چاپ مطلب چاپ مطلب

معاون فنی مدیرکل منابع طبیعی گیلان عنوان کرد زندگی یک میلیون نفر در جنگل‌های گیلان

همای گیلان:معاون فنی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با اشاره به وجود یک‌هزار و ۵۵۴ آبادی در جنگل‌های استان گفت: یک میلیون نفر در جنگل و حاشیه جنگل‌های گیلان زندگی می‌کنند.

index

  فریور نقوی عصر امروز در همایش «مشارکت مردم در حفاظت از جنگل‌های هیرکانی» با اشاره به وضعیت درختان در مسیر فومن اظهار کرد: توصیه‌های فنی برای احیای درختان مسیر فومن و باغ‌های مردم ارائه شده است.

وی به کاشت نهال در کنار شالیزار در مسیر فومن اشاره کرد و افزود: مشارکت مورد انتظار برای حفظ نهال‌های کاشته شده توسط مردم انجام نشده است.

نقوی خواستار تبیین حفظ جنگل توسط علمای دینی برای مردم شد و بیان کرد: درختان موجود در مسیر فومن به سن دیرزیستی رسیده و حفاظت از این درختان نیازمند مشارکت مردمی است.

معاون فنی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با بیان اینکه یک‌میلیون و ۴۷۱ هزار و ۱۰۰ هکتار عرصه‌های منابع طبیعی در استان وجود دارد، تصریح کرد: ۵۶۵ هزار هکتار مربوط به جنگل است.

وی جمعیت گیلان را ۲ میلیون و ۴۰۱ هزار نفر اعلام کرد و گفت: ۴۰ درصد از جمعیت استان در شهر رشت سکونت دارند.

نقوی به رتبه دهم جمعیت گیلان در کشور اشاره کرد و یادآور شد: گیلان رتبه ۲۸ مساحت استان‌های کشور را به خود اختصاص داده است.

معاون فنی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با اشاره به کمبود سرانه فضای سبز در استان، خاطرنشان کرد: متوسط سرانه جنگلی کشور دو دهم هکتار است اما این رقم در استان ۲۳ صدم هکتار است.

وی تراکم جمعیتی گیلان را پس از تهران و البرز در رتبه سوم خواند و اظهار کرد: گیلان از استان‌های پرجمعیت کشور محسوب می‌شود.

نقوی با بیان اینکه ۲۲۴ هزار هکتار مرتع در گیلان وجود دارد، تصریح کرد: یک‌میلیون و ۱۷ هزار هکتار منابع طبیعی در استان وجود دارد و ۴۰ درصد آن جنگل است.

معاون فنی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان یک‌سوم جنگل‌های استان را هیرکانی عنوان کرد و افزود: قدمت جنگل‌های هیرکانی مربوط به دوره سوم زمین‌شناسی از سه تا ۶۰ میلیون سال گذشته است.

وی ادامه داد: تمام درختان پهن‌برگ در کره زمین به دلیل سرمای شدید از بین رفت و تنها جنگل‌های حاشیه دریای خزر باقی مانده بود.

نقوی جنگل‌های هیرکانی شمال کشور را فسیل زنده خواند و بیان کرد: جایگزینی برای جنگل‌های هیرکانی استان‌های شمالی وجود ندارد و به عنوان مرجع برای پژوهشگران محسوب می‌شوند.

معاون فنی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان مجموع جنگل‌های هیرکانی را یک‌میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار دانست و گفت: ۳۰ درصد از جنگل‌های هیرکانی در گیلان است.

وی با اشاره به وجود یک‌هزار و ۵۵۴ آبادی در جنگل‌های گیلان، اظهار کرد: یک میلیون نفر از جمعیت گیلان در جنگل و حاشیه جنگل‌های این استان زندگی می‌کنند.

نقوی معیشت ۸۰ درصد از مردم جنگل‌نشین را از جنگل دانست و خاطرنشان کرد: استفاده از علوفه و سرشاخه درختان جنگل‌نشینان را وابسته به جنگل کرده است.

معاون فنی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با تاکید بر حفظ جنگل، بیان کرد: زندگی صنعتی و تولید سنتی از مشکلات اساسی در استان است.

وی زندگی صنعتی را سبب تحمیل هزینه‌های بسیار به شهروندان عنوان کرد و افزود: در معیشت جنگل‌نشینان باید تجدیدنظر شود و با تک‌محصولی نمی‌توان نیاز مردم را برطرف کرد.

نقوی چاره‌اندیشی برای معیشت مردم را رسالت‌های سازمان جنگل‌ها خواند و تصریح کرد: مدیریت چندمنظوره جنگل‌های هیرکانی از برنامه‌های سازمان مذکور است.

معاون فنی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان بر تنوع معیشتی در روستاها تاکید کرد و گفت: جنگل‌نشینی و جنگل‌داری با همدیگر منافاتی ندارد.

وی با بیان اینکه اگر طبیعت با ساکنان آن را به تنهایی به حال خود رها کنیم به تعادل می‌رسند، گفت: زمانی که انسان وارد طبیعت شد تعادل موجود را از بین برد و سازمان جنگل‌ها به دنبال تعادلی است که طبیعت را در کنار انسان داشته باشد./فارس

 

About

Check Also

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان؛ اجرای پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها جزء تکالیف وزارت ارتباطات است

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان؛ اجرای پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها …