چاپ مطلب چاپ مطلب

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آستانه اشرفیه: مکانیزه شدن فعالیت کشاورزی و توسعه بانک نشا دو موضوع مهم در جهاد کشاورزی است

اختصاصی همای گیلان:در ششمین روز از هفته دولت سلیمانی مدیر جهاد کشاورزیرشهرستان آستانه اشرفیه از عملکرد خود در سال جاری گفت: ما در بخش کشاورزی دو راهبرد داریم یک خود اتکایی و خودکفایی در بخش کشاورزی که در این راستا استان گیلان با توجه به هماهنگی که با سپاه پاسداران انجام داده مقرر شد جهادکشاورزی در طی سه سال میزان ۲۰ تا ۳۰ درصد تولید محصول برنج را افزایش دهد که در حال حاضر قرار شد با بکارگیری کارشناسان بسیج مهندسی در آستانه اشرفیه در ۲۰ روستا با ۲۰ کارشناس و در هر روستا با ۲۰ کشاورز انجام گیرد و امید داریم در طی سه سال آینده ۲۰ تا ۳۰ درصد از تولید موجود در استان گیلان افزایش یابد.

سلیمانی ادامه داد:,راهبرد دوم جهاد کشاورزی مکانیزه شدن فعالیت کشاورزی و طرح تجهیز و یکپارچه سازی مزارع می باشد که قرار است ۲۳/۵۷۰ هکتار سطح زیر کشت مزارع شالی شهرستان انجام گیرد که با توجه به مطالعات انجام گرفته  ۱۸ هزار هکتار قابلیت یکپارچه شدن را دارد که در حال حاضر ۷ هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع شهرستان به صورت یکپارچه انجام شد که ۱۲۰۰ هکتار فقط در سال جاری انجام گردید.

وی افززود:دومین موضوع  که جهاد کشاورزی به دنبال آن است بحث توسعه و ایجاد بانک نشا است و در حال حاضر هر کشاورز قادر است بصورت متفرق و منفرد بانک نشا را انجام دهد.
مدیر جهاد کشاورزی سهرستان آستانه اشرفیه اذعان  کرد:توسعه بانک کشاورزی در دستور کار قرار داردزیرا  هر بانک نشا قابلیت ایجاد نشا برای حداقل ۵۰۰هکتار از مزارع در شهرستان می باشدزیرا با این اقدام می توانیم  حدود ۲۰% میزان‌مصرف آب را کاهش دهیم و باتوجه به چالش آبی که داریم بهترین راهکار افزایش بانک های نشا است .
سلیمانی گفت: ما در حال حاضر در بانک نشا در حدود ۷۰۰ هکتار سطح زیر کشت داریم  که بعد از یکپارچه سازی امکان کاشت ،داشت  وبرداشت به صورت مکانیزه وجود دارد .

وی تصریح کرد:در شهرستان ۵۵۰ تراکتور برای برداشت محصول وجود داردکه۲۵۰ د ستگاه  خارج از استان به شهرستان ملحق شدضمن آنکه حدود ۷۰۰دستگاه ماشین آلات برنج که حدودا۱۵ تا ۱۸۰۰۰ هکتاربصورت کمباین ومکانیزه انجام میشود وبا توجه به خوابیدگی برنجی که در سال جاری با آن مواجه بودیم وجود این ماشین آلات کمک بزرگی برای کشاورزی بود.
در ادامه سلیمانی با اشاره به اعتبارات مربوط به بخش کشاورزی در شهرستان خاطر نشان کرد: در سال ۹۶ اعتبار برای مکانیزاسیون ۳/۵میلیارد تومان بود که ازاین حیث  مقام اول در استان را دارا هستیم

وی اضافه کرد:اعتبارات اخذ شده  برای خرید ماشین‌آلات  ۶/۱میلیارد تومان است که در این خصوص آستانه اشرفیه مقام اول را به خود اختصاص داد همچنین در بحث طرح کارا که بخش فراگیر و بخش طرح روستایی بود ۲۷ میلیارد تومان طرح برای تسهیلات معرفی کردیم وتا به امروز ۱۰میلیارد تومان را با تلاش فرمانداری و تیم کارشناسی فرمانداری اخذ کردیم.

خبرنگار : شقایق کیهان

/با کانال همای خبر همراه باشید

About سردبیر ارشد

Check Also

#اختصاصی_همای_خبر منوچهر مهدی پور شهردار کومله: هدف از برپایی جشنواره بهارنارنج ، نهادینه کردن گردشگری و ایجاد فرصت های سرمایه گذاری از اقصی نقاط کشور میباشد

#اختصاصی_همای_خبر منوچهر مهدی پور شهردار کومله: هدف از برپایی جشنواره بهارنارنج ، نهادینه کردن گردشگری …