چاپ مطلب چاپ مطلب

بالاخره خیاط در کوزه افتاد و مدیر مسئول همای گیلان در دام مصاحبه مصاحبه پایگاه خبری صدای لاهیجان با مدیر مسئول همای گیلان از شروع خبرنگاری تا مسئولیت در خانه مطبوعات لاهیجان

بالاخره خیاط در کوزه افتاد و مدیر مسئول همای گیلان در دام مصاحبه

مصاحبه پایگاه خبری صدای لاهیجان با مدیر مسئول همای گیلان از شروع خبرنگاری تا مسئولیت در خانه مطبوعات لاهیجان

هر شغلی یک روزی آغاز می گردد و پس از مدتی می شود خاطره ،اما کار خبرنگاری کمی متفاوت تر است. از همان آغازش با خاطره شروع می شود.خبرنگار نه فقط خاطرات خود را به یاد می آورد بلکه خاطرات دیگران را هم می نگارد .حوادث و خاطرات با تلاش ،کوشش و نگارش او سالها بلکه قرن ها زنده می ماند.
کار خبرنگاری پراست از خاطرات تلخ وشیرین.کسی که یک عمری باید پرسش ،مطالبه گری و پیگیری نماید.
مصاحبه خبرنگار ما این بار کمی متفاوت است .مصاحبه ما باکسی است که خود او خبرنگار است .کسی که بیش از دو دهه کار خبری در استان گیلان، مسئولیت خانه مطبوعات شهرستان لاهیجان را برعهده دارد. او همچنان با انگیزه ی مضاعف، به حرفه خود عشق می ورزد.بیشتر اهل رسانه او را با تیترهای جذاب می شناسند او کسی نیست جز علی علی پور نیاول مسئول خانه مطبوعات شهرستان لاهیجان و مدیر مسئول هفته نامه همای گیلان و پایگاه خبری همای خبر،باهم این مصاحبه را که به صورت پرسش وپاسخ تهیه شده است می خوانیم؛

س۱ لطفاخودتان را معرفی کنید و بفرمایید چه شد که به کار خبری علاقه‌مند شدید.

بسم الله الرحمن الرحیم.
علی علیپور هستم متولد ۱۳۵۳ فارغ التحصیل رشته ادبیات فارسی در مقطع کارشناسی ارشد در دو مقوله فرهنگی و رسانه مشغول به کار هستم . کار را به صورت رسمی از اوایل دهه ۸۰ شروع کردم. ولی آغاز کار نویسندگی من در سال‌های ۷۳ تا ۷۶ دوران دانشجویی کلید خورد. در دوران دانشگاه علاقه خاصی به مطالعه کتب غیر درسی داشتم. در برخی مناظراتی که در دانشگاه داشتم یکبار یکی از هم کلاسی های من که پسر شیخ الاسلام واعظی بودند به من گفتند مباحثتان یک بعدی نباشه باید در همه علوم انسانی مطالعاتی داشته باشید ایشان مرا تشویق کردند به مطالعات کتاب‌های بیشتر از جمله آثار دکتر شریعتی که دوران ریاست جمهوری اقای هاشمی بود و دسترسی به کتابهای اقای شریعتی آسان نبود در این دوره ،من علاقه شدیدی به مطالعه روزانه داشتم به طوری که در بعضی وقت ها هر دو روز ، یک کتاب را تمام می‌کردم .اوایل دهه ۸۰ با کار رسانه به طور جدی‌تری آشنا شدم و زیر نظر آقای کوشکی که نویسنده قهاری بودند به عنوان اولین استاد الفبای نوشتار را از ایشون یاد گرفتم در آن دهه شرایط روزنامه نگاری سخت‌تر بود اینترنت وحتی خود کامپیوتر نداشتیم و فرستادن مطالب به دفتر رسانه‌ با دشواری‌هایی همراه بود.

