادن هر گونه شیشه و بطری در مقابل نور خورشید که موجب ایجاد حرارت در کف جنگل می‌شود را مورد تأکید مسافران و گردشگران جنگل‌های گیلان قرار دارد.

این مسئول خاطرنشان کرد: در صورت مشاهده حریق و آغاز آتش‌سوزی با رعایت احتیاط و در صورت امکان با پاشیدن آب و خاک و کوبیدن با بیل و شاخه درختان آن را خاموش کنند.

وی تلفن‌های ضروری ۶۶۶۹۷۴۵ و ۶۶۶۷۵۰۶ امداد جنگل و مرتع را به صورت شبانه‌روزی در صورت مشاهده هر گونه حریق برای اطلاع‌رسانی مردم اعلام کرد.

About

Check Also

خسروپناه: نگهداری از توله سگ و گربه جای فرزندان را گرفته است

خسروپناه: نگهداری از توله سگ و گربه جای فرزندان را گرفته است دبیر شورای عالی …