چاپ مطلب چاپ مطلب

مهندس کوچکی نژاد در خانه مطبوعات گیلان: وضعیت بد اقتصاد حاکم بر رسانه ها باعث شده قلم خبرنگاران مستقل نباشد

مهندس جبار کوچکی نژاد، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با حضور در موسسه خانه مطبوعات گیلان با اعضای هیات مدیره خانه مطبوعات و جمعی از خبرنگاران استان دیدار و گفتگو کرد.

اختصاصی همای گیلان: مهندس جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی ظهر امروز (دوشنبه ۷ اسفند ماه ) با اعضای هیات مدیره خانه مطبوعات گیلان در محل این موسسه دیدار وگفتگو کرد.

در این جلسه ابتدا رئیس هیات مدیره خانه مطبوعات گیلان ضمن خیر مقدم به تشریف فرمایی و حضور آقای کوچکی نژاد در خانه مطبوعات گفت: خبرنگاران و فعالان رسانه ای استان از اقشار زحمتکش و کم توقع جامعه هستند که در همه حال برای توسعه استان و انتقال اخبار مسئولان در صحنه حضور دارند.

سید عبدالباقی اسحاقی افزود: با تمام این اوصاف متاسفانه این روزها اقتصاد رسانه ها وخبرنگاران به شدت تضعیف شده و به همین خاطر نیازمند اندیشه و تصمیم عاجلی از سوی مسئولان و خصوصا نمایندگان میباشند.
وی اضافه کرد: حال شما تصور کنید با وجود این همه زحمت و مشکلاتی که اصحاب رسانه با آنها دست به گریبانند اداره کل مالیاتی گیلان نیز به دلیل قصور وناتوانی مسئولان اسبق خانه مطبوعات و فقط به خاطر عدم ارائه اظهار نامه مالیاتی، مبلغ هنگفتی مالیات برای این موسسه حامی رسانه در نظرگرفته اند که درگیر کردن مطبوعاتی ها در حالی که معاف از مالیات هستند به نوعی ظلم تلقی میشود.

در ادامه این نشست مدیر عامل خانه مطبوعات گیلان نیز ضمن خوشامدگویی به رئیس مجمع نمایندگان گیلان و هیات همراه گفت : استان گیلان با توجه به کثرت نشریات، پایگاههای خبری، سایت ها و سرپرستی خبرگزاری ها و نشریات سراسری جایگاه مهمی در حوزه رسانه کشور دارا است.
کریم خورسندی با بیان اینکه در حال حاضر جامعه پذیرای مقولات فرهنگی و رسانه ای است گفت : به جهت علاقمندی مردم به بحث رسانه و اطلاعات واخبار این حوزه در استان خوشبختانه گسترش و توسعه مطلوبی یافته اما به فراخور این روند ، بخش مطبوعات و خبرنگاران استان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند.
وی با اشاره به فعالیت های خانه مطبوعات گیلان در سالهای اخیر اظهار داشت: خانه مطبوعات گیلان به عنوان یک نهاد صنفی حامی رسانه با کمترین امکانات وحتی با دست خالی تاکنون تلاش کرده تا برای ارتقای بحث آموزشی و رفاهی اصحاب رسانه بکوشد که در این راه تاکنون موفقیت هایی نیز داشته است.
مدیر عامل خانه مطبوعات گیلان یادآور شد: از آنجایی که این موسسه هیچگونه اعتبار، ردیف و بودجه ای ندارد، آنگونه که باید و شاید نمی تواند به فعالان رسانه ای استان خدمت کند.
وی در ادامه به مشکل مالیاتی خانه مطبوعات گیلان اشاره کرد و افزود : در حال حاضر بحث مالیاتی خانه مطبوعات گیلان به معضل بسیار بزرگی برای هیات مدیره این نهاد رسانه ای تبدیل شده و باید گفت که متاسفانه به نوعی در ارایه خدمات و روند جاری خانه اختلال ایجاد کرده است.
خورسندی ادامه داد : نمایندگان استان ، مدیر کل و مجموعه ارشاد گیلان و دیگر مسوولین استانی همواره یار و یاور ما در این موسسه صنفی بوده وهستند و انتظار ما این است که در حال حاضر نیز برای حل مشکل بوجود آمده نیز به خانه مطبوعات یاری رسانند.

در ادامه نماینده مردم رشت و رئیس فراکسیون رسانه، مطبوعات و فضای مجازی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت : قطعا رسانه ها نقش بسیار مهمی در آگاهی رسانی صحیح و درست به مردم دارند و فضایی که در بدنه کشور رسوخ کرده، اعم از پارتی بازی و باند بازی ، مردم نیاز به رسانه های خودی دارند.
مهندس جبار کوچکی نژادبا بیان اینکه خودم را یکی از اعضای جامعه رسانه ای گیلان میدانم افزود : رسانه ها و خبرنگاران می توانند با قلم های خود به مملکت و نظام کمک کنند تا مردم به سمت رسانه های بیگانه نروند.
رئیس مجمع نمایندگان گیلان با بیان اینکه شرایط خوبی بر بخش اقتصاد مطبوعات حاکم نیست، گفت : به جهت وضعیت بد اقتصادی حاکم بر رسانه ها خصوصا مطبوعات ، قلم خبرنگاران نمی تواند مستقل باشد و این آفت رسانه خواهد بود در حالی که مردم باید به رسانه ها و قلم نویسندگان آنها اعتماد داشته باشند .
مهندس کوچکی نژاد با اشاره به نقش فضای مجازی در کشور گفت : فضای مجازی در حال حاضر تاثیر گذاری زیادی بر جامعه دارد و باید این اثر را در جهت مطلوب پیش ببریم.
وی اضافه کرد : شورای عالی مجازی به ریاست رییس جمهور تشکیل شده ولی کوتاهی این شورا تاکنون سبب گردیده که علیرغم اینکه مقام معظم رهبری تکلیف کردند ولی متاسفانه کمتر از دو سه درصد ارتباطات داخلی کشور از طریق پیام رسان های داخلی انجام میشود و همه متکی به تلگرام هستند.
وی تصریح کرد : شورای عالی مجازی به این جهت شکل گرفت که ما خارج از کشور و تهدیدهای فرهنگی دشمنان راکنترل کنیم و حاشیه امنی ایجاد نماییم که لغزشی صورت نگیرد و مردم جذب شوند.
کوچکی نژاد در خصوص نقش فراکسیون رسانه ،مطبوعات وفضای مجازی و پیگیری مشکلات رسانه ها و خبرنگاران عنوان کرد : این اراده در مجلس وجود دارد که در زمینه بیمه خبرنگاران ، وضعیت رفاهی ، ایجاد شرایط بهتر برای رسانه ها ، یارانه های مطبوعاتی و … قوانینی مصوب شود اما تا کنون طرحی که جامع و فراگیر باشد از سوی خانه مطبوعات کشور و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مجلس ارایه نشده و ما مشتاقانه منتظر ارایه یک طرح جامع هستیم چون رسانه ها را تاثیر گذارترین صنف جامعه می دانیم.
گفتنی است مهندس کوچکی نژاد در خصوص مشکل مالیاتی خانه مطبوعات گیلان ضمن تماس تلفنی با مدیر کل مالیاتی گیلان و سازمان مالیاتی کشور قولهای مساعد را برای برطرف کردن مالیات در نظر گرفته شده دادند.

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

واکاوی نمایش ضعیف ملی پوشان والیبال در لیگ ملتها

مجید صبوحی کارشناسی فرهنگی ورزشی و مربی والیبال طی یادداشتی نوشت: در آستانه المپیک ریو …