چاپ مطلب چاپ مطلب

مدیر کل دامپزشکی استان گیلان در مراسم افتتاح ساختمان دامپزشکی : سیاهکل برای ما یک شهرستان استراتژیک محسوب میشود که قسمت اعظم جوجه کشی بوقلمون دراین شهرستان است

اختصاصی همای گیلان، مدیر کل دامپزشکی استان گیلان در مراسم افتتاح ساختمان دامپزشکی در شهرستان سیاهکل گفت: طرح افتتاح این ساختمان در سال ۸۹ مصوب گردید اما به دلیل وجود مشکلات در طی سال های ۸۹ تا ۹۱ تکمیل این پروژه به تعویق افتاد و اکنون با اعتباری بالغ بر ۳۴۸۰میلیون ریال افتتاح می شود.
وی به مزایای وجود دامپزشکی اشاره نمود و عنوان کرد: همانطوری که مستحضرید وجود دامپزشکی در دو حوزه سودمند است حوزه ی اول تولید است که با انجام کارهای بهداشتی و پیش گیری سعی بر آن دارد که از تلفات دام و طیور جلوگیری کند و حوزه ی دوم نظارت بهداشتی برکشتارگاه ها و مراکزی است که تولید فراورده های خام می کنند بعد از فراوری ،مراکز بهداشت روی فراورده نظارت می کنند.
عاقبتی اظهار کرد:شهرستان سیاهکل یک شهرستان استراتژیک برای ماست و سه واحد مرغ مادر که جزء صنایع بالا دستی طیور محسوب می گردند و تخم مرغ نطفه دارتولید می کنند در این شهرستان وجود داردیعنی از ۲۵ درصد ظرفیتی که برای جوجه کشی در استان تامین می شود قسمت اعظم آن دراین شهرستان است و بعد رشت رتبه دوم را دارد.
وی افزود: یک کشتارگاه طیور نیز در این شهرستان وجود دارد که با ظرفیت ۲۰۰۰ قطعه در ساعت مبادرت به کشتار میکند و بعد از آن بسته بندی و وارد بازار می شوند.
مدیر کل دامپزشکی استان به کشتارهای غیرمجاز در منطقه اسپیلی دیلمان اشاره نمود و عنوان داشت : در چند سال گذشته معضل بزرگی به نام کشتارغیرمجاز در منطقه دیلمان و اسپیلی داشتیم و طبق تصمیمی که در زمان فرمانداری مهندس حیدری گرفته شد یک کشتارگاه در آنجا تاسیس شده است که شرایط و قابلیت صنعتی شدن را نیز دارد و در مراحل آخر گرفتن پروانه به سر می برد و اگر مشکلات آن حل شود خیلی به این مسئله کمک خواهد کرد.
عاقبتی در پایان سخنان خود رئیس کمیته برنامه ریزی شهرستان را مورد خطاب قرار داد و گفت: همانطور که مستحضرید دامپزشکی رابطه مستقیمی با سلامت و بهداشت دارد و بسیاری از بیماری ها از طریق دام و طیور به انسان منتقل می شوند و بیماری های عفونی بوجود می آورند که هم برای دام خطرناک هستند هم برای مردم و هم دامداران عزیر ، ما از شما تقاضا داریم دامپزشکی را مورد حمایت خود قرار دهید و در اعتبارات تملک دارایی ها کمکی به این بخش شود که قطعا صرف بهداشت و سلامت جامعه و شهر می شود.
صوفی فرماندار سیاهکل نیز گفت: ما از شما تشکر می کنیم و مطمئنا” نتیجه تلاش های شما به مردم شهر ، جامعه و خانواده خود ما بر می گردد و ما نیز همچون شما دغدغه سلامت مردم را داریم و در توزیع اعتبارات حتما لحاظ خواهد گردید .ما حاضر نیستیم کوچکترین عارضه ی جسمی و روحی به مردم شریفی که در قبال بدقولی هایی که از طرف ما مسئولین بروز می دهد نجابت به خرج می دهد وارد شود.
در ادامه رئیس دامپزشکی شهرستان سیاهکل به ارائه گزارش عملکرد دامپزشکی این شهرستان در ۱۰ ماهه سال ۱۳۹۷ پرداخت و گفت: واکسیناسیون گاو و گوساله ، گوسفند و بز به تعداد جمعا ۱۵۷۶۱۵ راس در چند نوبت سر بر علیه بیماریهای واگیردار و غی واگیر انجام شده است .
شجاع عملکرد دامپزشکی در بخش نظارت بر بهداشت عمومی و موادغذایی را اینگونه عنوان کرد: نظارت بر مراکز عرضه و تهیه و نگهداری فراورده های خام دامی به تعداد ۱۴۲۳ مورد، نظارت بهداشتی بر گوشت و ماهی منجمد وارداتی شرکت سیبون ۲۴۸۰۰۰ کیلوگرم، نظارت بهداشتی و ذبح شرعی بر دام کشتارگاه هامون آب خزر دیلمان ۷۹۱۳ راس، نظارت بهداشتی و ذبح شرعی مرغ صنعتی در کشتارگاه پر سفید سیمرغ ۵۸۰۸۸۶۳ قطعه مرغ، نظارت بر اماکن دامی و مرغداری ها ۶۳ مورد و نمونه برداری از فراورده های خام دامی، آبزیان و زنبورعسل ۴۱ مورد بوده است .
وی همچنین به بخش قرنطینه و امنیت زیستی اشاره ای داشت ودر خصوص عملکرد این بخش اذعان داشت: صدور مجوز حمل بهداشتی گوشت مرغ کشتارگاه پر سفید سیمرغ، صدور مجوز حمل بهداشتی پودر گوشت شرکت دیسام دشت ، صدور مجوز حمل بهداشتی جوجه یکروزه بوقلمون شرکت تینا بوقلمون ، صدور مجوز حمل بهداشتی مرغ زنده جهت کشتار در کشتارگاه ها و صدور مجوز حمل بهداشتی زنبور عسل به سایر استان ها که کل مجوزهای صادره از طریق سامانه قرنطینه بین الملل ۴۰۸۵ مورد می باشد.
رئیس دامپزشکی سیاهکل در ادامه پیرامون عملکرد مراقبت از بیماری یاد آورشد: معاینه و مراقبت از بیماری های دامی و ارسال نمونه به آزمایشگاه ۶۷۸۶ راس ، مراقبت از بیماریهای طیور صنعتی و بومی با ارسال نمونه به آزمایشگاه ۳۴۷مورد، مراقبت از بیماریهای زنبور عسل با ارسال نمونه به آزمایشگاه ۳۸ مورد و مراقبت از بیماریهای آبزیان با ارسال نمونه به آزمایشگاه ۳۸ مورد بوده اند.
وی در پایان به برگزاری کلاس های آموزشی و ترویجی مرتبط با دامپزشکی با همکاری جهاد کشاورزی و سایر دستگاههای مرتبط جهت بالا بردن سطح آگاهی دامداران اشاره نمود.

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

واکاوی نمایش ضعیف ملی پوشان والیبال در لیگ ملتها

مجید صبوحی کارشناسی فرهنگی ورزشی و مربی والیبال طی یادداشتی نوشت: در آستانه المپیک ریو …