چاپ مطلب چاپ مطلب

موزه جنگ جهانی دوم «ونگارد»لاهیجان اولین موزه خصوصی و تخصصی جنگ جهانی دوم در ایران است/این موزه در شهر لاهیجان طی شش سال توسط کارن جمال امیدی جمع آوری شد و اکنون بازدید آن برای عموم آزاد است. /در حال حاضر در این موزه بالای پانصد شی نگهداری می شود و قابل بازدید برای عموم مردم می باشد

 

اختصاصی همای خبر/موزه جنگ جهانی دوم «ونگارد »داستان رخدادهای جنگ جهانی دوم را برای اولین بار در ایران به صورت پویا و زنده به نمایش میگذارد و نقطه ای مهم در بازگو کردن تاریخ سیاه ترین روزهای قرن بیستم است.

کارن جمال امیدی از دوران کودکی به واسطه فیلم ها و مستند ها به این دوره تاریخی علاقمند شد و از سن ۱۴ سالگی اقدام به جمع آوری این وسایل در سفرهایی که به همراه خانوادش داشت کرد. او از گوشه های جهان و مناطق جنگی دیدن کرد.
کارن از کودکی علاقمند به مطالعه درباره جنگ جهانی دوم بود و این علاقه از یک بازی ویدئویی درباره جنگ جهانی دوم نشات گرفت.
علاقه او موجب شد کتاب های زیادی درباره تاریخ جنگ به خصوص جنگ جهانی دوم مطالعه کند و نتیجه این مطالعات جمع آوری تحقیقاتی۵۸۰صفحه ای به زبان فارسی شد که در تمام طول راه ،راهنمای او برای افتتاح این موزه بود.

پس از مطالعه، نیاز به سفر بود و طی سفرهایی به مناطق چون سیسیل ایتالیا، نرماندی فرانسه، هلند، آلمان، یونان، ایالات متحده، چک و…. در طول شش سال مجموعه نفیسی از لباس ها، کلاه ها، اسناد، نقشه ها، مجله ها و… از سرتاسر جهان جمع آوری شد .
این وسایل در سه مرحله مطالعه از طریق شبکه اجتماعی ، یافتن فروشگاه و خریداری تجهیزات خلاصه می شد.
پس از تحقیقات درباره تاریخ جنگ جهانی دوم در ابعاد ملی و فراملی تصمیم گرفته شد که موزه جنگ جهانی دوم« ونگارد» به عنوان یک نقطه پویا برای سه هدف آشنایی مردم جهان، با تاریخ ایران در جنگ جهانی دوم ، آشنایی مردم ایران با تاریخ جهان در جنگ جهانی دوم و ایجاد یک فضای علمی و پژوهشی در گیلان برای رشد سطح علمی و فرهنگی به وجود بیاید.
در حال حاضر موزه« ونگارد» دارای ۸ اتاق و دو راهرو است و هر اتاقی یک داستان منحصر به فرد دارد و به سبک و فضای دوره خود نیز نزدیک است.

این مکان شامل اتاق های متفقین غربی، متحدین، سلاح های ماکت، ایران، شوروی، کتابخانه، آپارات و دفتر موزه که تاریخچه جمع آوری وسایل در آن بازگو می شود، می باشد
گفتنی است این موزه در اردیبهشت سال ۱۴۰۰ با حضور معاون میراث فرهنگی افتتاح شد.
همچنین در خرداد سال ۱۴۰۱ نشست خبری در موزه جنگ جهانی دوم «ونگارد» لاهیجان با حضور دکترجهانی مدیر کل میراث فرهنگی و ۲۰خبرنگار برگزار گردید.
موزه جنگ جهانی دوم «ونگارد» لاهیجاد در جاده لنگرود به لاهیجان رو به رو هتل آبشار و جنب رستوران پهلوان عسگر قرار دارد و از روزهای دوشنبه تا پنجشنبه از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۱۹:۰۰ و در روزهای جمعه از ۱۵ تا ۱۹ باز است.

با کانال همای خبر همراه باشیدhttp://@homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

«زهره عالی‌پور» سرپرست سازمان خصوصی‌سازی شد

«زهره عالی‌پور» سرپرست سازمان خصوصی‌سازی شد   🔹وزیر امور اقتصادی و دارایی طی حکمی خانم …