چاپ مطلب چاپ مطلب

موافقت با اجرای طرح دوچرخه اشتراکی در رشت/تبدیل ساختمان کلاه فرهنگی رشت به موزه نهضت جنگل

در جلسه شورای اسلامی شهر رشت با لایحه ارسالی شهرداری رشت مبنی بر اجرای طرح ایجاد زیرساخت دوچرخه اشتراکی در رشت به‌صورت یک‌فوریتی موافقت شد.

موافقت با اجرای طرح دوچرخه اشتراکی در رشت/تبدیل ساختمان کلاه فرهنگی رشت به موزه نهضت جنگل

به گزارش همای گیلان نقل از  خبرگزاری فارس از رشت، رئیس شورای اسلامی شهر رشت عصر امروز در یک‌صد و چهل و سومین جلسه علنی شورا در ساختمان جلسات شورای شهر رشت با اشاره به افتتاح یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: امیدوارم منتخبین جدید مردم در مجلس شورای اسلامی منشأ خیر و برکات فراوانی برای مردم شهر رشت، استان گیلان و کشور باشند.

برخورد بدون تعارف با مدیران شهرداری رشت 

اسماعیل حاجی پور به برگزاری جلسه‌ای در دفتر شهردار رشت اشاره کرد و گفت: این جلسه ظهر فردا در دفتر شهردار رشت و با حضور مدیران مربوطه و اعضای شورا برگزار می‌شود و در این نشست باید پروژه‌های عمرانی شهر رشت  تعیین تکلیف شوند و هر مدیری در شهرداری رشت که دراین‌باره کوتاهی کند بدون تعارف با وی برخورد می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه پروژه خیابان سرچشمه، هشت دی و غیره ازجمله این موارد است، افزود: برای اجرای پروژه‌های عمرانی زمان مشخصی تعیین می‌کنیم و اگر در این موعد مقرر پروژه‌ها به سرانجام نرسد با مدیر خاطی برخورد می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به ایجاد زیرساخت دوچرخه اشتراکی در رشت بیان کرد: تعدادی از جوانان در قالب یک شرکت قصد دارند زیرساخت دوچرخه‌سواری اشتراکی را در رشت اجرا کنند و تمام هزینه‌های آن را نیز خودشان متقبل شده‌اند و با انجام این مهم شهرهای رشت و شیراز در کل کشور دراین‌باره پیشتاز هستند و قیمت استفاده از دوچرخه برای هر یک ساعت ۲۴ هزار ریال است.

اسماعیل حاجی پور با تأکید بر اینکه در هیچ انتخاباتی شرکت نمی‌کنم، گفت: جوان‌ترها بازهم بیایند اما بنده دیگر در انتخابات  شرکت نمی‌کنم.

وی با خیرمقدم به مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان به جلسه امروز شورای شهر رشت اظهار کرد: ساختمان ساعت، میرزا خلیل رفیع و غیره جزو ابنیه‌های تاریخی و سبقه فرهنگی و تمدن مردم رشت است.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به اینکه شورا و شهرداری رشت آماده هرگونه همکاری در این بابت است، بیان کرد: امیدوارم با تعاملات ایجادشده بتوانیم گام‌های مؤثری از این بابت برداریم.

شرکت متقاضی اجرای طرح دوچرخه اشتراکی هیچ انتظاری از شهرداری ندارد

عضو شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به لایحه ارسالی شهرداری رشت مبنی بر ایجاد زیرساخت دوچرخه اشتراکی اظهار کرد: این زیرساخت ساختاری است و اجراکنندگان آن هیچ انتظاری از شهرداری رشت ندارند.

رضا رسولی با بیان اینکه با افزایش قیمت دلار، مدیران این شرکت تا مدتی از این موضوع منصرف شده بودند، افزود: با تمام این اوصاف در حال حاضر این شرکت متقاضی است تا قیمت مشخصی توسط شهرداری رشت برای این اقدام تصویب شود و استفاده از این طرح برای عموم آزاد است.

کاهش ترافیک در رشت با اجرای طرح دوچرخه اشتراکی

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری رشت نیز در این جلسه با اشاره به این لایحه اظهار کرد: کاهش ترافیک، سهولت در عبور و مرور، کاهش حضور خودروها و غیره و ازجمله مزایای اجرای دوچرخه اشتراکی است.

مریم گل احضار با بیان اینکه این شرکت متقاضی اعلام یک نرخ مصوب از سوی شهرداری رشت به‌منظور اجرای این طرح است، افزود: یک شرکت بومی نیز متقاضی اجرای این طرح است و شهرداری رشت نرخ مصوب یک هزار و ۵۰۰ تومان را برای این اقدام در نظر گرفته است

بهراد ذاکری عضو دیگر شورای اسلامی شهر رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه اجرای طرح دوچرخه اشتراکی در رشت بسیار خوب است، اظهار کرد: با تمامی جوانب این طرح موافق هستم اما باید به مبحث حفظ سلامت شهروندان نیز در راستای این طرح توجه داشته باشیم.

اعضای شورا با لایحه ایجاد زیرساخت دوچرخه اشتراکی به‌صورت یک‌فوریتی موافقت کردند و مقرر شد این لایحه به‌منظور بررسی بیشتر به کمیسیون‌های تخصصی شورای شهر رشت ارسال شود.

وقف زمین در ورودی جاده تهران به‌منظور ایجاد آرامستان 

عضو شورای اسلامی شهر رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه زمین آرامستان در دوران حیات آیت‌الله لاکانی در ورودی جاده تهران به‌منظور ایجاد آرامستان وقف‌شده بود، اظهار کرد: با تمام احترام برای نیروی انتظامی، معتقدم این کار غصب زمین  است و آزادسازی و بازپس‌گیری این زمین کاری بسیار به‌جا است.

سید امیرحسین علوی با بیان اینکه تاکنون موضعی از این بابت نگرفته‌ایم، افزود: اگر بخواهیم در جلسه امروز بابت این موضوع مصوبه‌ای صادر کنیم  درواقع به اقدام مرزبانی و راه و شهرسازی رسمیت بخشیده‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه پیش از مصوبه شورا باید زمین معوض از این بابت را زودتر از راه و شهرسازی دریافت کنیم، گفت: با توجه به اینکه زور آن‌ها به شهرداری رشت می‌چربد باید در نحوه نگارش این مصوبه دقت شود.

راه و شهرسازی، زمین متعلق به شهرداری رشت را به مرزبانی تحویل داد

شهردار رشت نیز با حضور در این جلسه با اشاره به اینکه درگذشته ۴۶ هکتار زمین به‌منظور ایجاد آرامستان به شهرداری رشت واگذار شد، اظهار کرد: حدود پنج هکتار از این زمین توسط راه و شهرسازی  به مرزبانی تحویل داده‌شده بود و با ورود شهرداری رشت  به این مهم مقرر شد مسکن و شهرسازی یک زمین معادل به شهرداری رشت واگذار کند.

ناصر حاج محمدی با بیان اینکه قرار شد این مهم با موافقت شورا اجرایی شود، افزود: بر اساس توافقات انجام‌شده حدود صد متر در عمق ۱۵۰ متر یعنی معادل یک هزار و پانصد متر از زمینی که مرزبانی درگذشته تصرف کرده بود برای اجرای پروژه گیل لند در اختیار شهرداری رشت قرار داده  شود  و در حال حاضر منتظر اعلام نظر اعضای شورای شهر رشت هستیم.

اعضای شورا با واگذاری زمین معاوض و معادل زمین آرامستان، توسط راه و شهرسازی به شهرداری رشت موافقت کردند.

تبدیل ساختمان استانداری سابق به موزه هنرهای زیبا

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان نیز با حضور در جلسه امروز شورای شهر رشت اظهار کرد: برای توسعه و ارتقای کیفیت زندگی در شهر رشت تلاش می‌کنم و بر اساس قانون توسعه، تولی گری ابنیه‌های تاریخی در اختیار دستگاه‌های مسؤول و مالک آن ابنیه قرار دارد.

مسعود حلاج پور با بیان اینکه پیشنهاد‌هایی درباره موزه‌های رشت داریم، افزود: قصد داریم در صورت موافقت اعضای شورا ساختمان بلدیه رشت را به موزه تبدیل کنیم و تمام تلاشمان را به‌منظور جذب اسناد خزانه دولتی به کار گرفته‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه ساختمان  میرزا خلیل رفیع که درگذشته نیز تصویب‌شده به موزه مشروطه تبدیل می‌شود، بیان کرد: همچنین پیشنهاد داریم ساختمان کلاه فرهنگی را نیز به موزه نهضت جنگل و ساختمان استانداری سابق را نیز به موزه هنرهای  زیبا تبدیل کنیم  و امیدوارم بتوانیم میراث دار این فرهنگ و تمدن باشیم و یقیناً نگهداری و مرمت این ساختمان‌ها نیازمند اعتبارات لازم است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان با اشاره به اینکه چادرشب بافی در سال گذشته ثبت جهانی شد، افزود: درباره صنایع‌دستی، بازار فروش و بسته‌بندی آن نیز برنامه‌هایی در دست اجرا داریم و با توجه به تسهیلات خوبی که در سال جهش تولید برای این مهم در نظر گرفته‌شده است امیدواریم موزه‌های صنایع‌دستی را نیز در بخش‌های مختلف رشت در دست اجرا داشته باشیم.

عضو شورای اسلامی شهر رشت نیز با اشاره به پیشنهاد‌های مدیرکل صنایع‌دستی و گردشگری گیلان در جلسه علنی شورای رشت مبنی بر راه‌اندازی موزه‌های جدید اظهار کرد: با پیشنهاد‌های مطرح‌شده، یقیناً شاهد افزایش راه‌اندازی موزه‌ها در رشت هستیم.

فاطمه شیرزاد به سفر محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور به رشت اشاره کرد و گفت: امیدواریم طی این سفر اعتبارات خوبی به این مهم اختصاص پیدا کند.

فقدان فضای فرهنگی مناسب در پیاده راه فرهنگی رشت

یکی دیگر از اعضای شورای شهر رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه فضای فرهنگی مناسب در پیاده راه فرهنگی رشت مشاهده نمی‌شود، اظهار کرد: به لحاظ ایجاد فضای خانوادگی مناسب، در پیاده راه  فرهنگی رشت بالأخص در شب‌ها با مشکلاتی مواجه هستیم.

بهراد ذاکری به ایجاد کافه کتاب در پیاده راه فرهنگی رشت اشاره کرد و گفت: با اقدامات این‌چنینی فضای خوبی برای بازار رشت نیز رقم می‌خورد.

راه‌اندازی موزه پُست در پیاده راه فرهنگی رشت

عضو دیگر شورای اسلامی شهر رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه سال‌هاست که وعده راه‌اندازی موزه‌های جدید به مردم رشت داده می‌شود، اظهار کرد: با توجه به مشکلاتی که به‌واسطه فرسودگی ابنیه‌های تاریخی رشت همچون آتش‌سوزی، تخریب و غیره ممکن است وجود داشته باشد با مرمت و راه‌اندازی موزه‌های مختلف در این ابنیه‌ها موافق و از آن استقبال می‌کنیم.

محمدحسن عاقل منش با بیان اینکه سرعت در راه‌اندازی موزه‌ها برای مردم شیرینی و حلاوت به همراه دارد، افزود: بافت پیاده راه فرهنگی رشت را نیز با لحاظ قرار دادن راه‌اندازی موزه پست موردنظر داریم.

در این جلسه اعضای شورای شهر رشت با لایحه دوفوریتی در راستای انعقاد تفاهم‌نامه‌ای مبنی بر ساماندهی، مرمت و حفاظت از ساختمان‌های تاریخی رشت مابین شهرداری رشت و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان و باهدف راه‌اندازی موزه‌های مختلف در رشت موافقت کردند

About نسرین عشقی

Check Also

رئیس شورای شهر چاف و چمخاله : هیچ تصمیمی برای تغییر در مدیریت شهری نداریـم

رئیس شورای شهر چاف و چمخاله : هیچ تصمیمی برای تغییر در مدیریت شهری نداریـم …