حدود سال ۸۵ یا ۸۶ مجوز هفته نامه همای گیلان را دریافت کردم و مشغول به کار شدیم
با پیشرفت تکنولوژی و اینترنت پایگاه همای خبر را راه‌اندازی کردیم
که تقریباً حدود سال ۹۲ بودکه بعد از مدتی مجوز این پایگاه را هم گرفتم.
رسانه امروز تغییرات چشمگیری کرده دسترسی مردم به اطلاعات و اخبار بسیار راحت‌تر شده و همینطور مردم در تولید این اخبار مشارکت می‌کنند.

س۲ از سختی‌های کار در اوایل خبرنگاری بفرمایید. یکی از ویژگی‌های شما هم قدرت سخنوری است هم قدرت نوشتن منحصر به فرد که در بین اهالی رسانه به عنوان سلطان تیتر معروف هستید چه عاملی باعث نامگذاری این لقب شده است؟

ج:البته این نظر لطف دوستان را می‌رساند (شکست نفسی می‌کند) در طی این سال‌ها تلاش کردم با مطالعه بیشتر و درک عمیق‌تر کلمات، عناوین بهتری را برای تیتر خبرها انتخاب کنم. به طوری که اگر مطلبی می خوندم و با واژه‌ ثقیلی برمی خوردم با سرچ دنبال دانستن آن مطلب می گشتم تا حتماً معنی ان کلمه رو درک کنم، در طی سه سال ونیم دانشگاه هم چهار دفتر صد برگ از مطالعاتی رو که انجام دادم جمع آوری وفیش نویسی کرده بودم. سعی می‌کنم در نوشتن،به مسایل جناحی ،حزبی وگروهی نپردازم بیشتر موضوع عنوان خبرهایی که انتخاب می‌کنم در راستای موضوعات مردم است خودم جزئی از این مردم هستم عناوین خبرها معمولا با جوشش از قلب و روح انسان سرچشمه می‌گیرد بنابراین تا حدودی انتخاب تیتر جوشش هست تا کوشش. در یاداشت ها تا تیتر انتخاب نکنم نمی توانم مطلبی بنویسم .

س۳ مقالات شما به ظاهر خیلی تند است آیا ارگان‌ها و نهادها از شما بازخواست ننموده‌اند؟

ج:لازمه روزنامه نگاری ، نقد کردن مسائل است .بنابراین خواه ناخواه ممکن است شما مسائلی را بیان کنید که عده‌ای دوست نداشته باشند و نپذیرنداما اگر به موضوعاتی بپردازید که از سر دلسوزی باشد کمتر در معرض دید دستگاه های نظارتی قرار می گیرید.
در دوران احمدی‌نژاد چند بار دستگاه های شاکی مرا برای پاره توضیحات خواستند که اگر الان بود خامی نمی کردم و بدین صورت نمی نوشتم. ولی در دوران آقای روحانی و آقای رئیسی اوضاع متفاوتر هست که در اینجا نمی خواهم به تفاوت دو دیدگاه بپردازم.البته با بیشتر شدن تجربه من در این مسائل باعث شد که راهکارهای بهتری رو برای نقد انتخاب کنم نقد کردن یکی از ویژگی‌های رسانه است که باید نقد کارا باشد و منصفانه . من در همه دوره ها از مسئولین نقد کرده ام برخی از مقاماتی که مورد نقد قرار می گیرند دوستان صمیمی من هستند.

س۴ آقای علی پور پارسال در همین ماه شهریور بود که شنیدم شما به بیماری سختی درگیر شدید از وضعیت جسمی و بیماری خود به ما اطلاعات بیشتری ارائه کنید؟

ج:نظر من این است که بیماری انسان را به خدا نزدیک تر می کند .ما ادم ها تا زمانی که در سلامت هستیم قدر سلامتی خود رو نمی دانیم .شاکرم به رضای خدا .الان هم خدا را شکر، بهتر هستم. باید عرض کنم که ان کسی را که درد رو میده درمان رو هم میده. شرایط انسان به گونه‌ای است که از فردای خودش خبر ندارد منی که تا قبل از بیماری ورزشکار بودم، مطالعه بسیاری می‌کردم، سه شیفت کار می‌کردم ناگهان متوجه بیماری شدم ولی با دعای خیر بچه هاهمکار ومردم ،خانواده وزحمات همسرم،فرزندان ،اخوان وهمشیره ها و دعای ذخیره شده مرحوم پدر ومادر در دوران حیات، بهترم وروند درمانی را طی می کنم .بیماری‌های این چنینی باعث میشود که انسان درک کند که دنیا محل گذر است ومی تواند انسان به خدا نزدیک‌تر کند و سعی در خدمات رسانی بیشتر به مردم داشته باشد.

