چاپ مطلب چاپ مطلب

مسئولین ارشادمان کنند شالیکاری مهمتر است یادرختان بوته ای داخل استخر

اختصاصی همای گیلان:روستای ازبرم با ۱۱۰۰ نفر جمعیت در قالب ۲۴۰ خانوار یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان سیاهکل است شغل اصلی مردم این دیار شالیکاری می باشد اما از سال گذشته مشکلات کم آبی که شرح مختصر آن از زبان شورا دهیار گفته خواهد شد موجب گشت تا تعداد زیادی از کشاورزان زمینهای خود را رها نمایند.

DSCN1698
آریا منتصر کوهساری به همراه اسماعیل برجی و علی علی نیا به عنوان اعضای شورای اسلامی این روستا ، بهرام فهیم درسمت دهیار و مهران حسین پور کومله در جایگاه پیمانکار لایروبی استخر گفتگویی با همای گیلان انجام داده اند که با هم این گفتگو را می خواهیم.
ایشان یکی از مهمترین مشکلات خود را بلاتکلیفی زمینهای کشاورزی عنوان نمودند و افزودند : در سال گذشته به دلیل برداشت های بی رویه شرکت های شن وماسه و خرابی سردهنه حدود ۲۰۰ هکتار از زمین های شالیزار این منطقه با مشکل آب زراعی مواجه بودند که در نهایت با پمپاژ دیزلی تا حدودی این مشکل را مرتفع نمودیم البته بسیاری از زمینهای کشاورزی به صورت بایر باقی ماندند و از تعدادی از مزارع به دلیل نشاء نشدن به موقع محصول قابل توجهی به دست نیامد.
ایشان متذکر شدند : برای حل مشکل کم آبی مزارع این روستا ، شورا ی اسلامی دهیاری ازبرم مبادرت به لایروبی استخر ۱۹ هکتاری ازبرم نمودند لذا با ارتباطی که با حسین پور پیمانکار برداشت خاک داشتیم ،‌توانستیم این شرکت را به لایروبی ترغیب نماییم با این شرط که این شرکت در قبال انجام کار هیچ هزینه ای دریافت ننماید و فقط از خاک مرغوب استخر برای شرکت خود استفاده کند در سال گذشته فقط حدود ۸ هکتار استخر لایروبی شد که از این بین فقط ۲ هکتار زمین استخر دارای خاک مناسب برای شرکت پیمانکاری بود و ۸ هکتار دیگر خاک رس بود که به دستور مهندس صادقی رئیس آب شرق برای بازسازی استخر استفاده شد. البته این استخر ۱۰ هکتاری لایروبی شده در سال گذشته توانست فقط ۱۰۰ هکتار از ۲۵۰ هکتار از زمینهایی را که از آب سردهنه موشا تغذیه می شد آب دهی نماید.
امسال وضعیت آب زراعی این روستا وخیم تر از سال گذشته است
این خادمان مردم وضعیت کم آبی مزارع در سال جاری را وخیم تر از سال گذشته عنوان کردند و اضافه نمودند : از آنجائیکه سیل در مهرماه امسال موجب تخریب صددرصد دهنه گردید (ارتفاع زیادی حایل شده است) لذا دیگر امکان بازسازی این سردهنه وجود ندارد و تنها راه ممکن لایروبی تمام استخر ۱۹ هکتاری می باشد تا بتوانیم قبل از سال نگرانیهای مردم را از طریق جمع آوری آب باران در استخر برطرف نماییم.
آیا کشاورزی منطقه باید فدایی درختان بوته ای شود
اما به دلیل مشکلی که اداره منابع طبیعی برای این شرکت به وجود آورده است این امکان مهیا نیست زیرا این اداره به دلیل قرار داشتن درختان بوته ای از قطع آنها ممانعت بعمل آورده است حال سوال اینجاست اولاً متولی استخر آب منطقه ای است یا منابع طبیعی؟
ثانیاً : این استخر جهت آب دهی زمینهای کشاورزی احداث شده است حال اگر درختی بوته ای که قابل استفاده هم نیست رشد کند آیا باید اصل را فدای فرع کنیم و لایروبی استخر را نیمه کاره رها کنیم و به پرورش درختان داخل استخر بپردازیم.
مگر نه این است که خداوند انسان را اشرف مخلوقات قرار داده است و همه ی نعمتها را برای انسان خلق کرده است و این مگر معیشت مردم بر همه ی امور ترجیح ندارد.
