چاپ مطلب چاپ مطلب

مرمت اضطراری قدیمترین بقعه تاریخی گیلان

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان از پایان عملیات مرمت اضطراری امامزاده ابراهیم(امامزاده تورار)بعنوان قدیمترین بقعه تاریخی گیلان طی روز جاری خبر داد.

همای گیلان، به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گیلان؛ولی جهانی سرپرست معاونت میراث فرهنگی این اداره کل در تشریح جزئیات این خبر اظهار داشت:مرمت اضطراری امامزاده تورار که یکی از شاخص ترین بقاع متبرکه مناطق کوهستانی است و با شماره۱۲۰۵۵در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده،با مشارکت بخش خصوصی (شرکت صنایع سبز دیلمان) به پایان رسید.

وی با بیان اینکه این بقعه در دهستان پیرکوه بخش دیلمان شهرستان سیاهکل واقع شده و در زمره بناهای مستحکم اواسط دوران اسلامی(قرون پنجم تا هشتم)قرار دارد،اذعان نمود:بنای بقعه امامزاده ابراهیم تا حدود زیادی فرهنگ ساختمان های مربوط به فلات مرکزی ایران (نواحی قزوین و زنجان) را در برداشته است.

جهانی با بیان اینکه بنای مذکور هم اکنون در تملک اداره اوقاف شهرستان سیاهکل قرار دارد،بیان داشت:عملیات مرمت اضطراری و استحکام بخشی این بنای تاریخی با هدف احیاء و تجدید کالبدی با مشارکت شرکت صنایع سبز دیلمان اجرا شد و در واقع از مهمترین اقداماتی بود که حیات دوباره آن را رقم زد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان افزود:اصلی ترین آسیب های این اثر که به صورت مشترک در آثار تاریخی حوزه شمال کشور بخصوص در بنای تاریخی امامزاده تورار دیده می شود ؛خسارت هایی در سقف ودیوار های  ساختمان است.

وی؛اجرای مرمت اضطراری و استحکام بخشی این بنا را کاملا مطابق با برداشت های انجام شده و به صورت جز به جز خواند و تصریح کرد:اجرای عملیات مذکور زیر نظر متخصصین برجسته استان به اجرا رسید.
این مسئول کمبود اعتبارات برای اجرای عملیات مرمتی در گیلان را مورد بحث قرار داد و گفت:با تخصیص اعتبارات لازم می توانیم مرمت ابنیه تاریخی را بصورت شایسته به پایان رسانیم. 

با کانال همای خبر همراه شوید

About عطیه نصرتی

Check Also

نقش روابط عمومی در دوران پرشتاب امروز، بیش از هر زمان دیگری خودنمایی می‌کند

نقش روابط عمومی در دوران پرشتاب امروز، بیش از هر زمان دیگری خودنمایی می‌کند دکتر …