چاپ مطلب چاپ مطلب

نشست خبری مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان با اصحاب رسانه به مناسبت دهه گرامیداشت اسناد و میراث ملی

نشست خبری مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان با اصحاب رسانه به مناسبت دهه گرامیداشت اسناد و میراث مکتوب

شهروندان گیلانی دست‌نوشته های قدیمی، فیلم و صوت یا بریده روزنامه، سند ازدواج قدیمی و اسنادی از این قبیل را برای نگهداری به سازمان اسناد و کتابخانه ملی تحویل دهند و یا تصویری از آن را به این سازمان ارسال نمایند تا در شرایط صحیح و با نام خود افراد و خاندان آنها ثبت و نگهداری شده و برگی از هویت تاریخی و فرهنگی گیلان را شامل شود.

به گزارش همای خبر (همای گیلان) – مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان روز شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ در جمع خبرنگاران و رسانه های گیلان از برپایی نمایشگاه کتاب ویژه گرامیداشت روز اسناد و میراث مکتوب در رشت خبر داد.

دکتر حسین بهمنش، مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان به شهروندان توصیه داشت که اسناد تاریخی خود را برای نگهداری به سازمان اسناد و کتابخانه ملی تحویل دهند. تا بتوان در شرایط مناسب و با نام خود افراد و خاندان آنها ثبت و نگهداری شده و برگی از هویت تاریخی و فرهنگی گیلان را شامل شود.

بهمنش اعلام کرد: نمایشگاهی با ارائه ۳۰۰ عنوان کتاب برای علاقمندان با تخفیف ویژه از ۱۱ الی ۱۹ اردیبهشت ماه در نگارخانه سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان واقع در خیابان نامجوی رشت دایر خواهد بود.

وی اظهار داشت:
وظایف سازمان اسناد و کتابخانه ملی در کشور شامل چهار فرایند شناسایی و فراهم آوری، پردازش و ساماندهی، پڗوهش و آموزش و در نهایت اطلاع رسانی و در دسترس قرار دادن اسناد مهم تاریخی دولتی میشود.
دکتر بهمنش گفت: مطابق قانون هر سند دولتی پس از سپری شدن ۴۰ سال باید در اختیار سازمان اسناد قرار گیرد؛ اما ادارات و ارگانهای کشور میتوانند پیش از گذشت چهل سال نیز این اسناد را برای نگهداری مطمئن تر به سازمان اسناد ملی کشور بسپارند.

وی توضیح داد: سازمان اسناد و کتابخانه های ملی در سال ۱۳۸۰ از ادغام دو سازمان قدیمی و کهن کشور با نامهای سازمان اسناد ملی و کتابخانه ملی پدید آمد.

وی گفت: این سازمان هم اکنون در ۱۲ استان کشور شعبه دارد و از آنجا که برخی استانها، از ظرفیت نگهداری اسناد ملی و تاریخی برخوردار نیستند، اسناد آنها در استانهای هم جوار دارای ظرفیت نگهداری میشود و در واقع سازمان اسناد و کتابخانه ملی مسئولیت حفظ، بررسی، پردازش و اشاعه اوراق دولتی را بر عهده دارد.

 مدیر اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان از نگهداری بیش از ۳ میلیون برگ سند در مخزن این استان خبر داد و توضیح داد: این برگ سندها بعد از فرایندهای ارزش گذاری، پردازش و پژوهش و ارائه نگهداری می‌شود.
بهمنش توضیح داد: به علت رطوبت هوا و شررایط اقلیمی خاص نگهداری اسناد در گیلان بسیار تخصصی تر است و لذا از شهروندان و مجموعه داران میخواهیم هر گونه اسناد اعم از بریده روزنامه، سند ازدواج قدیمی، مبایعه نامه، نوار کاست حاوی صوت قدیمی، فیلم، دست نوشته که احتمال میدهند ارزشمند است را به این سازمان منتقل کنند تا به نام خود آنان و در شرایط استاندارد و صحیح نگهداری شود.
وی اشاره داشت : چنانچه شهروندان به هر دلیلی مایل به واگذاری سند تاریخی در دسترس خود نیستند، میتوانند تصویری از آن را به سازمان اسناد و کتابخانه های ملی ارائه دهند تا نسبت به پردازش و ارزش گذاری تاریخی آن اقدام شود و برگهای تاریخ ساز و فرهنگی کشور و استان به این ترتیب حفظ و به غنای آن افزوده شود.
وی گفت : گیلان به دلیل دارا بودن جایگاه تاریخی در دیپلماسی کشور و ایجاد کنسولگریهای روسیه و بریتانیا و ساختمانهای مهم اداری دیگر، یکی از پرسند ترین استان‌های کشور است که متاسفانه بخشی از آنها به دلیل سوء مدیریتها و جنگها از میان رفته است.
وی گفت: برای نگهداری اسناد و میراث مکتوب  گیلان همگی باید دغدغه‌مند باشیم.

 

برگزاری مهرواره استانی اسناد و کتابخانه ملی در گیلان

مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان از برگزاری مهرواره استانی اسناد و کتابخانه ملی در گیلان خبر داد و افزود: در این مهرواره مردم در حوزه‌های مختلف اسناد تاریخی و با ارزش خود را در یک ساز و کار مناسب در اختیار سازمان ملی و کتابخانه ملی قرار دهند.
مدیر اسناد  و کتابخانه ملی استان گیلان ادامه داد: مهرواره استانی در ۱۹ اردیبهشت همزمان با روز اسناد ملی و میراث مکتوب در گیلان رونمایی می‌شود.
بهمنش با اشاره به برندسازی نادرست از هویت واقعی فرهنگ و تاریخ گیلان گفت: فرهنگ اصیل و تاریخ متمدن گیلان تحت تأثیر برندسازی گردشگری و خوراک قرار گرفته است.

حسین بهمنش با اشاره به فرهنگ غنی این استان در بخش‌های مختلف، اضافه کرد: متعالی بودن فرهنگ و تاریخ گیلان تحت تأثیر برند خوراک و گردشگری قرار گرفته است.

این مدیر استانی در پایان از برگزاری ۱۲ رویداد از «سرگذشت تا سرنوشت» در گیلان خبر داد و بیان کرد: این رویدادها با تمرکز بررسی فرهنگ و تاریخ گیلان با حضور اساتید مجرب در سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

About نسرین عشقی

Check Also

نقش روابط عمومی در دوران پرشتاب امروز، بیش از هر زمان دیگری خودنمایی می‌کند

نقش روابط عمومی در دوران پرشتاب امروز، بیش از هر زمان دیگری خودنمایی می‌کند دکتر …