چاپ مطلب چاپ مطلب

منطقه‌ای بی‌نظیر در گیلان که هیچ حکومت بیگانه‌ای موفق به فتح آن نشد

همای گیلان:منطقه سیاهکل و دیلمان از نواحی بسیار قدیمی و با پیشینه تمدنی کهن ایران زمین بوده که در کتب تاریخی به کرات از آن یاد شده است.13921221000038_PhotoA

این منطقه کوهستانی دارای کوه‌های مرتفع و از نقاط بسیار زیبا و دیدنی و تاریخی و مملو از جنب و جوش و رویدادهای تاریخی بسیاری است که ریشه در گذشته سرزمین گیلان دارد.

هیچ حکومت بیگانه‌ای در طول تاریخ موفق به دریافت باج از مردم دیلمان نشد

پیشینه تاریخی دیلمان نشان از مردمی آزاده دارد که هیچ حکومت اجنبی موفق به فتح آن و دریافت باج نشد.

مردم منطقه دیلمان اسلام را به خاطر تعالیم روح‌بخش و سعادتمند آن پذیرفتند و بدون جنگ و خونریزی تسلیم اسلام عزیز شدند و به حفظ و گسترش و تحکیم آن به سراسر نقاط ایران و جهان اسلام پرداختند.

پایبندی مردمان این خطه از اسلام موجب شده تا عده زیادی از فرزندان و نوادگان امامان معصوم (ع) که تحت تعقیب دشمنان بودند به این منطقه پناهنده شوند و این امر موجب شده تا مردم منطقه ضمن آشنایی بیشتر با اسلام به آنها بیش از بیش عشق ورزند.

قبور مقدس آنها در منطقه دیلمان نسل در نسل زیارتگاه عاشقان و شیفتگان اهل بیت (ع) است.

اقتصاد کشاورزی و صنعتی دیلمان را می‌توان مدیریت کرد

در منطقه دیلمان می‌توان اقتصاد کشاورزی و صنعتی را مدیریت و بهره‌برداری کرد و در صورت استفاده درست و اصولی برای همه مردم شغل و درآمد ایجاد کرد تا مردم ناچار نشوند برای حداقل معیشت خود به شهرهای دیگر مهاجرت کنند.

این منطقه از آب‌های روان و نزولات آسمانی بسیاری برخودار است که عدم مهار آن به وسیله سد و امثالهم به هدر می‌رود و در اختیار کشاورزان قرار نمی‌گیرد.

دیلمان دارای خاک و هوای مساعد و چشمه‌ها و رودخانه‌های متعدد و پر آب و دارای کوه‌ها، مراتع و جنگل‌های وسیع و برخوردار از محصولات کشاورزی مانند گندم، جو، عدس، گردو و فندق و… صنایع‌دستی و سنتی مانند قالی‌بافی، شال‌بافی، نمدبافی و دارای معادن غنی و عمیق مانند سیمان، گچ، آهک، زغال‌سنگ، سنگ مرمر، گل سرشور، گل قرمز و… از مواهب الهی است که در منطقه وجود دارد.

عدم استفاده و دسترسی به این نعمات الهی موجب شده تا مردم از وضعیت معیشتی خوبی برخوردار نبوده و سطح بیکاری آن نیز بالاست و عده زیادی برای حداقل درآمد معیشت به نقاط دیگر ایران مهاجرت کرده‌اند.

تخریب جاده دیلمان به سیاهکل با فعالیت کارخانه سیمان دیلمان

دو سالی است که کارخانه سیمان دیلمان افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفته و ظاهراً ۶ شرکت خصوصی از تهران و چند استان کشور و شرکت سرمایه‌گذاری صنعت و معدن و شرکت سیمان لوشان در آن سهیم هستند.

به گفته مسئولان کارخانه سیمان دیلمان ایرج ندیمی که از دور ششم و هفتم مجلس شورای اسلامی نماینده بود نهایت همت و پیگیری مجوز آن را داشت و این کارخانه برای تعداد ۳۵۰ نفر اشتغالزایی ایجاد کرده است.

قبل از افتتاح کارخانه دیلمان نشاط و خوشحالی در مردم منطقه موج می‌زد اما پس از مدتی جز خرابی و نابودی جاده دیلمان به سیاهکل و خسارات میلیاردی به مردم و دولت توسط خودروهای سنگین سیمان و اشتغالزایی نامناسب نیروهای بومی چیز دیگری عاید این مردم نشده است.

سهم نامشخص مردم دیلمان از درآمد کارخانه سیمان / غفلت‌های منطقه دیلمان

مردم اکنون از این وضعیت اندوهگین هستند و می‌پرسند بهره‌برداری از این منطقه توسط ۶ شرکت غیربومی، سهم مردم منطقه و دولت کجاست و آیا این منطقه سهمی حاصل از درآمد آنها ندارد.

آنچه در این زمینه مورد غفلت قرار گرفته و نیاز به توجه مسئولان دارد این است که جای یک سد خاکی و بتونی در این منطقه احساس می‌شود.

عدم حمایت و پشتیبانی لازم از مشاغل سنتی و خانگی، بهره‌برداری از معادن، خسارات میلیاردی کارخانه سیمان دیلمان به منافع مردم و دولت، اختصاص درصدی از درآمد کارخانه سیمان دیلمان به عمران و آبادی محله‌ها، دولت در آسفالت جاده منطقه سهم تخریبی کارخانه سیمان را اخذ کند، ساخت بنا در زمین‌های کشاورزی و مراتع از سوی کسانی که از شهرهای مختلف کشور برای تفریح موسمی به منطقه می‌آیند و… از جمله موارد مغفول‌مانده در دیلمان است.

ساخت بی‌رویه و تغییرکاربری زمین‌ها به طبیعت، مراتع و دام‌ها خسارت می‌زند و آلودگی زیست‌محیطی فراهم می‌کند.

حضرت امام (ره) فرمودند مردم روستا زبان گله و شکایت نمی‌دانند به حق آنها رسیدگی شود و باز فرمودند روستاییان ولی‌نعمتان انقلاب هستند.

مردم دیلمان از مسئولان ارشد استان به ویژه نماینده مردم سیاهکل در مجلس شورای اسلامی خواستار رسیدگی به مشکلات منطقه هستند./فارس

About

Check Also

برپایی سیرک در کومله

برپایی سیرک در کومله با حضور دکتر مهدی پور شهردار، آقای عظیمی ریاست شورای شهر …