مسئولین با یک مدیریت جهادی مشکل کم آبی روستاازبرم را حل کنند
ایشان ادامه دادند : با توجه به اینکه بارها از طریق رسانه ها پیام کمبود آب هشدار داده شده است آیا وقت آن نرسیده است که ما از نعمت خداوند (آب باران) استفاده بهینه نماییم؟ چرا در استان باران خیز گیلان از آب باران استفاده بهینه نمی شود؟ به نظر می رسد اینجا در سال اقتصادی وفرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی یک مدیریت جهادی می طلبد که باید مسئولین مرتبط تدبیر ویژه در این خصوص بیندیشند.
مگر اقتصاد کشور بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی ، مردم را به خصوصی سازی تشویق نمی کند؟ آیا همین تعاریف کافی نیست که این مسئله دست به دست نشود و همچون سال گذشته مردم روستاهای موشا ، گیل موشا ، زیزاکش ، نوروز آباد ، میان محله ، بالا محله و رجور ازبرم و نادر آباد با نگرانی مواجه نشوند ؟این در حالی است که بهترین فرصت های شغلی که از قبل زمینهای کشاورزی به وجود آمده اند در حال از دست رفتن است!
ایشان خاطر نشان کردند : این شرکت همچنین در سال گذشته و امسال نسبت به مرمت بازوی سیاه استخر ، دو استخر در بالا محله ازبرم ، لایروبی ورودی سردهنه ها به مدت ۲۰ روز به صورت رایگان اقدام نموده است .
مهندس آقابیگی علی رغم قول خود هزینه های تقبل شده را نپرداختند
این عزیزان خطاب به خبرنگار اذعان داشتند : علی رغم اینکه در سال گذشته ، توسط خود شما مشکل آب زراعی رسانه ای شد و آقای مهندس آقا بیکی طی تماس با همای گیلان عنوان داشتند تمام هزینه های نگهداری، گازوئیل ، تعمیرات و روغن توسط‌ آب منطقه ای پرداخت خواهد شد و در سایت شما هم متذکر شدیم اما متاسفانه تاکنون اقدامی نشد و ۱۵ میلیون هزینه شده توسط دهیاری تأمین گردید.
شورا و دهیار روستای ازبرم یادآور شدند :همچنین سیل اخیر نیز موجب رانش جاده جنب مسجد آقاسید حسن ازبرم گردیده است که از مسئولین مرتبط خواستار مرمت آن هستیم.
خادمان مردم در روستا تصریح کردند : پل گنگی در ورودی روستای سرا رود در زمان سیلاب با طغیان رودخانه مواجه می شود که برای ۲۵ خانوار مشکل ایجاد می کند لذا تقاضا می شود یک پل استاندارد و بتنی احداث شود .
ایشان در ادمه در زمینه عملکرد خود اظهار داشتند. نصب تابلوی یادمان شهدا در اول ورودی محل ، نصب میل های پرچم در دو طرف پل ازبرم ، بازگشایی جاده های فرعی همچون نوروز آباد،‌ دزدرود ، معابر داخلی ، نصب سطل زباله به تعداد ۱۵ عدد ، لایروبی اکثر نهرهای آب مزارع ، تغییر مسیر رودخانه آب_ به طوریکه در زمان سیلاب کمترین خسارت را وارد کند_ و نیزساخت ساختمان دهیاری از جمله عملکرد ۱۵ ماهه ی ما می باشد.
ایشان در پایان آسفالت جاده های ازبرم به دیماسرا،ازبرم به دزد رودوازبرم به سرا رود رامدیرا مرتبط خواستار شدند
در پایان پیمانکار لایروبی استخر وشورا ودهیارازنماینده خود مجلس شورای اسلامی،فرماندار، معاون فرماندار ،بخشدارمرکزی ،مهندس میرزایی، مهندس صادقی رئیس آب وشرق تقدیر وتشکر نمودند.

DSCN1706---Copy---Copy DSCN1706 DSCN1705 DSCN1691 DSCN1696 DSCN1688 DSCN1681 DSCN1680 DSCN1676 DSCN1711---Copy

About

Check Also

قطع آبگذاری کانال‌های آبیاری شبکه سفیدرود در پی بارش‌های اخیر

قطع آبگذاری کانال‌های آبیاری شبکه سفیدرود در پی بارش‌های اخیر   معاون حفاظت و بهره …