چاپ مطلب چاپ مطلب

معرفی سالکده به عنوان روستای سبز با آموزش بسیجیان : نصب اولین دستگاه زباله سوز مقیاس کوچک در بندر کیاشهر

با گذر زمان و مصرف‌گرایی بیش از پیش مردم بدیهی است که با افزایش تولید زباله چالش بزرگی برای طبیعت از جمله سرازیر شدن شیرابه‌های آن در سفره زیرزمینی و خطر آفرین برای محصولات کشاورزی باشد.

همای خبر به نقل از خبرگزاری علم و فناوری گیلان/مردم روستای سالکده بندر کیاشهر با یک اقدام جهادی و برای حل مشکل پسماند با همکاری بسیجیان شهرستان، دوستداران طبیعت و خیرین یک دستگاه زباله سوز درمقیاس کوچک در این منطقه نصب کردند.

آموزشیاران بسیجی درطی دو هفته بصورت چهره به چهره با خانوارها  ضمن صحبت از چرایی تفکیک (چالش زیست محیطی و سرازیر شدن شیرابه به زمین‌های کشاورزی) به آموزش و نحوه  تفکیک زباله تر و خشک پرداختند  که در روستای سالکده این طرح با همکاری و استقبال خوب اهالی همراه شد و با اجرای ۹۰ درصدی این طرح  به عنوان روستای سبز در گیلان لقب گرفت.

 این زباله سوز توسط خیری از اهالی این منطقه حدود ۱۰ میلیارد ریال هزینه شده است که  روزانه ظرفیت سوزاندن حدود ۳۰۰ کیلوگرم زباله بهداشتی را دارد.

محمدحسین همت؛ مسئول علمی  و پژوهشی سپاه شهرستان با حضور سرهنگ حمید یحیی پور فرمانده سپاه شهرستان و چندی از رؤسای دانشگاه‌های شهرستان و مسئولین محلی از این دستگاه بازدید بعمل آوردند .

همت در این بازدید با بیان اینکه سازنده زباله سوز آقای تدبیری می‌باشد که توانست دستگاه زباله سوز را مقیاس کوچک راه اندازی کند گفت: معرفی افراد نخبه، اهل علم و دانش به منظور حمایت و ایجاد انگیزه برای آحاد جامعه ضروری دانست.

وی افزود: ابتکار علمی اختصاص به اهل علم نیست، بلکه در عصر امروز انسان‌هایی هستند که با نبوغ و استعداد خود دست به نوآوری و ابداع میزنن که بستر علمی نداشته فاقد مدرک می‌باشند که اثر علمی آنها توسط اهل فن و دانش بررسی علمی  می‌شود.

مسئول علمی و پژوهشی ادامه داد: با توجه به احصاء مشکلات شهرستان و مشاهده نمونه‌های علمی از افراد دیگر بمنظور استفاده از توان علمی شهرستانی درحال برنامه‌ریزی می‌باشیم.

گفتنی است روستای سالکده کیاشهر با داشتن ۴۸۰ خانوار جمعیت از جمله روستاهای بخش این بندر است که طرح تفکیک زباله  در حدود ۹۰ درصد در آن اجرا می‌شود.

 همکاری و مشارکت عموم مردم در اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا در مناطق روستایی این بخش ضروری است.

بندر کیاشهر دارای ۳۲ روستا است که از این تعداد ۸ روستا ساحلی هستند.

بخش بندرکیاشهر یکی از توابع شهرستان آستانه اشرفیه در شرق استان گیلان بوده و با داشتن ۳۲ دهیاری مصوب دارای ۱۹ هزار نفر جمعیت روستایی است.

با کانال همای خبر همراه باشیدhttp://@homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

برپایی سیرک در کومله

برپایی سیرک در کومله با حضور دکتر مهدی پور شهردار، آقای عظیمی ریاست شورای شهر …