چاپ مطلب چاپ مطلب

«مهر» موسم دانشورزی و اندیشه محوری است/ جواد نجار تمیزکار

اختصاصی همای گیلان:شروع سال تحصیلی آغازی است دوباره بر تبلور اندیشه ها و بارورنمودن ذهن های خلاق. هر چند در دنیایی که زندگی می کنیم و با توجه به گسترش وسایل ارتباطی و رسانه ای هر روز، روز تحصیل است و دانش البته برای اهالی اندیشه و تفکر. آغاز سال تحصیلی اعتقاد به این باور است که موسم دانشورزی با «مهر» پیوند عمیق و گسترده ای دارد. زمزمه مهر و محبت در این ماه سازش را کوک می نماید و در گوش سالکان طریقت دانش و فرهیختگی نجوا می کند و آینده سازی و نخبه پروری را نوید می دهد.

index
آری در موسم عاشقی و اندیشه ورزی باید انتظارات متقابل جامعه و دانشگاه را بیشتر مورد کنکاش قرار داد و دل در گرو دانشگاهی نهاد که – فارغ از هیاهوهای سیاسی کاران و کاسبانی که این مکان مقدس را سکوی پیشرفت خود و رسیدن به منافع شان می دانند- منبع تولید علم و سیاستمداری باشد و جامعه را به سوی پیشرفت روزافزون سوق دهد.
دانشگاهی که امروز و در این شرایط بسیار سختی که بدخواهان بر مردم ما تحمیل نموده اند، انتظارش را می کشیم باید «ایجاد روحیه خودباوری» و «تقویت اندیشه های خلاق و تولید محور» در دستور کارش باشد، راهکار عملی برای تحقق اقتصاد مقاومتی داشته و جامعه را از دام گسترده ای که دشمنان بیرونی و خائنان درونی برای مردم گسترده اند، نجات دهد.
این که می گوییم دانشگاه باید مرکز تولید علم باشد، به معنای غفلت از وظایف بزرگ دیگر این نهاد ارزشمند نیست. کار فرهنگی، تاثیرگذاری بر باورهای درست، ایجاد بستری برای پیاده نمودن ارزش های اصیل اسلامی ایرانی در جامعه، تربیت نمودن مدیران مدبر برای اداره درست کشور، درس سیاستمداری و ایستادگی در برابر زیاده خواهی یاوه گویان بین المللی، تمرین قانون مداری و احترام به قانون و اجرای آن در جامعه، مشی انتقادپذیری و احترام به منتقدان و … از وظایف خطیری است که امروزه بر دوش فرهیختگان ما سنگینی می کند و باید در راه تحقق آنها کار و تلاشی جهادگونه نمود.
امروزه «مقاومت» بایدگل سرسبد کارهای دانشگاه باشد چرا که با توجه به شرایط منطقه و بین المللی که بسیاری با لباس دین به جنگ اسلام آمده و به راحتی آب خوردن کشتار می کنند و در سطح بین المللی نیز غارتگران به اصطلاح تحصیلکرده و دانشگاهی! تحریم را بهانه ای برای به زانو در آوردن ملتی قرار داده اند تا باورها و اعتقادات جامعه را تهی کرده و خواسته های پلید شان را تحمیل کنند، جامعه دانشگاهی و آموزش و پرورش ما باید بیش از پیش تلاش نموده و همانگونه که ناخدای بصیر انقلاب نقشه راه را در اختیارمان قرار داده اند برای تحقق اقتصاد مقاومتی برنامه ریزی کند و به دنیا بفهماند که ما از تبار بوعلی، ابوریحان و زکریای رازی هستیم و با تکیه بر دانش بومی و توان علمی خودمان می توانیم تفکر ایرانی اسلامی را برای دنیا صادر نماییم.
امروز دانشگاهی می خواهیم که احمدی روشن ها، شهریاری ها، علیمحمدی ها و … را تحویل جامعه دهد همانگونه که در عرصه دفاع مقدس پیشتاز بود و با تربیت چمران ها، باکری ها، بابایی ها و …. نقش بزرگی در جامعه ایفا نمود ، همانگونه که در بحبوحه انقلاب شریعتی ها را تحویل جامعه داد تا وظیفه معلمی نسل جوان انقلابی را به عهده گیرد و «تشیع سرخ» را به جامعه بشناساند؛ آری امروز دانشگاهی می خواهیم که فرهنگ «توانستن» و «مقاومت» همراه با «تحصیل» و «تهذیب» را به جامعه هدیه نماید.
به نوبه خود آغاز سال تحصیلی جدید و همزمانی آن با هفته دفاع مقدس را به دانش آموزان عزیز، دبیران سختکوش، دانشجویان گرامی، استادان فرهیخته و کارکنان خدوم و دلسوز دانشگاه ها تبریک گفته و از خالق زیبایی ها و خدای حکیم برای این بزرگواران آرزوی سلامتی و موفقیت روز افزون دارم./جواد نجار تمیزکار، نایب رئیس شورای اسلامی شهر لاهیجان

About سردبیر ارشد

Check Also

فضای مجازی و تاثیرآن بر گسترش پدیده بدحجابی در جامعه ایرانی

فضای مجازی و تاثیرآن بر گسترش پدیده بدحجابی در جامعه ایرانی حجاب و عفاف، از …