چاپ مطلب چاپ مطلب

معلمان امروز ما لازم است ، علم و دانش راستگویی را باز تولید و احیاء کنند! / فرهاد پردخته

موضوعی که دغدغه ی معلم وجایگاه  علم آموزی او را احیاء نمی کند ،گسترش تولید دانش درغگویی در جامعه است.

اختصاصی همای گیلان، سال هاست بحث دروغ  و دروغگویی به عنوان یکی از دغدغه های اندیشمندان و در میان اغلب مردم ایران به عنوان  یک دغدغه ی  اجتماعی مطرح است و این که چرا بسیاری عادت کرده اند به راحتی دروغ بگویند بی آن که دچار عذاب وجدان شوند ،خود سوالی است که با پاسخ های متعدد و توجیه کننده ی مستدام باد دروغ  ،روبروست!  این در حالی است که راستگویی به عنوان یک ارزش اخلاقی هم در باورهای دینی ما مورد تأکید است و هم در آموزه های ملی و تاریخی و این روزها خیلی خیلی  راستگویی مهجور مانده است.

“‌دروغگو دشمن خداست”‌ضرب المثل آشنای دوران کودکی همه ما از دوره دبستان ، ولی بعدها که بزرگ شدیم  ،‌ خیلی از همان کودکان آن دوران شهید شدند و جزء دوستان ومقربان خدا ، عده ای هم از راستگویان متهم به دورغگویی که از سوی دروغگویان سفسطه گر در انزاوا ی سیاسی و اجتماعی و شغلی به سر می برند و خیلی ها هم  تبدیل به همان دشمن خدا شدند والبته بعضی هم از همان دبستانی ها امروز، مدیر ، مدیر و مدیر دروغگوی قهار!

امروز همان کودکان بزرگ شده می گویند، اگر دروغ نگوییم ،‌ کارمان راه                   نمی افتد و از خیلی ها عقب می مانیم!این هم دلیلی است!‌ اما خود این وضعیت هم معلول است و ما به دنبال علت های دروغ نمی گردیم فقط به دنبال رسیدن به امیال دنیایی باکمک  دروغ به دور باطلی می گردیم که انسان راستگوی دیروز را به انسان مسخ شده ی دروغگو ی  متگی به خواسته های نامشروع  جهت رسیدن به همه چیز به هر قیمتی تبدیل کرده است که شهید مرتضی مطری بدان در کتاب انسان کامل تذکرداده است.

معلمانمان در مدرسه به ما یاد دادند که پدر و مادر ،‌ قهرمانان اصلی دوران زندگی همه انسان ها هستند. وقتی تصویر قهرمان،‌ با دروغ عجین شود،‌ کودکان نوه ی امروزی  نیز به خود اجازه می دهند دروغ بگویند با توانی مضاعف تر ازآن  ….

وقتی مردم می بینند که برخی از مدیران   به راحتی دروغ می گویند و بر دروغ شان اصرار هم می کنند،‌ ناخودآگاه دروغ های خودشان را هم موجّه                    می انگارند. نوشته اند  یکی از افسران راهنمایی و رانندگی تعریف می کرد که وقتی به یک راننده گفته چرا از چراغ قرمز عبور کردی؟‌ پاسخ شنیده :‌”‌وقتی بعضی از مسئولین ، قوانین را زیر پا می گذارند،‌چه می شود که من هم یک چراغ قرمز را نادیده بگیرم؟”

روایت “‌الناس علی دین ملوکهم”‌ بسیار حکیمانه است. مردم، هم در قانونمداری و هم در راستگویی و دروغگویی ،‌آگاهانه یا ناخودآگاه ،‌تابعی از مسوولان شان می شوند.

ما امروزه در جامعه اسلامی خود دروغگویی های رسمی هم داریم که رسماً باید دروغ بگویی ودروغ هم بنویسی و زیر نوشته ی دروغ را هم امضاء کنی!

 در جامعه امروز  عده ای به سمتی  می روند که دروغ گفتن را ابتدا به یک امر اضطراری و سپس به یک عادت تبدیل کرده اند. این که افراد ناگزیر شوند خود را غیر از آنچه هستند معرفی کنند،‌ نهادینه سازی دروغ در درون افراد یک جامعه است و این بزرکترین خطر برای نظام مردم سالاری دینی است  که نا اهلان دروغگو در سیستم مدیرینی با نفوذ ورخنه اگر بخواهند رشد کنند، نظام انقلاب اسلامی را دچار بحران خواهند نمود.

دلایل پرشماری” است که باعث شده دروغ در جامعه ما گسترش و اعتماد عمومی در سطوحی ،کاهش یابد. البته ناگفته نماند که هنوز راستگویی هم زنده است ولی دروغ ،همچنان در میان کوچک وبزرگ ،خصوصاً بعضی از مدیران مدعی اخلاق ،جولانگاه یکه تازی برعرصه ی قدرت مداری برای رسیدن  به روزی چند مثقال مفت دنیا طلبانه است ، با قیمت راحت دروغ گفتن.

معلمان  با بصیرت وانقلابی  وبا صداقت و راستگوی  جامعه ی مردم سالاری دینی  خود نیز خوب می دانند ، دروغ ،‌کلید صندوق زشتی های دیگر است و اگر در جامعه ای شیوع پیدا کند ،‌ پشت سرش،‌ ریاکاری ،‌ خیانت در امانت ،‌دزدی و اختلاس،‌بی عفتی،‌ لاابالی گری و خدشه دار نمودن کرامت انسانی فردی هم می آید؛ که البته آمده و آن دروغ در میان باران هم شسته نشده تا از روی            زبان ها و دل اندیشه های شوم  پاک شود .

نیاز ملت ما  راستی وصداقت و پویایی در هوای پاک این مرزو بوم برای آرامش پایدار وحرکت به سمت حکومت اسلامی در جهت ایجاد تمدن نوین اسلامی ایرانی ، راهبری برای حاکمیت اسلام وحکومت صالحان ضرورتی سفارش شده است که البته نهادینه نشده است.

بر همه ی معلمان  دلسوز و زخم خورده از دروغ ودرغگویان است،  که ابتدا،‌ خود را ملزم به راستگویی و صداقت کنیم و سپس بدان حد که از دست مان           برمی آید،‌ صداقت  و راستگویی را احیاء کنیم و ترویج دهیم ،چه آن که در غیر این صورت ،‌ خودمان هم در منجلاب جامعه ای که به دروغ و عوارض بعدی آن گرفتار شده ،‌ غرق خواهیم شد، وسفسطه وسفسطه گران روز به روز رشد خواهند نمود و به اهداف عالیه ی اسلام ناب  به این زودی ها در این نظام مقدس که پای آن خون ها ریخته شده است ، دست نخواهیم یافت!

معلمان پاسداران تعالی  راستگویی در نسل های آینده این نظام مقدس ،مراقب ایمان واخلاص در اخلاق و دین داری فرزندان این مرزبوم باشیم.

هفته معلم برشما راستگویان تعلیم وتربیت گرامی باد.

فرهاد پردخته   ۱۲/۰۲/۱۳۹۸

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

نقش روابط عمومی در دوران پرشتاب امروز، بیش از هر زمان دیگری خودنمایی می‌کند

نقش روابط عمومی در دوران پرشتاب امروز، بیش از هر زمان دیگری خودنمایی می‌کند دکتر …