چاپ مطلب چاپ مطلب

نطق «خداحافظی» اوباما

همای گیلان: متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.
هشت سال ریاست‌جمهوری باراک اوباما، به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود، تنها هشت روز دیگر به خداحافظی باراک اوباما از کاخ سفید باقی مانده و شمارش معکوس برای پایان باراک اوباما آغاز شده است. باراک اوباما سه شنبه شب به وقت ایالات متحده و بامداد چهارشنبه به وقت تهران، در جمع هواداران خود در شیکاگو حاضر شد تا سخنرانی خداحافظی را خطاب به مردم ایالات متحده و طرفداران خود ایراد کند. سخنرانی‌ای که در دقایقی احساسی، در دقایقی پرشور و در دقایقی ناراحت‌کننده بود. سخنرانی‌ای که شاید گریه تعداد زیادی از حاضران در سالن و حتی شخص رییس‌جمهور را نیز درآورد و با شعار «بله؛ ما می‌توانیم» که اوباما دوره ریاست‌جمهوری خود را آغاز کرد، سخنرانی خود را به پایان رساند. حتی واکنش‌ها به سخنرانی اوباما نیز یکسان نبود، یک روزنامه کنیایی در توصیف اوباما می‌نویسد«خوش آمدی قهرمان» و یک رسانه اسراییلی در مقاله‌ای باراک اوباما را بدترین رییس‌جمهور تاریخ ایالات متحده می‌خواند.

اما سخنرانی اوباما هرچه بود، خداحافظی متفاوت با هواداران بود. وی از عملکرد هشت ساله خود در کاخ سفید دفاع کرد، از چالش‌های این سال‌ها گفت و تاکید کرد که همه ما باید به دموکراسی احترام بگذاریم و برای باوری که داریم مبارزه کنیم. سخنرانی‌ای که در بخشی از آن به دونالد ترامپ کنایه زد و در حالی کاخ سفید را ترک می‌کند که در میان روسای جمهور امریکا هنگام ترک کاخ سفید از بالاترین محبوبیت در میان مردم برخوردار است و در طرف مقابل، دونالد ترامپ در حالی وارد کاخ سفید می‌شود که در آماری دلسرد‌کننده از پایین‌ترین محبوبیت در میان روسای جمهور منتخب هنگام ورود به کاخ سفید برخوردار است. در آخرین نظرسنجی که صورت گرفته باراک اوباما با ۵٧ درصد محبوبیت کاخ سفید را ترک خواهد کرد.
گفتنی است به‌طور معمول روسای‌جمهور سخنرانی‌های پایانی خود را در کاخ سفید انجام می‌دهند که دو رییس‌جمهور پیشین، بیل کلینتون و جورج بوش اینکار را انجام دادند ولی شاید باراک اوباما سعی کرد، دوره ریاست‌جمهوری خود را در جایی به پایان برساند که از آن زندگی خود را آغاز کرده است. او در سخنرانی خود گفت: وقتی من به شهر شیکاگو نقل مکان کردم در دهه بیست سالگی خود بودم. در آن زمان در جست‌وجوی یافتن خود بودم و هنوز هم این تلاشم ادامه دارد.
اما از دیدگاه اکثر رسانه‌های امریکایی باراک اوباما یکی از به یادماندنی‌ترین سخنرانی‌های پایانی روسای جمهور ایالات متحده را انجام داده است. اما به‌طور کلی محور سخنرانی باراک اوباما به هشت بخش عمده تقسیم می‌شود که در ادامه به آن می‌پردازیم:
دفاع از دستاوردها
در طول سخنرانی اوباما مهم‌ترین بحثی که در این میان مطرح شد دفاع از دستاوردهایی بود که باراک اوباما به آن دست پیدا کرد. زمانی که باراک اوباما در خصوص پیروزی‌های دیپلماتیک خود در خصوص کوبا و ایران و همچنین اقدامات اقتصادی بیان کرد با بیشترین تشویق هواداران مواجه شد. او در این سخنرانی به وضوح از دستاوردهای خود در این موضوع‌ها دفاع کرد اما ابراز نگرانی کرد که این دستاوردها ممکن است در دوره ریاست‌جمهوری رقیب او از بین برود.

اوباما خطاب به مردمی که برای شنیدن سخنان وی گرد آمده بودند، گفت: به شما گفتم ما با رکوداقتصادی مواجهیم و آن را بر طرف خواهیم کرد، گفتم روابط با کوبا را بر قرار خواهیم کرد، گفتم برنامۀ هسته‌ای ایران را متوقف خواهیم کرد و گفتم عامل یازده سپتامبر را خواهیم گرفت و ما تمامی اینها را انجام دادیم.
وی افزود: «ما ده‌ها هزار تروریست از جمله اسامه بن‌لادن را کشته‌ایم. ائتلاف جهانی‌ای که ما علیه داعش رهبری می‌کنیم رهبران آنها را نابود کرده و حدود نیمی از سرزمین‌های تحت کنترل آنها را پس گرفته است. داعش نابود خواهد شد و هر کسی که امریکا را تهدید می‌کند، هیچگاه احساس امنیت نخواهد کرد. به همه نیروهای نظامی امریکا می‌گویم که فرمانده کل شما بودن، افتخار کل زندگی من است.»
باراک اوباما همچنین زمانی که در خصوص طرح خدمات درمانی «اوباماکر» سخن گفت به‌شدت از آن دفاع کرد و گفت این برنامه بیش از بیست میلیون شهروند امریکایی که تحت پوشش بیمه قرار نداشتند را تحت پوشش قرار داد و اگر فرد دیگری طرح مقرون به صرفه‌تری دارد، ارایه دهد من قطعا از آن حمایت خواهم کرد.
تعهد اوباما به شکست ترامپیسم
هرچند باراک اوباما در مباحث خود سعی کرد از اشاره مستقیم به دونالد ترامپ خودداری کند اما با صراحت در خصوص یک مبارزه جدی سیاسی در برابر ایدئولوژی‌ای که تحت تاثیر دونالد ترامپ به وجود آمده، سخن گفت و هرچند گفت که از رییس‌جمهور حمایت می‌کند اما در برابر تفکرات به وجود آمده مبارزه خواهد کرد. اوباما در این سخنرانی روشن کرد که هرگونه تبعیض علیه مسلمانان و مهاجران را تحمل نخواهد کرد. او همچنین با هرگونه تلاش برای تقسیم امریکا به خطوط نژادی، جنسیت، تمایلات جنسی یا طبقه اقتصادی مخالف بوده و از طریق تظاهرات مسالمت‌آمیز در برابر این جریان خواهد ایستاد.

تهدید عمده دموکراسی
هرچند باراک اوباما سعی کرد در سخنرانی خود تا حد زیادی خوش‌بینانه عمل کند، اما او در سخنان خود به تهدیداتی که کشور و دموکراسی با آن مواجه است و اتحاد کشور را به خطر می‌اندازد اشاره کرد. او در مواردی به شکاف‌های طبقاتی اقتصادی و همچنین نژادی اشاره کرد. اوباما رفع این مشکلات را مستلزم اتحاد و دست به دست هم دادن تمامی مردم دانست. اوباما تاکید کرد که دموکراسی ما جواب نخواهد داد مگر اینکه برای همه فرصت اقتصادی مهیا کنیم. باراک اوباما همچنین گفت: جهان در ١٠ روز آینده شاهد یکی از مهم‌ترین نشانه‌های دموکراسی ما خواهد بود. انتقال قدرت از یک رییس‌جمهوری که به‌طور دموکراتیک و آزاد انتخاب شده است به یک رییس‌جمهور منتخب دیگر به صورت مسالمت‌آمیز انجام خواهد شد. وی افزود: دموکراسی مستلزم این نیست که همه یکپارچه و یک شکل و هم‌عقیده باشند. بنیانگذاران این کشور با هم اختلاف داشتند، ولی در نهایت با یکدیگر مصالحه کردند. آنها انتظار دارند که ما نیز چنین کنیم.

