چاپ مطلب چاپ مطلب

مشاور مجمع متخصصین ایران در امور مجلس: گیلان نیاز به سند چشم انداز گردشگری دارد/ جوانان فقط در انتخابات و راهپیمایی ها مهم می شوند اما در تقسیم غنایم سهمی ندارند

همای گیلان: مصطفی فرح بخش مشاور دبیر کل مجمع متخصصین ایران در امور مجلس شورای اسلامی می باشد و ما بخاطر کارایی و زمینه های کاری این مجمع که نقش خوبی در توانمندسازی جوانان و پیشنهاد طرح های اشتغال زا به دولت و مجلس دارد به گفت و گو با وی پرداختیم.

گفتگوی گیلان تایمز را با مصطفی فرح بخش در زیر بخوانید:
مجمع متخصصین دارای واحدهای تخصصی می باشد

مجمع متخصصین متشکل از افراد توانمند در حوزه های مختلف می باشد و دارای کمیته های مختلفی است. در تمامی رشته ها مانند رشته انسانی و شاخه های مختلفش، تجربی، مهندسی و پزشکی جمعی از متخصصین حول یک محور جمع شده اند. در کمیته های مختلف درباره ی مسائل سیاسی، فرهنگی، علمی و اجتماعی کارکردهای پژوهشی خودرا پیش می برند. تصمیماتی اتخاذ می شود و با توجه به ارتباط با دولت و مراکز و نهادهای دیگر می تواند مفید و موثر باشد و با پیشبرد مسائل به نتیجه برسانند.

گیلان نیاز به تنظیم سند گردشگری برای جذب سرمایه گذار در این بخش دارد
قبل از هر چیزی در خصوص ویژگی های استان گیلان اشاره ای می کنم، که متاسفانه متاسفانه به آن پرداخته نمی شود!! یکی از آنها مسئله گردشگری می باشد.
برای جذب سرمایه گذاران باید یک چشم انداز گردشگری از نقاط گردشگری استان گیلان، ظرفیت، کم و کاستی، ویژگی ها و جاهایی که قدرت بالفعل برای به اجرا در آوردن پروژه های گردشگری تهیه شود، همه ی این ویژگی ها را یک طرح باید دارا باشد که سرمایه گذار وقتی به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مراجعه می کند بتوانند اطلاعات بدهند که کجا و چگونه این سرمایه و طرح را سرمایه گذاری کنند.
مثلا به این مقدار پول و در چه نقاطی با چه ویژگی و شرایط خوب و بد را دارد و همه ی اینها مشخص شده باشند تا آن سرمایه گذاران هم کارشان مشخص شود.
دو مسئله در این زمینه که گیلان می تواند از طریق سرمایه گذاران به مرحله ظهور برسد مهم است:
۱٫ نداشتن چشم انداز گردشگری، اگر چشم انداز گردشگری ثبت شود و بال و برگ بگیرد می تواندسرمایه گذاران داخلی و خارجی به راحتی اعتماد کرده و سرمایه گذاری کنند.

۲٫ اگر بحث گردشگری به فعلیت تبدیل شود شغل ایجاد می شود ایجاد شغل که به وجود بیاید گردشگران هدفمند می آیند و حضور پیدا می کنند و رونق اقتصادی شکل می گیرد.
دولت و دست اندرکاران متاسفانه در این امر دخیل اند.

در زمینه برنج و چای می توانیم به خودکفایی برسیم
استان گیلان کارش تولید برنج است، زمانی که ما می توانیم برنج تولید کنیم چرا برنج وارد می کنیم؟!!!! زمانی که ما برنج وارد می کنیم قیمت برنج کاهش پیدا می کند، جنس ایرانی به فروش نمی رود و باعث خرابی بازار و ضرر و زیان و ورشکستگی کشاورزان گیلانی می شود.
اگر ما می خواهیم پولی را بدهیم و برنجی را وارد کنیم و بازارمان را تامین کنیم درطی چشم انداز یک ،دو، سه و یا چهارساله می توانیم به خودکفایی برسیم چون یک شب نمی توان تغییراتی را ایجاد کرد اما در طی یک چشم انداز و سند توسعه بیایند این مبالغ را به  تولیدکنندگان داخلی برای گسترش فعالیت در تولید برنج تزریق کنند ومطمئنا تولید برنج ما آنقدر افزایش می یابد که نیاز به واردات برنج نباشد!!
مسئله مهم دیگر این است که ما هدفمند وارد نمی کنیم مثلا اگر مناطق شمالی ۶۰ درصد برنج ایران را تولید کنند دولت به اندازه ٨۰ تا ٩۰ درصد بازار ایران برنج وارد می کند!
مسئله چای هم مانند برنج؛ بهترین چای و مرغوب ترین چای در استان های شمالی به خصوص گیلان تولید می شود و تاجری که در این کار است با قیمت ناچیز این چای را در همان ابتدا پیش خرید می کند و همان بسته بندی ها را با قیمت ده برابر وارد ایران می کند.
چرا ما یک کنترل و نظارت درست نداریم، تا کلاه سر مردم ما، دولت و کشور نرود؟؟
در بحث چای هم می توانیم صادرکننده باشیم به جای واردکننده!!
پس اگر ما نظارت، کنترل و مدیریتی روی مسئله چای داشته باشیم، هم می توانیم بازارهای داخلی خودمان و هم در زمینه گردشگری برداشت محصول در گیلان که خود تولید کننده است اشتغال ایجاد کنیم.

