چاپ مطلب چاپ مطلب

مزیت و محرومیت ( ۲ ) / علی رحیم پور، دکترای اقتصاد

اختصاصی همای گیلان: به عبارت دقیق تر به دلیل تورم پدید آمده در سال ۱۳۵۶( ۲۵ درصد )[بانک مرکزی ، اداره ی آمار اقتصادی ، ۱۳۵۶ ] و ژرفتر شدن اختلافات طبقاتی،محرومیت اجتماعی مردم ، مزیت اجتماعی و اقتصادی مدیران ، صاحبان صنایع ،بانکداران ، بازاریان ، نظامیان عالرتبه، درباریان و دولتمردان و دولتزنان وابسته به دربار شد .
به عبارت دقیق تر؛ بیشتر شهر های بزرگ از نظر خودرو ، ساختمان،کارخانه و واحد های مسکونی ؛ کاملا دوگانه شد و اصطلاح بالای شهر و پایین شهر ، شهری و روستایی ، روشنفکر و امل ،در هر کوی و برزن ؛ دیده می شد .


این تضاد عینی کم کم جوانه زد و به بار نشست و نهال انقلاب پا گرفت !فضای حقوق بشری 《جیمی کارتر دموکرات》سبب شد که شاه از خودکامگی اش دست بردارد و زندانیان سیاسی از ” بند ” آزاد شوند .
بنابراین طبیعی است که حکومت شاه از جان اف کندی ( طراح اصلاحات ارضی ) و جیمی کارتر ( طراح حقوق بشر و فضای باز سیاسی ) و حکومت جمهوری اسلامی هم از بیل کلینتون ( تمدید کننده ی تحریم ها ) و اوباما ( طراح تحریم همه جانبه اقتصادی و به وجود آورنده ی برجام ) اصلا خوششان نیاید و برخلاف ظاهر با جمهوریخواهانی مانند ریچارد نیکسون،جرالد فورد ( قبل از انقلاب ) و رونالد ریگان و بوش پدر و پسر و دونالد ترامپ ( بعد از انقلاب ) خوششان آید .اگرچه گاهی به آنان بد و بیراه هم گفته اند !
حکومت شاه و جمهوری اسلامی گاهی از آمریکا رنجیده اند و می گفتند و می گویند که آمریکا قصد براندازی آنان را داشته اند ، این واقعیت را آشکار می کند که دموکرات ها به حقوق بشر و آزادی های سیاسی ، حساسیت داشته اند . این امر را دولتمردان قبل و بعد از انقلاب اسلامی ، خوش نداشته اند .
پرسشی که بارها گفته شد و هر فردی به تناسب دیدگاه خود به آن پاسخ داده است !
چرا مردم در آن رفاه ! دوران شاه ؛ انقلاب کردند ؟!
در پاسخ باید گفت : اگر در یک خانه ای نان و آب کم باشد اما سرپرست خانوار آنرا تقریبا خوب توزیع کند ، افراد احترام هم را دارند و تحمل می کنند .
اگر نان و آب در درون این خانه ؛خیلی بیشتر شود . اما توزیع آن، ناعادلانه باشد .کم کم ؛ درگیری ، زیاده طلبی و خشونت خفته ی عده ای بیدار می شود . با داشتن آگاهی و پایبندی عده ای به عدالت و انسانیت ؛ شعله های جنگ و درگیری افروخته می شود و نهایتا باید غلبه ای صورت بگیرد .عدالت خواهان غالب می شوند یا مغلوب .
اگر تاریخ ۱۰۰ ساله اخیر ایران را خوب نگاه کنیم مردم ایران در دوره رونق اقتصادی و فراوانی دلارهای نفتی ؛ واکنش های عدالت خواهانه و آزادیخواهانه از خود بروز داده اند !
چرا ؟ چون دستاوردهای رونق؛ یک طبقه ی اشراف ، اسرافکار ، فاسد وانتقاد ناپذیر را پرورش داده است .
این طبقه در تمامی شهر های ایران شنیدنی و دیدنی اند !
اصلاحات ارضی لازم ولی ناکافی ، عدم پشتیبانی از اقتصاد کشاورزی ،احداث و توسعه کارخانه های مونتاژ ، تمرکز صنایع در استان تهران و چند کلانشهر،تغذیه رایگان بسیار مفید مدارس؛توسعه ی مدارس در روستاها و آبادی ها ؛ ناکارآمدی اقتصادی ، از بین بردن آزادی های سیاسی ؛تشکیل سازمان های برانداز زیر زمینی ، جشن ۲۵۰۰ ساله شیراز ، روشنگری های عمیق دکتر شریعتی ، سخنرانی های طالقانی و مطهری ، رواج شدید و نظام مند بی بند و باری ، رواج عقاید ماتریالیستی و مذهبی در سال های ۱۳۵۵ و ۱۳۵۶ ، سبب شد که بحث های عمیق سیاسی و اجتماعی و عقیدتی بین ایده ئولوژی شاهنشاهی، مارکسیستی و اسلامی پدید آید که سرانجام ایده ئولوژی اسلامی، غلبه کند و نظام شاهنشاهی ساقط شود .
بی هیچ تردیدی ، قدرت های بزرگ ؛ در مقابل هجوم توفنده ی مردم ایران ؛ عقب نشینی کردند تا نظام شاهنشاهی سقوط کند و در وضعیت جدید ؛بتوانند بافت پیشین را احیا و حفظ کنند .
از اینرو رهبران انقلاب در مرحله غافلگیری قرار گرفتند !
چون یک سازمان آماده و نیروهای کارآمد وجود نداشت بنابراین روابط پیشین اقتصادی با تغییرات اندکی در داخل و خارج ایران ادامه یافت .
تعیین دولت غربگرا و لیبرال مهندس بازرگان ؛ اگرچه از نظر سیاسی برکاتی داشت ولی از نظر اقتصادی ؛ دستاورد چندانی نداشت .
از فردای ۲۲ بهمن ۱۳۵۷؛ درگیری های مسلحانه کردستان،کرمانشاه و ترکمن صحرا توسط سازمان هایی مانند دموکرات ،کومله و برخی از سازمان های مارکسیستی راه افتاد .
همزمان گروه فرقان که یک سازمان اسلامی بود به ترور آفراد موثر و متفکر مانند استاد مطهری ؛ روی آورد .
۹ ماه بعد سفارت آمریکا اشغال شد و دولت مهندس بازرگان استعفا داد .بعد بنی صدر رئیس جمهور شد که دیدگاه اقتصادی لیبرالی داشت .
اوضاع داخلی روز به روز بدتر می شد .
اشغال سفارت آمریکا مورد تایید نیروهای انقلابی و سازمان های چپ ( مذهبی و غیر مذهبی ) بود . مهندس بازرگان و بنی صدر مخالف اشغال سفارت بودند .

/ علی رحیم پور

About سردبیر

Check Also

حیات وحش.. حیات وحش؛ نامی است که ما بر روی موجوداتی گذاشته ایم که اجازه بهره کشی و سوددهی به ما ندادند و در برابر سوءاستفاده های نابجای ما ایستادند یا فرار کردند.. به همین دلیل بیجا، انسان هایی که متمرد و سرکش و نافرمان بودند هم صفت “وحشی” گرفتند!

حیات وحش..   حیات وحش؛ نامی است که ما بر روی موجوداتی گذاشته ایم که …