نمی‌توانیم بی‌تفاوت باشیم
اوباما در حالی که به تمامی نظامیان، دیپلمات‌ها و مجریان قانون برای جلوگیری از هرگونه حمله خارجی به خاک امریکا در زمان تصدی خود ادای احترام کرد اما در عین حال اعتراف کرد در کشوری که در آن ممکن است دموکراسی گاهی ترسناک باشد کار برای انجام، بسیار است. وی بدون اشاره به نام ترامپ در خصوص برخی شعارهای او در خصوص سیاست خارجی گفت: ما نمی‌توانیم از دعواهای جهانی، دموکراسی و حقوق بشر، حقوق زنان و دگر باش‌های جنسی بی‌تفاوت باشیم و باید برای آنها تلاش کنیم. مهم نیست که چقدر تلاش‌های ما ناقص باشد و در این بین مصلحت‌ها موجب نادیده گرفتن این ارزش‌ها شود. اوباما در این سخنرانی به روسیه نیز اشاره کرد و گفت: «بیایید هوشیار باشیم و نترسیم. کشورهایی نظیر روسیه و چین نمی‌توانند مانع از اثرگذاری و نفوذ ما در جهان شوند مگر اینکه ما به کشور دیگری تبدیل شویم و از دموکراسی خود هزینه کنیم و بر سر آن سازش کنیم و به کشور قلدری تبدیل شویم که به کشورهای کوچک‌تر زور می‌گوید.»

ادامه امید و فشار به قانونگذاران
رییس‌جمهور در سخنرانی خود به سورپرایز نتیجه انتخابات اشاره کرد اما در این بین به توانایی برای تغییر این روند تاکید کرد. او در سخنرانی خود تصریح کرد، که گاهی شما برنده می‌شوید و گاهی اوقات نتیجه را می‌بازید. با این حال اوباما عنوان کرد که یک خطر عمده وجود دارد و آن هم ناامیدی از یک فرآیند است. او اما در ادامه خطاب به هواداران خود گفت: انرژی، ایمان و الهام بخشی خود را در راه امریکا و امریکایی‌ها صرف کنید. که من معتقدم موفق خواهید شد.

تلاش برای صحبت با یکدیگر
در یکی از بخش‌های شوخی و کنایه آمیز باراک اوباما در سخنرانی سه شنبه شب گفت: اگر شما از جروبحث با غریبه‌ها در اینترنت خسته هستید سعی کنید با یکدیگر در زندگی واقعی صحبت کنید. موضوعی که در ابعادی بزرگ‌تر نمایان کرد که اگر دوباره و دوباره نامزد رییس‌جمهوری می‌شد نیز به آن از جمله مواردی که ممکن است امریکای متحد را تقسیم کند.

اوباما تاکید کرد: رییس‌جمهور شدن تنها معطوف به گوش دادن اخبار و صرف زمان برای مشاوره و ملاقات با شخصیت‌ها نیست که این موضوع شبیه داستان «کشتن مرغ مقلد است». هیچ کس را نمی‌توان واقعا درک کرد تا زمانی که جا پای او بگذارید و در موقعیت او قرار بگیرید.
اعتقاد اوباما به جوانان
اوباما خوش‌بینی بسیار فراوانی به جوانان در این سخنرانی نشان داد. او گفت: نسل آینده را در هرجای کشور رفتم، دیدم که بدون خودخواهی، بسیار دوستانه، خلاق و وطن‌پرست هستند. او تاکید کرد که تغییر ثابت است و چیزی برای ترس نیست، اما باید سخت تلاش کرد تا دموکراسی را به سوی جلو پیش برد. من باور دارم که این تلاش نتیجه خواهد داد و در آینده در دستانی خوب قرار خواهد گرفت.

تشکر از خانواده و معاون اول
اوباما در بخش پایانی سخنرانی خود اشاره‌ای احساسی به همسر خود داشت، وقتی باراک اوباما نام میشل اوباما را آورد همگی بلند شدند و او را تشویق کردند و همچنین از مالیا و ساشا دختران خود که افتخاری برای خانواده خواند تشکر کرد. زمانی که اوباما در خصوص میشل اوباما و خانواده حرف می‌زد نتوانست جلوی گریه خود را بگیرد و حتی دختر او که در کنار مادر نشسته بود نیز متاثر شد و گریه کرد. او در ادامه از جو بایدن، معاون اول خود تشکر کرد و او را برادر خواند که او نیز با تشویق حاضران همراه شد. اوباما در پایان یک شیطنت کرد و با شعار «بله ما می‌توانیم» که انتخابات را شروع کرد سخنرانی خود را به پایان رساند که به‌شدت هواداران خود را در این بین تحت تاثیر قرار داد که نشان داد قصد دارد به عنوان یک شهروند عادی پس از ریاست‌جمهوری در کنار مردم به زندگی بپردازد.

با کانال تلگرام همای خبر همراه باشید

About سردبیر

Check Also

۵۰ گونه جانوری ایران در خطر انقراض

۵۰ گونه جانوری ایران در خطر انقراض کارشناس دفتر مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط …