چاپ مطلب چاپ مطلب

مشاور حقوقی سابق شورایعالی کار: بهتر است رئیس‌جمهور درِ وزارت کار را ببندد

مشاور حقوقی سابق شورایعالی کار:

بهتر است رئیس‌جمهور درِ وزارت کار را ببندد

🔹احسان سهرابی: در قانون کار به صراحت آمده که فرآیند تعیین دستمزد به چه صورت باشد و چه جلساتی تشکیل شود و دقیقاً یک کار تخصصی است. اگر واقعاً قرار است این روند به مجلس تفویض شود من به رئیس‌جمهور پیشنهاد می‌کنم که وزارت کار را با وزارت صمت ادغام کند و درِ آن را ببندد. وقتی مواد ۴۱ و ۱۶۷ قانون کار را داریم که به‌صورت کامل مشخص کرده شورایعالی کار چه وظایفی دارد، چرا باید مجلس را وارد این جریان کنیم؟ به نظر من این حرف‌ها عدم آگاهی وزیر کار را می‌رساند که اشرافی به این حوزه ندارد. همچنین معاون روابط کار ایشان نیز تجربه کار در این وزارتخانه را نداشتند و اگر دانشی کسب کرده‌اند به واسطه سفرهایی بوده که به سازمان جهانی کار و ژنو رفته‌اند.

🔹 به نظر من تفویض اختیارات به مجلس قطعاً تولید نارضایتی خواهد کرد. دیدیم که در بحث اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در مجلس نیز به دلیل عدم آگاهی و اشراف نمایندگان دچار مشکل شدیم. ما بارها به نمایندگان گفته‌ایم در این‌گونه موارد که تخصص ندارید، با جامعه هدف نشست داشته باشید. به قول یکی از دوستان در هیچ جای دنیا نداریم که وکیل علیه موکل خود قانون تصویب کند اما در مجلس فعلی این اتفاق افتاد.

🔹 واقعیت این است که تشکل کارگری وجود ندارد و فقط به صورت آماری ۱۱ هزار تشکل به ثبت رسیده است. بگذارید مصداقی بگویم؛ آقای علی خدایی، نائب‌رئیس کانون شورایعالی کار کشور است اما ایشان را از جلسات سه‌جانبه حذف می‌کنند، پس وقتی با داشتن ۱۱ هزار تشکل کارگری اوضاع به این روال است وای به روزی که بخواهد مجلس در این زمینه ورود پیدا کند.

🔹 اگر بخواهیم به صورت کیفی به این ماجرا ورود کنیم به این می‌رسیم که بخشی از تشکل‌های ما به‌خاطر اینکه بنگاه‌های اقتصادی دردسری نداشته باشند، به سمتی می‌روند که مدیران اداری در آنها حضور پیدا می‌کنند که باید به آن دقت شود و نشان می‌دهد تشکل‌های ما وضعیت مطلوبی ندارند. خروجی کارها و حرف‌های وزیر کار چیزی جز نارضایتی نخواهد بود. یا در ساز و دهل اعلام می‌کنند که حق تأهل را برای اولین بار مصوب کرده‌ایم درحالی‌که به حق سنوات پایان خدمت و حق مسکن اصلاً دست نزده‌اند که به نظر من این رفتارها توهین‌آمیز است. وقتی هیچ فرد متخصصی در جلسات حضور ندارد و به نماینده کارگران احترام گذاشته نمی‌شود و دم از سه‌جانبه‌گرایی زده می‌شود، اصلاً درست نیست؛ حالا هم از تفویض اختیارات تعیین دستمزد به مجلس می‌گویند، پس شما در وزارتخانه چه می‌کنید؟

 

About مدیر خبر1

Check Also

بازدید معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان از پروژه های عمرانی شهرداری آستارا

بازدید معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان از پروژه های عمرانی شهرداری آستارا   موسی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *