چاپ مطلب چاپ مطلب

مهندسین بهداشت ، زباله ها ، وظیفه ما ✍رضا بژکول پژوهشگر اجتماعی

اختصاصی همای گیلان:در بعضی کشورهای اروپایی زباله ها را می خرند و با آن درآمد ایجاد می کنند .

سیستیم های بازیافت دارند که زباله ها را بازیافت کرده تا به محیط زیست کشورشان آسیب وارد نشود و نسل حال و آینده راحت نفس بکشند .

در کشورهای توسعه یافته خانواده ها زباله های خشک را از تر جدا می کنند ، پلاستک را از شیشه جدا می کنند . تا بتوانند به کمک مهندسان بهداشت از هرکدام از آنها درست بهره گیرند .

اگر هر خانواده ایرانی پس از خرید و مصرف اقلام روزمره خود چند اصل را رعایت کند مشکل زباله ها و سلامتی جمعی حل خواهد شد .

مهم این است که اراده کنیم و برای هر کدام از انها برنامه ریزی نماییم .

وقتی از ظروفی مانند پنیر ، وایتکس ، ریکا ، ماست ، شیر ، خامه ، پلاستیک میوه ها ، آب معدنی و………استفاده کردیم

مواد پلاستیکی را جدا و در یک نایلون خاص جمع کرده و محترمانه در کنار سطل اشغال بغل خانه ها یا مکان های تعبیه شده توسط شهرداری قرار دهیم . انوقت چه اتفاقی خواهد افتاد ؟

اتفاقی که خواهد افتاد این است که آن نوجوان و جوان بهداشت کار ، یا پدر یا مادر نیازمند و هر کسی که برای یک روزی حلال سرش را داخل سطل اشغال ها می کنند ! بازدارنده می شویم و به او کمک می کنیم تا این کار را نکنند.

راهش هم این است که مواد زائد جمع شده منزل را در یک نایلون جدا قرار دهیم تا آنها به راحتی بردارند ، هم به سلامتی اشان آسیبی وارد نشود و هم مجبور نشوند سرشان را داخل سطل اشغال ها ببرند تا بوی تعفن اسیبی به سلامتشان در اینده وارد کند !

باید فرهنگ سازی کرد و رسانه ها می توانند در این زمینه نقش محوری را بازی کنند .

کسانی که برای یافتن پلاستیک ، پاکت ، جعبه ، مقوا و…… هر چیز قابل بازیافت را در سطل اشعال ها جمع می کنند بیمار نیستند انان نیز شهروند نیازمند همین کشورند اما به دلیل نبود کار و سختی روزگار به دنبال لقمه نان حلال اند !!!

آنها اقازاده نیستند که به دلیل نفوذ پدران و مادران خود دنبال رانت و مفتخوری و سئواستفاده از مقام و ثروت اولیای خود باشند !!

از آن طرف ، در غرب افرادی که نقش تمیز کردن شهر را دارند به عنوان مهندسین بهداشت نامیده می شوند که مواد بازیافتی را در شهرها یا روستاها جمع می کنند تا به سلامت جامعه کمک کنند. نانی بدست آرند، درامدی هم کسب کنند و کسب حلال نمایند ، حلال .

افرادی که که زباله ها را در شهرها تفکیک کرده و جمع می کنند در کشورهای غربی طبق اطلاع با ۱۵ سال سابقه کار( به دلیل سختی کار ) بازنشسته می شوند که مورد احترام همه احاد جامعه اند !!

در کشورهای پیشرفته از آنان به عنوان منجیان سلامت یاد می شود اما متاسفانه در کشور ما توجه ای نمی کنند !!

بیایید ، ما هم با رعایت اصول بهداشتی و تفکیک زباله ها و قرار دادن آن در کنار سطل اشغال ها ، کاری کنیم تا مانند بعضی کشورهای توسعه یافته هم بازیافت شود و به محیط زیست اسیب وارد نشود ، هم منبع درامدی شود تا کمکی برای دیگران باشد .

با این کار می توانیم هم بهداشت و سلامتی را فراگیر کنیم و هم سلامتی مهندسان بهداشتی یا پیک های بهداشتی را تضمین نماییم .

باشد که دست به دست هم شهرمان را در عمل خانه خودمان بدانیم و از آن محافظت کنیم .

? با مدیریت و تفکیک درست زباله ها ، پلاستیک ها و….در خانه ها یا اداره ها ، سلامتی مهندسان بهداشتی را تضمین ، و محیط زیست ما را پاکیزه و تمیز نگهداریم .

باشد که چنین شود .

با کانال همای خبر همراه باشیدhttp://@homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

جشنواره عصر قلم/ شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “

جشنواره عصر قلم / شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “ ویژه …