برای رفع بیکاری باید حول سه محور برنامه ریزی صورت بگیرد
موقتا درمسئله گردشگری، تنظیم سند توسعه و چشم انداز گردشگری استان گیلان برنامه ریزی صورت بگیرد، بنگاه های اقتصادی هم حول این محور تشکیل خواهد شد؛ به عنوان مثال برنامه پنج ساله داشته باشیم که این سند تشکیل شود. حمایت هایی که لازم است از این سند انجام شود و با به اجرا درآمدنش یکی از برنامه ها ساختن هتل هایی است که گردشگران داخلی وخارجی درآن اقامت کنند.
بر حول این سه محوری که اشاره کردم یعنی گردشگری، خودکفایی در برنج و خودکفایی در چای برنامه ریزی داشته باشیم به طور یقین در مسئله اشتغال تاثیر به سزایی خواهد داشت بر این سه محور تمرکز کنیم، بعد به مسائل دیگر بپردازیم.

جوانان فقط در انتخابات و راهپیمایی ها مهم می شوند اما در تقسیم غنایم سهمی ندارند
حوزه من درمجمع متخصصین پارلمان است، اما امروزه باید به متخصصین کشور آن کسانی که صاحب فکرهستند اهمیت بدهند؛ تصور نکنند که مجمع متخصصین یک مجمعی است که تمامی دانشمندان در آن حضور دارند و هر کاری و طرحی که می خواهند به آقای روحانی ارائه می دهند و ایشان امضا خواهند کرد! خیر اینطور نیست.
اگر بهای لازم را بدهند به حوزه هایی مثل مجمع متخصصین و احزاب سیاسی که جوانان بتوانند در آن رشد کنند و اگر اهمیت بدهند حتما اتفاقات خوب و بهتری خواهد افتاد و ما می توانیم فکر های تازه و بهتری داشته باشیم.
در حال حاضر بخاطر عدم حمایت هایی که ما داریم و به علت بی مهری هایی که وجود دارد کار خاصی مدنظر نیست. اما این مجمع این پتانسیل را دارد که اگر حمایت بیشتری شود قدرتش بدل به قدرت اجرایی، قدرت فکری و قدرت حمایتی شود.
جوانان در کشور ما نردبانند، کاری به چپ و راست ندارم!
انتخابات به انتخابات که مشکلات و تو صحنه آمدن و راهپیمایی ها بحثش باشد جوانان مهم می شوند و دنبال جوانانند! بعد حرف تقسیم غنایم باشد جوان ها سهمی ندارند!! اگر ما به جوان ها اهمیت دهیم کشورمان دگرگون می شود این مسائل سخنان رهبری و دغدغه های فرهنگیست.
ما فقط در حد شعاریم!! ما فقط می گوییم جوانگرا اما هیچ عملی برای جوانان نمی بینیم!

سخن پایانی

خوشحالم که در خدمت شما بودم. امیدوارم روزی نیروی جوان در نقش واقعی خود در جامعه ظاهر شود و نه در زمانی که به آن نیاز داشتند استفاده کنند و پس از آن جوانان را کنار بگذارند.

خبرنگار: لاله حاتمی

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

۱۶ تفاهم نامه سرمایه گذاری و استقبال از بسته های سرمایه گذاری معاون توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد انزلی از دستاوردهای ایران اکسپو ۱۴۰۳ خبر داد: ۱۶ تفاهم نامه سرمایه گذاری و استقبال هیأت های خارجی از بسته های سرمایه گذاری

۱۶ تفاهم نامه سرمایه گذاری و استقبال از بسته های سرمایه گذاری معاون توسعه اقتصادی …