چاپ مطلب چاپ مطلب

میخ آخر بر تابوت تالاب انزلی /سد لاسک افتتاح می شود تا تالاب بین المللی انزلی، جنگل‌های هیرکانی و شمشادهای منطقه نابود گردد!

خبر بسیار سریع و غیر منتظره بود: به مناسبت هفته دولت، سد لاسک توسط استاندار گیلان افتتاح می شود.

همای گیلان، با فشار نماینده مجلس و نماینده دولت در شفت، خیلی آرام و به دور از هیاهو، بزرگترین خیانت زیست محیطی چهار دهه اخیر استان گیلان اتفاق می افتد.

سد لاستیکی “لاسک” با ارتفاع ۶۳ متر، عرض ۷۵۰ متر و طول ۳۶۰۰ متر بر روی رودخانه “امام‌زاده ابراهیم” ساخته شده، همان رودخانه ای که به تالاب انزلی ریخته و یکی از رگ های حیاتی تالاب در سرشاخه است و در صورت افتتاح و نگه داشتن آب در بالادست و مخزن سد، این تالاب بین المللی به شدت در معرض خطر و آسیب‌های جدی قرار خواهد گرفت.

آری! سد لاستیکی لاسک افتتاح می شود تا تالاب بین المللی انزلی، جنگل‌های هیرکانی و شمشادهای منطقه نابود گردد!

با توجه به تشکیل منظم جلسات ستاد احیای تالاب انزلی توسط استاندار گیلان و پیگیری جدی برای رفع مشکلات آن، چگونه می توان متصور شد که این خیانت تاریخی به زیست بوم استان، با دستان بالاترین مقام عالی دولت در استان اتفاق می افتد؟ پس از این افتتاح، استاندار محترم در جلسه ستاد احیای تالاب دقیقا چه چیز را احیا خواهد کرد؟ تالاب خویش خشکانده را ؟

پس از گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی و شکست پروژه های بزرگ سد سازی و تاثیرات سدها در تخریب ذخایر آبی کشور، آیا باز هم افق و هدف دید مسئولین و دولتمردان، سطحی، زودگذر و جهت رضایت یک فرماندار یا نماینده خواهد بود؟ آیا واقعا امروز اکوسیستم بی بدیل استان گیلان توسط تصمیمات غیر کارشناسی نابود خواهد شد؟ آیا اداره کل محیط زیست استان گیلان واکنشی به این تخریب تاریخی نشان خواهد داد؟

پس از افتتاح سد لاسک، یقینا تالاب رنجور و کم آب انزلی، توانی برای زنده ماندن نخواهد داشت و این اتفاق تلخ، خبری ویژه و مسرت بخش برای مردارخواران و تالاب خواران این گنجینه و ودیعه الهی خواهد بود.

حال باید منتظر ماند و دید آیا سکانس پایانی قصه پرغصه تالاب انزلی، کوبیدن آخرین میخ بر تابوت تالاب با نقش آفرینی دستان استاندار است؟

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای گیلان در آیین تجلیل از کارگران نمونه : کارگران خط مقدم تولید برق مطمئن و پایدار هستند

مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای گیلان در آیین تجلیل از کارگران نمونه : کارگران خط …