چاپ مطلب چاپ مطلب

معاون بهره برداری شرکت برق منطقه ای گیلان: رشد اوج بار سال جاری، بالاتر از میانگین ۵ ساله است

معاون بهره برداری شرکت برق منطقه ای گیلان:

رشد اوج بار سال جاری، بالاتر از میانگین ۵ ساله است

رشد بار سال جاری به دلیل افزایش دمای هوا، مهاجرت و رشد گردشگری از میانگین ۵ ساله رشد اوج بار استان بالاتر بود.

 

حسن قنبرزاده از رشد بار ۸.۳ درصدی استان گیلان بر اساس آمار ۱۵ دقیقه‌ای کنتورهای بازار برق و رشد ۱۰ درصدی براساس اطلاعات ثبت شده لحظه‌ای سامانه اسکادا خبر داد و گفت: این میزان رشد، از میانگین ۵ ساله رشد اوج بار استان (۳.۹۵ درصد) نیز بسیار بالاتر بوده است. از جمله دلایل اصلی این رشد اوج بار، افزایش دمای هوا و شیوع پدیده مهاجرت به استان در سال های اخیر به دلیل کم آبی و خشکسالی می باشد به طوریکه مصرف انرژی در مرداد ماه سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بیش از ۱۱.۸ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: مسئله مهاجرت و رشد گردشگری علاوه بر رشد سریع اوج بار، باعث ارزشمند شدن و افزایش شدید قیمت زمین شده، به نحوی که تهیه زمین مناسب برای احداث پست‌ بسیار دشوار می باشد.

وی تصریح کرد: حتی در صورت تهیه زمین به دلیل تراکم شدید منطقه و وجود منابع طبیعی شامل جنگل، تالاب، … و قوانین بسیار سخت در این حوزه، احداث خطوط جدید هوایی در بسیاری از موارد تقریباً غیرممکن بوده و احداث پست جدید نیز بدون برقراری اتصالات، ارزشمند نبوده ومشکلی را حل نمی‌کند.

معاون بهره برداری شرکت برق منطقه ای گیلان برای حل این مشکل، گفت: راهکاری مانند افزایش ظرفیت خطوط موجود با هادی پرظرفیت برای حل این مسئله بسیار کارساز و ضروری می باشد.

وی افزود: با توجه به رطوبت بالای گیلان که موجب خوردگی و کاهش استقامت تجهیزات پست و به خصوص تجهیزات خط می‌شود و فرسودگی بسیاری از خطوط استان را موجب می شود، تعویض هادی‌های موجود با هادی‌های پرظرفیت در قالب پروژه‎های رفع فرسودگی نیز راهکار دیگری است که می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.

قنبرزاده گفت: دو یا چند مداره کردن خطوط تک مداره موجود، هماهنگی با ادارات راه، مسکن و شهرسازی در زمان اجرای پروژه‌هایی نظیر کمربندی شهری و بین شهری و امکان احداث خطوط انتقال و فوق توزیع در بلوار، وسط اتوبان و یا جاده از دیگر راهکارهایی است که می توانند مفید بوده و باعث پایداری بیشتر شبکه برق استان شوند.

معاون بهره برداری افزود: گسترش منابع تولید پراکنده چه در سطح صنعتی و یا در سطح خانگی از طریق اعطای تسهیلات و حتی وضع مقرراتی به منظور الزام ساختمان‌ها به نصب پنل‌های خورشیدی و تجهیزات ذخیره‌ساز انرژی، می‌تواند موجب پیک‌سایی و جلوگیری از پرباری پست‌ها و خطوط شود. با اعمال این سیاست، نیاز به سرمایه‌گذاری انباشته در صنعت برق به خصوص در استان گیلان، به منظور پاسخگویی به نیاز مصرف مشترکان تا حدودی تعدیل می شود/انتهای خبر

 

 

About مدیر خبر1

Check Also

سردار رادان: طرح نور ادامه خواهد داشت

سردار رادان: طرح نور ادامه خواهد داشت فرمانده کل انتظامی کشور: 🔹در طرح نور به …