چاپ مطلب چاپ مطلب

مدیر کل هواشناسی گیلان: امسال زمستان گیلان سخت نمی‌شود / افزایش دما از بهمن ماه

همای گیلان:بهمن کمانگر  در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سازمان هواشناسی بیش از ۵۰ سال قدمت دارد، اظهار کرد: این سازمان برای نخستین بار با هدف ارائه خدمات به بخش هواشناسی تاسیس شد.

وی افزود: اکنون زهوامینه خدمات سازمان هواشناسی در بخش‌های حمل و نقل ریلی، دریایی، صید و صیادی، محیط زیست، نظامی، مدیریت منابع آب و… گسترش پیدا کرده است.

مدیر کل هواشناسی گیلان فعالیت این اداره کل را از سال ۷۴ به صورت مستقل عنوان کرد و گفت: این اداره کل با چهار ایستگاه هواشناسی در شهرهای منجیل، آستارا، انزلی و رشت فعالیت خود را آغاز کرد.

وی تصریح کرد: اکنون هواشناسی گیلان در سه حوزه اصلی هواشناسی حمل و نقل، هواشناسی دریایی و هواشناسی کشاورزی فعالیت دارد.

کمانگر با بیان اینکه اکنون در ۱۳ شهرستان گیلان به غیر از فومن و صومعه‌سرا ایستگاه اصلی هواشناسی مستقر است، خاطرنشان کرد: ۵۸ ایستگاه اقلیم‌شناسی و باران‌سنجی خودکار و سنتی در بخش‌های مختلف گیلان در حال فعالیت هستند.

وی با اشاره به اینکه ۲۳ فروردین روز جهانی هواشناسی است، گفت: این روز با تعطیلات عید ادغام شده و به همین منظور زیاد مطرح نمی‌شود.

مدیر کل هواشناسی گیلان درباره پیش‌بینی وضعیت هوای زمستان امسال در این استان یادآور شد: بحث پیش‌بینی هواشناسی در تمام دنیا مطرح است.

این مقام مسئول با بیان اینکه پیش‌بینی‌های قابل اعتنا ۸۰ درصد حداکثر برای یک هفته تا ۱۰ روز است، تصریح کرد: هر قدر زمان طولانی‌تر می‌شود احتمال خطای پیش‌بینی وجود دارد که تنها مربوط به کشور ما نیست و در تمام دنیا وجود دارد.

کمانگر با تصریح بر اینکه پیش‌بینی‌های فصلی حداکثر احتمال وقوع آن ۶۰ درصد در تمام دنیا است، خاطرنشان کرد: از دو مرکز ملی اقلیم‌شناسی مشهد که وظیفه آن بحث پیش‌بینی فصلی است و مرکز پیش‌بینی اقلیم آمریکا که ما توانستیم به آن دسترسی داشته باشیم، از بهمن ماه امسال افزایش دما و کاهش بارندگی در گیلان خواهیم داشت.

وی متذکر شد: امسال با احتمال ۶۰ درصد شرایط زمستان گیلان سخت نخواهد بود.

– فارس

About سردبیر ارشد

Check Also

قطع آبگذاری کانال‌های آبیاری شبکه سفیدرود در پی بارش‌های اخیر

قطع آبگذاری کانال‌های آبیاری شبکه سفیدرود در پی بارش‌های اخیر   معاون حفاظت و بهره …