چاپ مطلب چاپ مطلب

نخستین کشتی ۶ هزار تنی در بندر آستارا پهلو گرفت

همای گیلان: مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان ظهر امروز در جریان پهلوگیری نخستین کشتی ۶ هزار تنی در این بندر اظهار کرد: از زمان افتتاح اسکله آستارا، این نخستین کشتی با چنین تناژی بوده که وارد بندر آستارا شده است.

حسین چراغی با بیان اینکه کشتی شش هزار تنی از بندر اوکتائو قزاقستان وارد بندر آستارا شده است، افزود: کشتی «پرین» به طول ۱۴۰ متر و حامل رول آهن و شمش آهن به وزن ۴ هزار و ۳۰۰ تن در اسکله آستارا پهلو گرفته و پس انجام مرحله قرنطینه، تخلیه آن آغاز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مراکز تولیدی غرب و شمال غرب کشور به بندر آستارا نزدیک هستند، تصریح کرد: بهره‌برداری بهینه از فرصت‌های موجود در راستای توسعه بندر آستارا و رونق اقتصادی این منطقه با هدف تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در سال اقتصاد، اقدام و عمل، از سیاست‌های سازمان بنادر و دریانوردی است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان به موقعیت ویژه اقتصادی آستارا و مزیت‌های نسبی این بندر در تبادلات تجاری اشاره کرد و ادامه داد: منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا به دلیل دسترسی به استان‌های اردبیل، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، از ظرفیت بالایی برای تبادلات تجاری برخوردار است.

وی افزود: با اقدام‌های خوبی که در زمینه لایروبی در بندر آستارا انجام شده، محدودیتی برای ورود و خروج شناورها در بندر آستارا وجود ندارد و به یقین بندر آستارا در آینده‌ای نه چندان دور تبدیل به یکی از بنادر مهم شمال کشور می‌شود.

چراغی رونق منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا را موجب توسعه همه جانبه بندر و گمرک آستارا ذکر کرد و یادآور شد: با اوج گرفتن تردد شناورها در بندر آستارا طی ماه‌های آینده ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در این بندر بزرگ ارتقا می‌یابد.

 بندر چند منظوره آستارا به عنوان نخستین بندر بخش‌خصوصی کشور بر اساس اعلام کارشناسان حوزه حمل و نقل نزدیک‌ترین و مقرون به‌صرفه‌ترین مسیر و حلقه اتصال تجارت و ترانزیت کالا بین سه قاره آسیا، آفریقا و اروپاست.

ظرفیت نهایی بندر آستارا سالانه سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن تخلیه و بارگیری پیش‌بینی و طراحی شده که یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن آن با یک اسکله اختصاصی مربوط به تخلیه و بارگیری سوخت و مواد نفتی بوده و دو میلیون تن دیگر نیز به تخلیه و بارگیری دیگر کالا اختصاص می‌یابد.

بندر آستارا در فضای محدود ۶۰ هکتاری احداث شده و کشتی «پرین» یکی از بزرگ‌ترین کشتی‌های شرکت کشتیرانی دریای خزر است.

آستارا در شمال غرب استان گیلان و مجاورت جمهوری آذربایجان قرار دارد.//فارس

 

14380610577

About سردبیر

Check Also

با هدف تکمیل سیستم اندازه‌گیری دقیق مقدار انرژی خالص تولیدی نیروگاه لوشان

با هدف تکمیل سیستم اندازه‌گیری دقیق مقدار انرژی خالص تولیدی نیروگاه لوشان: ۶ دستگاه ترانس …