چاپ مطلب چاپ مطلب

نخستین نشست کتابخوان مدیران گیلان در رشت برگزار شد

به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی نخستین نشست کتابخوان مدیران گیلان، با مدیریت اداره کل کتابخانه های عمومی گیلان برگزار شد.

اختصاصی همای گیلان، این جلسه با هماهنگی دکتر هادی نوری _ مدیر کل کتابخانه های عمومی گیلان و حضور چند مدیر ارشد استانی در محل سازمان برنامه و بودجه استان برگزار گردید

فاضلی _مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان, کیوان محمدی_ ریاست سازمان برنامه و بودجه استان، ساحره میرسیدی _مدیرکل امور شهری استانداری, علیرضا طاهری_مدیریت شعب بانک کشاورزی استان و حسین اسماعیل پور _فرماندار فومن, مدیران برگزار کننده این نشست بودند.

مدیر کل کتابخانه های عمومی گیلان گفت: برگزاری نشست کتابخوانی در یک ارگان اقتصادی و بودجه ای با هدف و مطالعه انتخاب شده است چرا که معتقدیم زیر ساخت توسعه ی اقتصادی هر جامعه, فرهنگ غنی و بالنده است.
وی با ذکر این نکته که سرانه مطالعه در گیلان رقم رو به بالایی است, استان گیلان را در زمینه کتابخوانی پیشرو دانست و خاطر نشان کرد اولین کتابخانه ایران , در سال۱۳۰۲شمسی در شهر آستارا شروع به فعالیت کرده است.
نوری گفت:هدف از برگزاری این نشست کتابخوانی, با حضور مدیران استانی یادآور این است که لازم است مدیران در عرصه کتابخوانی نیز در جامعه الگو و مرجع قرار گیرند و این مهم در استانی مانند گیلان که دارای تمدن وتاریخ است باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

در ادامه جلسه هر یک از مدیران حاضر با معرفی یک کتاب و شرح مختصری از محتویات آن برداشتی آزاد از آن کتاب را توضیح دادند.

_ کتاب معرفی شده از سوی فرماندار فومن ” توسعه به مثابه آزادی” با مقدمه ای از محمد نایینی بود.
فرماندار فومن توضیح داد: این کتاب در ۱۲ فصل با زبانی عمومی و رسا رابطه مستقیم آزادی در یک جامعه را با رشد و توسعه همه جانبه آن توضیح داده و سواد, سلامت و آزادی را ارکان یک جامعه زنده و پویا معرفی میکند. وی گفت: در این کتاب فاکتورهایی مانند سنت, دولت و گروههای فشار, سه نا آزادی مهم در هرجامعه برشمرده شده است….

_کتاب ” درآمد و بانکداری اسلامی ” تالیف احمد شعبانی, کتاب معرفی شده از سوی مدیر کل شعب بانک کشاورزی گیلان بود.
علیرضا طاهری در شرح این کتاب اظهار کرد:عمده ترین تفاوت در بانکداری اسلامی و غربی این است که در بانکداری اسلامی مشخص میگردد که تسهیلات در چه مسیری خرج خواهد شد و ما معتقدیم بانکداری اسلامی با وجود رشدی که در سالهای اخیر داشته است هنوز هماهنگ با صنعت بانکداری روز جهان نیست…

کتاب معرفی شده از سوی مدیر کل امور شهری استانداری گیلان” بن لادنها,زندگی و ثروت یک خاندان ” بود.
میرسیدی با معرفی این کتاب به تشریح زندگی و چگونگی شکل گیری شخصیتهای تروریستی در جوامع اشاره مرد و عوامل محیطی و آموزشی در پرورش اینگونه عناصر تهدید کننده جوامع را مورد بررسی و تحلیل قرار داد.

_کتاب معرفی شده از جانب مدیر کل فرهنگ و ارشاد گیلان” نظریه ها در مطالعات کلاسیک” از لوییس هیچکاک بود.
فاضلی_مدیرکل ارشاد گیلان در شرح این کتاب گفت:در این کتاب با نگاهی عمومی و شناور به مقوله فرهنگ, نظریه ۳۱ متفکر و نظریه پرداز در موضوعات اجتماعی و فرهنگی را مورد مطالعه قرار داده است و مولف با پیشکسوت قرار دادن چهار الگو ( زیگموند فروید. کارل مارکس. نیچه و فرنیناندو سوسو) نظریه های اجتماعی و تکامل رویکردهای جوامع را مورد تحلیل قرار میدهد…
فاضلی تاکید کرد:در این خط سیر هرگز فرهنگ ذیل اقتصاد فرض نشده ,بلکه همواره فرهنگ پیش زمینه رشد اقتصادی بوده است. وی گفت:فرهنگ یک کلیت است و عاملی دارد به نام ” انسان” که زمان و مکان را باید به آن اضافه کرد.

_کتاب معرفی شده از سوی ریاست سازمان برنامه و بودجه استان” الگوهای توسعه” نوشته دکتر نوبخت بود.
محمدی ضمن تاکید بر این مفهوم که مدیران هم کتاب میخوانند و لازم است که همواره در حال مطالعه و پژوهش باشند, فرهنگ را زیرساخت مهم رشد اجتماعی سیاسی و اقتصادی هر جامعه معرفی کرد.
وی در شرح کتاب الگوهای توسعه توضیح داد چهار بخش مهم در این کتاب برشمرده شده است و مولف ضمن بررسی مفاهیم توسعه, برنامه ریزیهای توسعه در ایران را از زمان قاجار تا کنون مورد مطالعه قرار داده و در پایان با بومی سازی برآیندهای توسعه در ایران و تحلیلهای مقایسه ای, موانع موجود در توسعه کشور و الگوهای مناسب پیش رو برای کشور ما را به شکلی اجرایی ارائه کرده است…

خبرنگار: نسرین عشقی

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

نقش روابط عمومی در دوران پرشتاب امروز، بیش از هر زمان دیگری خودنمایی می‌کند

نقش روابط عمومی در دوران پرشتاب امروز، بیش از هر زمان دیگری خودنمایی می‌کند دکتر …