س۵ کمی بیشتر در مورد خانه مطبوعات و اقداماتی که انجام داده‌اید اطلاع رسانی کنید؟

ج:خانه مطبوعات، خانه اهل رسانه است. من به عنوان رابط خانه مطبوعات در لاهیجان خدمت می‌کنم حدوداً دو ساله در خدمت دوستان هستم. در اوایل، کار مقدای سخت بود اتحاد بین اعضا برقرار نبود که این باعث می‌شد بیشتر به مسائل حاشیه بپردازیم ، ولی خیلی صبر کردم تا اول بتوانم بین بچه ها همدلی ایجاد بشود اون وقت به کار وفعالیت بپردازم .مسئولیت خانه مطبوعات خدمت به بخش رسانه است .من تمام تلاشم را می‌کنم که امکانات به صورت عادلانه به تمام افراد این حوزه تقسیم شود. فارغ از اینکه این افراد مشوق من هستند یا منتقد من .چون وظیفه من در حال حاضر رسیدن به مشکلات و مسائل اهل رسانه است .در این مدت مکانی برای خانه مطبوعات تعریف شد برای خانه،سیستم کامپیوتر وچایگر تهیه شد. دو تا کلاس آموزشی تشکیل گردید .سعی شده امکانات رفاهی و تفریحی برای اعضا در نظر گرفته شود،در دو سال پیاپی در روز خبرنگار برای بچه های خانه مطبوعات شهرستان، لوح تقدیر ،کارت هدیه وناهار مهیا شد. همچنین در هر دوسال برای این اعضا و خانوادشان بلیط تله کابین و شهربازی به صورت رایگان در نظر گرفتیم .یک سفر یک روزه داخل استانی در خدمتشان خواهیم بود .از یکی دو مدیر کل دعوت خواهد شد تا طی نشستی در خدمتشان باشیم.ازهمه دوستانی که ما را یاری کرده اند وهمراه ما بوده اند بایدتشکر ویژه‌ای نماییم .تمایل دارم به ما اعتماد کنند وهمراه ما باشند تا واقعا ما ببشتر از اینها فعالیت داشته باشیم.

س۶ یک چیزی که برایم سوال است مربوط به سکوت شماست در فضای مجازی ،گاها نقد چه عرض کنم حتی بی احترامی می شود اما شما پاسخ نمی دهید دلیلی دارد؟

ج:بله دلیل دارد.به نظرم من وقتی مسئول خانه مطبوعات هستم باید در همه مسایل الگو باشم.خانه مطبوعات خیلی بزرگتر از ماست نباید کوچک بودن مسئول خانه، باعث کوچکی جایگاه خانه شود.حرف زشت یا بد کار سختی نیست .گاها معنی حرف نزدن حتی نگاه کردن بیشتر از حرف زدن یا مجادله کردن است.الان شما به من فرمودید پیشکسوت. سوال من این است که پیشکسوت فقط در سن وسال یا موی سفید است یا در زمینه های اخلاقی ورفتاری.به نظرم شهرستان لاهیجان پتانسیل بالایی در بخش رسانه دارد که باید در همه زمینه ها رشد کنند.

س:حرف پایانی؟

ج:در پایان از شما که زحمت تهیه گزارش رو کشیدید تشکر می کنم./انتهای خبر

About مدیر خبر1

Check Also

جلسه با مغازه داران مسیر رودخانه اصلی شهر از پل بتنی تا پل خاله جهت کمک به بازگشایی کنار رودخانه با  توافق  صاحبان اصلی مغازه ها باحضور شهردار محترم واعضای محترم شورای شهر لنگرود

جلسه با مغازه داران مسیر رودخانه اصلی شهر از پل بتنی تا پل خاله جهت …