چاپ مطلب چاپ مطلب

مسئول شرکت تعاونی شالیکوبان شهرستان سیاهکل: ارائه ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی ، به کشاورز و کارخانه دار ،موجب کاهش هزینه ها و افزایش راندمان خواهد شد

اختصاصی همای گیلان:بی تردید “مسیر “داشت تا برداشت محصول” دوران پر تلاطم زندگی یک کشاورز می باشد . اما مهمترین نگرانی او در باب قیمت برنج است .؛ نگران اینکه آیا قیمت برنج، مطابق با تورم خواهد بود؟ آیا بازهم واردات برنج بی کیفیت خارجی، موجب افت قیمت برنج داخلی خواهد شد؟
این در حالی است که میزان هزینه‌های اوهرساله بدلیل تورم افزایش می یابد، اما در قیمت برنج تغییری احساس نمی شود!


خبرنگار همای گیلان و همای خبر با “مسعود حسن نژاد” رئیس شرکت تعاونی کارخانجات شالیکوبی شهرستان سیاهکل و مدیر کارخانه (برنجکوبی حسن نژاد) گفتگویی ترتیب داده است، که با هم آن را می خوانیم:
“حسن نژاد” ضمن معرفی خود گفت: این کار خانه از سال( ۵۶ )به مدیریت مرحوم پدرم فعالیت خود را آغاز کرد که در آن زمان، اینجانب به صورت پاره وقت دراین کارخانه مشغول به کاربودم اما از سال (۶۴) مستقیمامدیریت این کارخانه رابرعهده گرفتم.
وی افزود : این کارخانه در زمینی به مساحت ۱۲۰۰ متر مربع و ۱۰۰۰متر زیر بنااحداث گردیدکه درحال حاضر با خط ماشین آلات نیمه مدرن با ظرفیت تولید هزار تن فعالیت می کند.
مدیر کارخانه ی برنجکوبی حسن نژاد اظهار داشت، شهرستان سیاهکل دارای ۴ هزار هکتار زمین شالیزارمی باشد که قسمتی از محصول برداشت شده از شهرستان به صورت خام فروشی و مزد ماشین آلات دروگر از شهرستان خارج می گردد؛اما بقیه در کارخانجات شهرستان(۳۲ کارخانه شامل: پنج کارخانه مدرن ، هشت کارخانه نیمه مدرن وبقیه سنتی) به برنج تبدیل می شود.
وی اضافه کرد:با توجه به اینکه کلیه قطعات برخی کارخانجات به روز است ولی متاسفانه گاهاً درصد ضایعات بالای ۱۵ درصد می باشد، که به عواملی جوّی و آبی و همچنین بارندگی بی موقع بستگی دارد.
مسعود حسن نژادادامه داد: تداوم بارندگی در زمان “برداشت” برروی محصول، اثرمستقیم داردکه متاسفانه این قضیه امسال برای برنجکاری پیش آمده که هم باعث رنگی شدن برنج می‌شود و هم درصدضایعات را بالا می برد.
وی اذعان داشت:مسئله ی دیگری که باعث ضایعات برنج می شود، جداسازی شلتوک از ساقه توسط ماشین آلات دروگر وکمباین غیر استاندارد و فرسوده می باشد که عدم نظارت بر آن نیز، باعث افزایش ضایعات گشته است که چون این کار فرآیند برنج ، در کارخانه‌ها نمایانگر می‌شود، به نام کارخانجات تمام می شود.
مسعود حسن نژاد در خصوص مشکلات برنجکاران گفت: خرده مالک شدن کشاورزان ، مهمترین مشکل کشاورزان است که متاسفانه هر چقدر زمان می گذرد ، زمین ها بین وراث تقسیم می‌شوند و این عامل باعث شده تا زمین ها کوچک تر شود . در حالی که اگر یک کشاورز زمین بیشتری در اختیار داشته باشد، کلیه ادوات کشاورزی از جمله تیلر و تراکتور برای شخم زدن و نشاگر و دروگر را شخصا خریداری می‌کند، که این امر باعث کم شدن هزینه ی تمام شده می گردد .
وی ادامه داد : برای اینکه بتوانیم کشاورزی را رونق دهیم و کشاورز و کارخانه‌دار تشویق به امور کشاورزی شوند، به جای ماهی دادن باید به کشاورز ، ماهیگیری را آموزش دهیم یعنی دولت به جای اینکه با ارز دولتی اقدام به واردات بی رویه برنج نماید، باید به کشاورز و کارخانه‌دار برای خرید ادوات کشاورزی ، ماشین آلات و قطعات کارخانجات ، ارز دولتی ۴۲۰۰ بدهد تا در نتیجه با هزینه ی پایین ، راندمان تولید بالا برای کشاورز و کارخانه دار میسر شود.
مدیر کارخانه( برنجکوبی حسن نژاد) از دیگر مشکلات کشاورزان را هزینه بالای روند تولید برنج عنوان کردوگفت: از آنجایی که اکثر کشاورزان افراد مسن و خرده مالک هستند ،زمین‌های خود را به مناصفه می‌گذارند، لذا تا فرآوری برنج هزینه‌های زیادی متحمل می‌شوند که هزینه تمام شده برنج امسال با توجه به تورم بی سابقه به صرفه نیست.
حسن نژاد افزود: اینجانب به عنوان مدیر یک کارخانه ، یکی از مشکلات کارخانه داران را عدم تطابق در محاسبه و آنالیز نرخ حقوق کار در کارخانجات با نرخ تعیین شده توسط جهاد کشاورزی می دانم؛ به طوری که ما برای کارگر در یک ماه بالای ۶ میلیون تومان به همراه هزینه‌های جانبی حقوق پرداخت می نماییم که این رقم سه برابر نرخ تعیین شده در دستگاه دولتی می باشد. لذا در نتیجه نرخ مصوب برای یک کارخانه دار مقرون به صرفه و منصفانه نمی باشد ،. اما با توجه به همه مسائل، ما طبق مصوبه برای کشاورز ، خدماتی ارائه می‌دهیم ،هرچند حق کارخانه‌دار بیشتر از این است ولی متاسفانه گاها برخورد دستگاه های نظارتی با کارخانه‌داران برخورد مجرمانه می باشد.
مسئول شرکت تعاونی کارخانجات شالیکوبی شهرستان سیاهکل تصریح کرد :برای تولید یک کیلو برنج عوامل متعددی دخیل هستند تا محصول به دست آید: از کارگر ساده که در مزارع به عنوان نشاگر یا دروگر برنج به صورت دستی کار می کند گرفته ،تا دروگر و کمباین برای جداسازی که به ترتیب کارگر نشاگر روزانه ۳۰۰ هزار تومن مزد می‌گیرد که اگر تقسیم بر محصول به دست آمده نماییم کیلویی ۱۳۰۰ تومان مزدش میشود و برای جداسازی یک ساعته، هزینه ی یک کمباین با ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون سرمایه، ۶۰ کیلو شلتوک از یک تن می باشد که قیمت آن ۶۰۰ هزار تومان می‌شود ولی برای کارخانجات شالیکوبی با چندین میلیارد سرمایه و چندین کارگر و نگهداری شلتوک در چندین ماه و ۴ روز زمان برای خشک کردن و تبدیل و پس از آن نگهداری برنج در کارخانجات در چندین ماه و از طرفی درزمان” کاشت ، داشت و برداشت ” ،کارخانه دار به عنوان یک صندوق قرض الحسنه در تامین مالی کشاورزان در کنارشان می باشد ‌. اگر نرخ های عوامل ذکر شده در تولید روند برنج درست باشد با توجه به خدمات ذکر شده کارخانجات شالیکوبی، نرخ مصوب، منصفانه نمی باشد ؛امیدوارم که هرچند در سالهای قبلی به حقوق زحمتکشان رسیدگی نشد ، در آینده در خصوص تصویب نرخ عادلانه اقدامی موثر صورت گیرد.
یکی دیگر از مسایل مبتلابه کشاورزان، مشکل عدم دسترسی به مزارع و بالعکس میباشد که وزارت جهاد، درسال های گذشته، اقدام به طرح مکانیزاسیون مزارع در نقاط مختلف نموده است که در این طرح، باید مزارع ، جاده،آب رسان و زهکش داشته باشد که در اجرای آن ،باید آبرسان و زهکش، بتن و لوله گذاری وجاده نیز شن ریزی شود. ولی در اکثرنقاط، هیچکدام از مسائل فوق انجام نشده است .بنابراین با توجه به سنت منطقه ،کارخانه دار، خارج از شرح ومظایف خود ، برای رفاه حال کشاورز ، در زمان کمباین زدن یا درو کردن در خصوص قرارداد با وانت و کارگر، با کشاورز همکاری میکند تا شلتوک کشاورز با هزینه کمتر به کارخانه انتقال یابد. ولی متاسفانه با گذشت زمان و رفت و آمد تراکتور ها در فصل بهار،جاده های خاکی،باتلاقی شده و امکان رفت و آمد بار،میسر نمیباشد .حال اگر نمیتوانند شن ریزی کنند ،حداقل انتظار داریم در تیر ماه ،جهت مسطح نمودن جاده اقدام نمایند . آب دریا را اگر نتوان کشید /هم به قدر تشنگی باید چشید.

با کانال همای خبر همراه باشید.http://@homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

۱۶ تفاهم نامه سرمایه گذاری و استقبال از بسته های سرمایه گذاری معاون توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد انزلی از دستاوردهای ایران اکسپو ۱۴۰۳ خبر داد: ۱۶ تفاهم نامه سرمایه گذاری و استقبال هیأت های خارجی از بسته های سرمایه گذاری

۱۶ تفاهم نامه سرمایه گذاری و استقبال از بسته های سرمایه گذاری معاون توسعه اقتصادی …