چاپ مطلب چاپ مطلب

معاون سلامت دامپزشکی گیلان ۲۷ هزار حیوان در گیلان علیه بیماری هاری واکسینه شدند

معاون سلامت دامپزشکی گیلان

۲۷ هزار حیوان در گیلان علیه بیماری هاری واکسینه شدند

معاون سلامت دامپزشکی گیلان گفت: از ابتدای سال ۲۷ هزار و ۳۱۲ حیوان شامل دام سنگین و نیز سگ علیه بیماری هاری در استان واکسینه شدند.

 

دکتر سعید جوان اظهار کرد: ۱۵ هزار و ۳۲۵ قلاده سگ صاحبدار و بلاصاحب و ۱۱ هزار و ۹۸۷ راس دام سنگین در شهرستان‌های استان علیه بیماری هاری رایگان واکسینه شدند.

 

وی بیان کرد: واکسیناسیون حیوانات خانگی و سگ‌های نگهبان گله، عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد، واکسیناسیون سگ‌های بلاصاحب در مراکز نگهداری آنها، ارائه آموزش همگانی و اعمال برنامه‌های مراقبتی – پیشگیری از برنامه‌های دامپزشکی گیلان برای مبارزه با بیماری هاری است.

 

معاون سلامت دامپزشکی گیلان اضافه کرد: بیماری هاری به ۲ روش تهاجمی و خاموش بوده که شکل خاموش بیماری به دلیل عدم توجه افراد می‌تواند خطرناک‌تر باشد.

 

وی از مردم خواست تا در صورت هرگونه گزیدگی یا ایجاد خراش توسط حیوانات وحشی یا اهلی به ویژه گوشتخواران به سرعت برای درمان اقدام کنند.

 

هاری از بیماری‌های عفونی خطرناک و مشترک بین انسان و حیوان بوده که می‌تواند منجر به مرگ فرد شود؛ ویروس این بیماری در بزاق حیوان مبتلا وجود دارد و از طریق گازگرفتگی منتقل می‌شود البته در مواردی انتقال این بیماری از طریق تماس با ترشحات آلوده بینی، دهان و چشم نیز مشاهده شده‌است.

 

به گفته کارشناسان حیوانات خانگی همچون سگ، گربه، خرگوش، حیوانات اهلی مانند گاو، گوسفند، شتر و حیوانات وحشی مانند راسو، راکون و خفاش‌ها می‌توانند ویروس هاری را از طریق گزش و خراش به انسان منتقل کنند

About مدیر خبر1

Check Also

 #تحلیل_و_تبیین | مروری بر سیاست‌های فرزندآوری کشور؛ از تحدید تا تشویق 📝پرونده:بیست سال دیگر دیر خواهد بود

 #تحلیل_و_تبیین | مروری بر سیاست‌های فرزندآوری کشور؛ از تحدید تا تشویق 📝پرونده:بیست سال دیگر دیر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *