چاپ مطلب چاپ مطلب

مدیر آبفار آستانه اشرفیه: به زودی آستانه اشرفیه به عنوان اولین شهرستان سبز از حیث بهرمندی از آب شرب معرفی خواهد شد

اختصاصی همای گیلان: روستاها به عنوان قطب تولیدات داخلی بیش از هر قشری نیازمند خدمات رسانی هستند . توجه به زیرساخت ها موجب گرایش مردم به امر کشاورزی و جلوگیری از تمرکز جمعیت در شهرها می شود. قدرمسلم یکی از خواسته ها و نیازهای بحق مردم در روستاها تامین آب اشامیدنی است .هر چند این خواسته روستائیان به کندی پیش رفت اما دولتمردان و دولت روحانی زحمات زیادی متقبل شدند به طوریکه برای اولین بار در دولت یازدهم برای شرکت اب و فاضلاب ردیف بودجه لحاظ کردند . خبرنگار ما به سراغ هاتف مدیر آب و فاضلاب روستایی آستانه رفته و گفتگویی به صورت پرسش و پاسخ با وی ترتیب داده است که با هم آن را می خوانیم:

س:لطفا ضمن معرفی خود بفرمایید چند وقت است که سکاندار این منصب هستید؟
ج:اینجانب حسین هاتف از سال ۱۳۸۲ در شرکت آب و فاضلاب روستایی مشغول به کار شدم رشته تحصیلی ام مهندسی برق و کارشناسی ارشد نانو الکترونیک است و از سال  ۹۴نیز (بهمن ۹۴) به عنوان مدیر امور آبفار آستانه در خدمت مردم عزیز شهرستان آستانه اشرفیه می باشم.

س:در خصوص وضعیت اب رسانی آستانه اشرفیه و بخش کیاشهر توضیح دهید و بفرمایید این شهرستان قبل از امدن شما چه وضعیتی داشت الان چه جایگاهی دارد؟
ج:این شهرستان با مجموع تقریبا بیست و یک هزار مشترک جزء یکی از بزرگترین شهرستان هایی می باشد که مردم از آب شرب روستایی استفاده می کنند البته در حال حاضر تنها یک روستا از نعمت آب شرب بهره مند نیست که در آینده نزدیک (ظرف مدت ده روز آینده) این اتفاق خواهد افتادو به امیدخدااولین شهرستان سبز از لحاظ بهره مندی آب شرب روستایی در گیلان می باشیم.

مجتمع خوش سیرت به ۱۸۰روستاآب رسانی می کند
س : لطفادرموردمجتمع اب رسانی شهید خوش سیرت توضیح داده ٬ بفرمایید .مخزن اب چندهزارمترمکعبی است وبه کدام شهرستانها آب رسانی می کند؟
ج:شهرستان آستانه اشرفیه بزرگترین مجموعه آبرسانی روستایی شمال کشور را دارا می باشد(مجموعه بزرگ شهید خوش سیرت) که با ظرفیت تولید آب ۵۵۰ لیتر در ثانیه ٬ در حال حاضر تقریبا به ۱۸۰ روستا در شمال شهرستان های لاهیجان- لنگرود و آستانه اشرفیه آبرسانی می کند.
این مجموعه بایک مخزن زمینی به ظرفیت ۶۵۰۰ متر مکعب و سه حلقه چاه یک مجموعه درنوع خود بی نظیر را تشکیل می دهد، جدا از این شهرستان آستانه اشرفیه دارای مجتمع های دیگر اب رسانی نیز می باشد مانند مجتمع صفرابسته ٬مجتمع نقره ده، مجتمع تمچال ، مجتمع لفوت و …
مقدار تقریبا بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر شبکه انتقال و توزیع در شهرستان وجود دارد.

شاخص بهرمندی آب شرب روستایی آستانه اشرفیه قبل دولت روحانی ۶۴درصدبودکه الان به ۹۰درصدارتقایافته است
س:دولت روحانی چه منابع و اعتباری در اختیارآبفار گذاشت؟
ج:شاخص بهره مندی آب شرب روستایی شهرستان قبل از دولت تدبیر حدود ۶۴ درصد و با روی کار آمدن دولت تدبیر در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد می باشد البته با اجرا و اتمام طرح(BOT) شاخص بهره مند ی شهرستان به ۹۹ درصد می رسد.
طرح BOTبرای اولین بار در کشور در آب روستایی در سال ۹۴ به جهت تامین آب مورد نیاز مردم ۱۲ روستای شهرستان که فاقد شبکه توزیع آب بودنددر وزارت نیرو با حضور وزیر محترم نیرو-استاندار وقت و همینطور نماینده محترم شهرستان و مدیران ارشد استانی در قالب قرارداد BOT به بخش خصوصی واگذار گردید تا هرچه سریع تر با ورود بخش خصوصی مردم نیز از نعمت آب شرب بهره مند شوند که در حال حاضر روزهای پایانی این طرح رامی گذرانیم که انشاالله در آینده نزدیک افتتاح خواهد شد.

س:متاسفانه هنوزهیچ اقدامی درمورد فاضلاب روستاها انجام نشده شهرستان آستانه دراین زمینه چه برنامه ای دارد؟
ج:یکی از اقدامات صورت گرفته اجرای تصفیه خانه فاضلاب مسکن مهر آستانه اشرفیه می باشد که آنهم برای اولین بار با همکاری دو شرکت کره ای در ایران اجرا گردید که یک اتفاق بسیار مهم و با ارزش می باشد.
البته با توجه به وضعیت دفع فاضلاب در آن منطقه این تصفیه خانه می تواند خیلی از مشکلات مردم را در آن منطقه حل نماید چرا که خروجی پسآب به طبیعت برمی گردد.
یک قرارداد دیگر در حوزه اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب و احداث تصفیه خانه در دهستان کیسوم در حال انجام می باشد که در آینده نزدیک به امید خدا با حمایت همه مسئولان در این دولت اجرایی خواهد شد که منابع آن از اعتبار بانک توسعه اسلامی می باشد البته ۵ روستا در استان گیلان از اعتبار بانک توسعه اسلامی در این حوزه استفاده می کنند که کیسوم استانه یکی از این۵ روستا می باشد.

فرسودگی برخی ازخطوط انتقال وتوزیع شبکه ازمهمترین مشکلات آبفارآستانه اشرفیه
س:مشکلات امورآبفارشهرستان آستانه؟
ج:یکی از مشکلات شهرستان در حال حاضر فرسودگی برخی از خطوط انتقال و توزیع شبکه می باشد که جهت برطرف نمودن آن بیشترین انرژی را از ما می گیرد. علت اصلی آن هم طول زیاد شبکه ، نوع خاک استان گیلان، عوامل محیطی و همینطور در برخی موارد اشتباهات فردی است .در سطح روستا تقریبا ۳۰درصد از شبکه های توزیع و انتقال آب دارای فرسودگی می باشد که نیاز به اعتبارات استانی و ملی است.

س:جمعیت بهرمند از اب شرب چقدر می باشد ؟
ج:جمعیت بهره منداز آب شرب حدود ۵۰ هزار نفر در سطح روستاهای شهرستان می باشد.

س:حرف ناگفته؟
ج:در پایان از مدیرعامل محترم وهمکاران گرامی امور ابفار که درامر خدمت رسانی به مردم فهیم استانه اشرفیه ما را یاری می نمایندتشکر می کنم .

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

واکاوی نمایش ضعیف ملی پوشان والیبال در لیگ ملتها

مجید صبوحی کارشناسی فرهنگی ورزشی و مربی والیبال طی یادداشتی نوشت: در آستانه المپیک ریو …